Denník rušňovodiča (Dnevnik mašinovođe)

Dennik2 resizeSmrť a čierny humor v spolupráci s balkánskou esenciou. To všetko tvorí základ srbsko – chorvátskej komédie s názvom Denník rušňovodiča. Film však nie je denníkom, ale skôr náhľadom do života starého strojvodcu Iliju (Lazar Ristovski). Ten si žije v akomsi starom vlakovom doku spolu s kolegami a blízkymi priateľmi. Tých spája okrem spoločnej adresy aj niečo iné. Každý z nich má na „svedomí“ niekoľko ľudských životov.

Veď každý poriadny strojvodca pripravil o život počas svojej kariéry minimálne dvadsať ľudí... S týmto problémom sa však kolegovia vyrovnávajú skoro rovnako. Pociťujú ľútosť nad stratou cudzieho človeka, no v konečnom dôsledku sa Dennik5 resizeto prirovnať k smútku nedá. Takmer pokojný, ničím nerušený život Iliju naruší malý chlapec Sima (Petar Korac), ktorý chce skoncovať so svojím životom a zhodou okolností sa chce hodiť pod Ilijov vlak, ten kvôli osobným problémom utečie z detského domova. Tento incident im však obom zmení život a samotársky Ilija si tak musí zvykať na malého chlapca. Ten sa po večeri a sprche prebúdza v Ilijovej posteli o niekoľko rokov neskôr. Človek by povedal, že ho to zmení, ale Ilija si stále drží po toľkom čase určitý odstup. Žiadne bozky, žiadne objatia, žiadna chvála.

Postava Sima je oproti Iljovi veľmi expresívna. Svoje gestá a reč tela vyjadruje takmer stále veľkými gestami, mám na mysli Dennik7 resizeemočné prejavy, ktoré sú mnohokrát preexponované. Na strane druhej tu je jeho adoptívny otec Ilija, ktorý sa nepozastaví nad úspechmi svojho syna a všetko berie automaticky. Je to dané jeho výchovou, už jeho starý otec a otec boli vedení podobným spôsobom. Postupom času sa však dozvedáme, že sa snaží ochrániť mladého Simu.

Film je však postavený na niekoľkých pilieroch. Prvým je určite zobrazenie človeka, ktorý musí žiť s tým, že niekomu vzal život Dennik12 resize– čo je asi v konečnom dôsledku aj údelom samotného povolania. Ďalším bodom je určite láska k povolaniu, ktorá v sebe nesie toto čierne miesto a vyrovnávanie sa s ním. Neodmysliteľnou časťou je aj výchova a láska k synovi, ktorého sa snaží za každú cenu ochrániť. Za úplne zbytočnú a nedotiahnutú považujem linku jeho zosnulej ženy, ktorá nikam nevedie. Jej potenciál mohol byť využitý, ale ako sa objavila, tak aj zmizla. Samozrejme, svoju funkciu si splnila, a to veľmi dobre, no diváci by určite prijali aj rozuzlenie tejto, takmer záhadnej postavy. Na druhej strane tu boli vtipy, ktoré spočiatku pôsobili veľmi osviežujúco, Dennik3 resizeno postupom času sa stali okukanými a ku koncu už nemali žiadaný efekt, film tak postupom času stráca náboj.

Čo je však zaujímavé na tomto filme je prostredie. To je jedným z nosných prvkov príbehu a dotvára celkovú atmosféru. Nevieme presne určiť, v ktorom roku alebo období sa dej odohráva. Podsúvané sú nám len občasné indície, podľa ktorých si vieme vytvoriť aspoň ako-.takú predstavu. Staré Dennik9 resizevagóny, ktoré majú prerobené do útulných príbytkov si miestami nesú rozprávkové prvky. Mohli by sme povedať, že aj postavy si nesú v sebe istú magickosť, ktorá je typická pre rozprávkové diela. Ale aby som však príliš nezavádzala, tento film určite nemá blízko k rozprávke. Staré kufre, slušné nohavice, košele a tlačítkové mobily. Toto je balkánsky svet, ktorý nám režisér Milos Radovic ponúka.

Denník rušňovodiča je určite snímkou, ktorá pobaví svojím čiernym humorom, s netradičným balkánskym pohľadom a v mnohých scénach popisuje veľmi nápadito železničiarsku Dennik6 resizekomunitu. Táto snímka sa tak stáva akýmsi balkánskym filmom, s kostýmami i prostredím, pripomínajúcimi diela Wesa Andersona. Určite stojí za to túto snímku navštíviť a divákov vôbec nemusí trápiť jeho „neatraktívny“ srbsko – chorvátsky pôvod. Film má však obrovský potenciál, ktorý sa mu podľa môjho názoru podarilo naplniť čiastočne. Pri sledovaní tejto snímky som sa však nevedela zbaviť myšlienky, ako by to asi vyzeralo, keby rovnakú tému spracovalo hollywoodske štúdio...

Dennik8 resizeDenník rušňovodiča (Dnevnik mašinovođe), Srbsko, Chorvátsko, 2016)
Dĺžka: 85 minút
Scenár a réžia: Miloš Radović
Kamera: Dušan Joksimović
Strih: Djordje Marković
Hudba: Mate Matišić, Simun Matišić
Hrajú: Lazar Ristovski, Mirjana Karanović, Mladen Nelevic, Nina Jankovic, Danica Ristovski, Tihomir Stanič, Bojan Zirovic, Bojan Dimitrijevic, Teodora Ristovski, Aleksandar Gligorić, Petar Korać, Haris Burina, Branka Selić a ďalší
Distribúcia: ITAFilm
Premiéra v SR: 4. mája 2017
Distribúcia: ITAFilm