Mať sedemnásť (Quand on a 17 ans)
Sedemdesiatštyri ročný režisér André Téchiné, bard francúzskeho filmu, sa rozhodol pre príbeh, v ktorom síce dominuje tínedžerská gay lovestory, ale povyšuje ho na reflexiu života, naplneného kolobehom zrodu a umierania. Dej filmu Mať sedemnásť (film Týždňa francúzskych filmov) situuje do hôr, malého mestečka v Pyrenejách, kde žije Damien (Kacey Mottet Klein) s matkou Marianne, lekárkou a otcom, vojnovým pilotom.
Do triedy prichádza nový žiak Thomas (Corentin Fila), urastený mulat zo vzdialeného statku. Medzi chlapcami je od začiatku napätie. Damien sa z Thomasa otvorene vysmieva. Nevie vypočítať matematický príklad, je uzavretý a pôsobí nemotorne. Marianne (Sandrine Kiberlain) zavolajú na statok. Thomasová matka sa necíti dobre, má zápal pľúc a sťažuje sa na ranné nevoľnosti. Marianne má podozrenie, že je tehotná, čo sa zakrátko potvrdí. Musí do nemocnice a starostlivá lekárka ponúkne Thomasovi, že môže u nich nejaký čas žiť. Damien mu pomôže dohnať učivo, aby mohol zmaturovať. Vzájomná alchýmia príťažlivosti sa akosi začína zamotávať. Matka sa raz s hrôzou prebudí zo sna. Snívalo sa jej, že súloží s Thomasom. Rodinný rytmus beží aj s novým členom domácnosti napohľad harmonicky. Večerné rozhovory s otcom po skype, domáce úlohy a škola. Súperenie dvoch rivalov sa dostáva do novej fázy opatrného zmierenia. Keď Thomas dostane angínu a matka nasadí láskavú starostlivosť, Damien si žiarlivo uťahuje s Thomasa. Podozrieva ho z nedovolenej náklonnosti. Je agresívny a na Thomasa slovne i fyzicky útočí.
Komorná deskripcia vzťahov, v ktorých hrajú jednoznačnú rolu milostné väzby sú francúzskou špecialitou a divákov dokážu upútať. Do tejto dramatickej šarády sa dostávajú i témy sociálnych rozdielov. Pracoval s nimi i režisér Abdellatif Kechiche vo filme Život Adéle (2013), ktorý si ale pre sexuálne scény vyhradil oveľa väčší priestor než je tomu vo filme Mať sedemnásť. Obe hlavné predstaviteľky spájal milostný vzťah, ale rozdeľoval ich sociálny pôvod. Damien si uvedomí, že s jeho orientáciou je to akosi inak a vydáva sa na skusy za potenciálnym milencom. Žiada Thomasa, aby ho na schôdzku odviezol. Má však zábrany a mužovi sa zdá príliš mladý. Iniciatívy sa ale chytí Thomas. Práci na farme rozumie a nadväzuje „odbornú komunikáciu“ o chove dobytka. Pravá povaha vzťahu sa postupne vynára a Damien sa odhodlá k prvému pokusu. Chlapci pripomínajú dve obchádzajúce sa šelmy.
Ľudské vzťahy a ich peripetie majú v tvorbe Andrého Téchiné vždy výraznú kvalitu. Nikdy nepodliehajú sentimentálnym a obohraným melodramatickým schémam. Majú viac analytický než popisný charakter, režisér sa venuje skúmaniu genealógie ľudských citov a dráme ich naplnenia. V jeho filmoch je často prítomná vysoká úroveň individualizácie. Hrdinovia nie sú nositeľmi znakov jednoznačného spoločenského zaradenia. Chlapec od kráv a oviec je mulat a navyše gay, na prvý pohľad inteligentný a vyrovnaný. Damien je dieťa zvedavé na sex, hľadá svoju sexuálnu identitu, do ktorej sa mu priplietla agresivita. Nevie, čo ho na Thomasovi priťahuje a jeho bezradnosť provokuje zlosť. V istom zmysle sme vo filme svedkami sexuálnej iniciácie, zasvätenia do života dospelých. Je to vždy komplikovaný prechod a jeho proti sebe stojace sily prírodné spoločnosti riešili početnými rituálmi. Niektoré z nich prežili aj modernizáciu, ale dnes vlastne plne absentujú. Hranica medzi detstvom a dospelosťou je nejasná, nie je ňou odovzdávanie občianskeho preukazu, ani birmovka. Jednoducho sa v liberálnom prostredí vyparila. Je zreteľná jedine v trestnom zákonníku, tam je presne určené, kedy sa dieťa stáva dospelým človekom s ohľadom na možný trest za zneužitie.
Syn akosi tuší, že medzi jeho matkou a objektom jeho sexuálneho záujmu sa vynárajú nedefinované pocity, ale stavia sa do pozície mužského strážcu rodinného kruhu a Thomasa sa snaží usadiť výsmechom. Formovanie týchto postáv sa v celku vymyká presnejším obrysom. Nejde tu o presnú americkú dramaturgiu, kde je všetko „usadené“ na miesto podľa dopredu dohodnutých pravidiel. André Téchiné je individualista, ktorý sa vo filme venuje „voľnej„ maľbe. Ohýba hrdinov a určuje ich príbehové dráhy podľa svojho vkusu a gusta. Niekedy sú takéto naratívne stratégie zaujímavé, inokedy zívajú nudou. Tento film stojí kdesi na hranici.
Do rozvíjajúceho sa vzťahu zasahuje správa o smrti Damiánovho otca.Takmer paralelene sa Thomasovej matke narodí dcéra. Kontextualizácia hlavnej línie sa realizuje v príbehu s vektormi, vzťahujúcimi sa k živočíšnemu svetu horských fariem. Thomas mu rozumie viac ako ľuďom dole v meste a nakoniec aj viac ako sám sebe. V postave matky lekárky sa odráža orientácia na človeka a jeho zdravie. Je starostlivá a má k dispozícii všetko, čo mu pomáha.Táto mikroskopická šachovnica, rozostavená a naplnená obsahom je funkčná a ak sa niečo vzpiera tomuto umne rozohranému príbehu, tak je to idylický happy end, keď mladí milenci v závere šťastne končia v objatí. Film bol zaradený do hlavnej súťaže MFF Berlinale.
Mať sedemnásť (Quand on a 17 ans), Francúzsko, 2016
Dĺžka: 116 minút
Réžia: André Téchiné
Scenár: Céline Sciamma, André Téchiné
Kamera: Julien Hirsch
Strih: Albertine Lastera
Hudba: Alexis Rault
Hrajú: Sandrine Kiberlain, Kacey Mottet Klein, Corentin Fila, Alexis Loret, Jean Fornerod, Christine Chardoul, Jean Corso, Rémi Garcia, Maité Arraiza, Françoise Gaillard, Nicole Ellkésir a ďalší
Diostribúcia: Film Europe
Premiéra v SR: 23. marca 2017
Foto: Film Europe