Hra peňazí (Money Monster)

Hra11 resizeČasy, keď sme roky čakali na nový film zo zahraničia sú, našťastie, dávno preč. Na tohtoročnom filmovom festivale v Cannes uviedli slávnostne mimosúťažný americký thriller Jodie Foster Hra peňazí, v ktorom si hlavné úlohy zahrali  Julia Roberts a George Clooney. Festival sa len nedávno skončil a napínavý film sa už aj u nás dostáva do kín. Voľakedy niečo nemysliteľné...

Na festivale v Cannes sme  trojlístku - Foster, Roberts a Clooney - hovorili veľká trojka. Boli hviezdami festivalu, nehviezdne sa správali a múdro odpovedali. Na festivale hádam nebolo obdivovanejších hercov, i keď ich prišlo, ako Hra15 resizevždy, nespočetné množstvo z celého sveta. Jodie Foster netreba hádam osobitne predstavovať, veď kto by si nepamätal slávnu herečku z filmov Mlčanie jahniat, Taxikár, Znásilnenie, Návrat Sommersbyho a mnohé iné. Skôr je v tomto zaujímavejšia je jej režijná tvorba. Ako režisérka sa už v roku 1984 pokúsila o réžiu televízneho seriálu Tales from the Darkside, potom už nasledovali Človiečik Tate (1991), Domov na sviatky (1995), The Beaver (2011) a teraz  si vyskúšala svoje schopnosti na thrilleri Hra peňazí. Jodie je všestranne talentovaný tvorca, veľa sa naučila a veľa už zúročila aj na režijnom poste. Vie, čo chce povedať, aj ako na to. Money Monste čiže Hra peňazí je v podstate film o korupcii, ako sa nezodpovední jedinci zahrávajú s úsporami malých ľudí, ako ich Hra12 resizeokrádajú, ničia im životy, aby čím viac špinavo zbohatli. Na to, aby sa k tejto téme vyjadrila použila finančnú televíznu show, ktorú moderuje hviezda relácie, cynický moderátor Lee Gates (George Clooney), v spolupráci s producentkou Patty Fenn (Julia Roberts). Uprostred relácie sa zrazu objaví rozzúrený mladý muž Kyle Budwell (Jack O´Connell), vyhráža sa zastrelením moderátora a donúti ho obliecť si vestu plnú výbušnín. Tento chudák totiž zdedil po matke peniaze, o ktoré kvôli machináciám prišiel a viní z toho jednak moderátora, ktorý je podľa neho v službách hlavného vinníka, ale chceš si vybaviť účty najmä so strojcom svojho nešťastia. Ten je vraj vo Švajčiarsku, ale mladý muž sa chce s ním zhovárať. Prosto povedať mu svoje. Situácie je výbušná, nikto neruší, čo sa Hra6 resizemôže stať a navyše Lee a Patty postupne odkrývajú celosvetové finančné machinácie a hodlajú ich dať na vedomie verejnosti. Teda bojujú o čas v priamom prenose, nielen kvôli oddialeniu katastrofy, ale aj pre odhalenie nekalých obchodných transakcii.

Mala som zo začiatku obavy, ako to dopadne, lebo thrillerov na rôzne témy z americkej produkcie sme už videli nespočetné množstvo, čo nové teda môže Jodie ešte priniesť, ale postupne sa moje obavy rozplynuli. Zvládla to profesionálne zdatne, napätie gradovala s rozmyslom a presne a ani o prekvapenia nebola núdza. Musím však dodať, že bez hereckých výkonov Julie a Georgea by to nebolo ono. Vydali zo seba maximum. Hra13 resizeClooney sa zo situácie na situáciu menil a Julia už dnes nie je len žena s krásnym úsmevom, ale aj výborná herečka. Z veku si starosti nerobí, neprikrášľuje sa, neomladzuje, je taká aká je a hlavne dobre hrá. No musím byť spravodlivá, lebo ešte neznámy herec Jack O´Connell im bol viac ako dôstojným partnerom. Bezmocnosť, strach, naivitu a zúfalstvo, vygradoval do najjemnejších nuáns. Budeme o ňom ešte počuť, takisto ako o Catrione Balfe, ktorá sa so cťou zhostila úlohy Leeovej protihráčky Diane Lester v televíznej relácii.

Hra8 resizeKeď do dôsledkov domyslíte tému filmu Hra peňazí začnete mať pocit, že sa neustále pohybujete v začarovanom kruhu. Stále sa vám v mysli vybavujú situácie, ktoré ste už neraz videli a zažili, a to nielen v Amerike. Stačí si spomenúť na nešťastníkov, ktorí svoje ťažko ušetrené peniaze (väčšina) nerozmyslene investovali do nebankových subjektov a nikdy ich už neuvidia. Stačí si vybaviť chudákov dodávateľov, ktorí pre reštrukturalizáciu podnikov, buď prídu o všetko alebo v lepšom prípade časť svojich peňazí ešte uvidia. Veď vagabundi majú celosvetový boom. Nechtiac si položíte otázku: Dokedy ? Odpoveď je v nedohľadne, ale vraj nádej zomiera posledná. Snímka Jodie Foster nie je o rýchlej Hra resizenáprave, ani vzorom, ako s takýmito gaunermi zakrútiť, len nekompromisne konštatuje fakty, no s určitou nápravou predsa len ráta, a to v prípade, keď sa zlu postavíme čelom. Skúste...

Režisérka je vo svojej výpovedi politicky i finančne korektná a jej snahou bolo na jednej strane ukázať človeka, ktorý prišiel o všetko, na druhej zasa ľudí, ktorí tomuto zhnitému systému napomáhajú. Jedným z nich je aj Lee Gates, ktorý si len v konfrontácii s beznádejou a zúfalosťou uvedomí, čo za hlúposti Hra3 resizesa snažil divákom vo svojej relácii nahovoriť a, že na ich nešťastí má aj on svoj podiel. Či si z tohto prípadu vezme nejaké ponaučenie režisérka ponechala na úvahu diváka.

Hra peňazí je drsne a umne zostavený thriller, dopraje divákom spolu prežívať neistotu a bezútešnosť, nechá im dostatočný priestor na prekvapenie a vytriezvenie a v neposlednom rade potvrdí fakt, že bez dobrých hercov by táto krutá obžaloba nemala až taký účinok.

Hra7 resizeHra peňazí (Money Monster) USA, 2016
Dĺžka: 95 minút
Réžia: Jodie Foster
Scenár: Jamie Linden, Alan DiFiore, Jim Kouf
Kamera: Matthew Libatiqu
Strih: Matt Chesse
Hudba: Dominic Lewis
Hrajú: George Clooney, Julia Roberts, Jack O'Connell, Dominic West, Caitriona Balfe, Christopher Denham, Lenny Venito, Giancarlo Esposito, Liz Celeste, Marko Caka, Pernell Walker, Robert C. Kirk, Dennis Boutsikaris, Darri Ingolfsson, Christina Saragaglia, Greta Lee, Condola Rashad, Aly Mang a ďalší
Distribúcia: ITAFilm
Premiéra v SR: 2. júna 2016