Ninja Korytnačky 2 (Teenage Mutant Ninja Turtles: Out of the Shadows)

Ninja resizeSpomínate ešte na prvý hraný pokus previesť pôvodne komiksové dobrodružstvá ninja korytnačiek na filmové plátno?  I napriek postupnému odlivu divákov sa v deväťdesiatych rokoch štyria korytnačí ninjovia dočkali uzavretej trilógie. Hraný seriál, ktorý vznikol o niečo neskôr, pre zmenu zapadol takmer okamžite, no neutíchajúca popularita tejto značky nakoniec viedla k ďalšej hranej resuscitácii. Tento krát pod dozorom samotného majstra výbuchov Michaela Baya.

Ten ju iba produkoval, ale film Jonathana Liebesmana bol takmer na nerozoznanie od Bayovej novšej tvorby typu Transformers. Inými slovami hlučný, chvíľami trochu detinský blockbuster, spĺňajúci všetky kritériá oddychovej zábavy. Ninja2 resizeNa divákov to zabralo a len o dva roky neskôr tu máme pokračovanie skúšajúce presne ten istý recept. Ambície na niečo viac tu nakoniec nikdy neboli, ale potešiteľné  je, že tentoraz to z istého uhla pohľadu vyšlo o niečo lepšie ako predtým.

Na konci minulého filmu Korytnačky porazili Shreddera, lenže ako to už býva pravidlom, vyhratá bitka ešte neznamená vyhratú vojnu. Šialený vedec Baxter Stockman a Shredderova pravá ruka Karai totiž neplánujú ponechať svojho majstra v policajnej väzbe. Ich plán sa nakoniec vydarí, lenže na scéne sa objavuje iná a ešte väčšia hrozba. Generál Krang z Ninja4 resizeDimenzie X, ktorý sleduje situáciu na Zemi z diaľky, má totiž v pláne podrobiť si celú našu planétu. Na to však potrebuje práve pomoc Shreddera... Ak ste sa v týchto menách nestratili, tak pokojne čítajte ďalej.

Bay od začiatku strašil fanúšikov kompletným prekopaním celej mytológie. Korytnačky mali byť pôvodne mimozemšťania, ich úhlavný nepriateľ nemal pochádzať z Japonska, ale z priamo zo Štátov a podobne. S príchodom nového scenáristu Evana Daughertyho z väčšiny týchto nápadov vzišlo. Realizované zmeny nakoniec neboli až tak radikálne, ale i tak sa nové Ninja8 resizespracovanie dostatočne líši od svojho predobrazu. Inak tomu nie je ani v dvojke, kde sa objavujú viaceré pôvodné prvky, avšak v trochu inom šate. Ale v konečnom dôsledku je to úplne jedno. Ninja Korytnačky 2 sú totiž hlavne fanservisom. V prvej časti bolo populárnych charakterov pomenej, čo sa dvojka snaží vynahradiť vo veľkom. K preobsadenému Shredderovi a Karai pribudol aj supermozog Krang, diviak Bebop, nosorožec Rocksteady a krátke cameo Baxtera Stockmana sa zmenilo na plnohodnotnú rolu. Aby boli obe strany vyvážené,  na stranu tých dobrých sa postavil aj obľúbený Casey Jones, Ninja6 resizepričom až na šéfku Kanála 6 Bernardette Thompson v podaní komičky Whoopi Goldberg sa vrátili všetci ostatní. Chýba už len Irma, kolegyňa April. Možno v trojke.

Zápletka sa síce snaží o nejaký vývoj, ale v skutočnosti slúži iba tomu, aby sa mohli všetci spomínaní patrične vyblázniť a ukázať v polohách, ktoré od nich fanúšikovia očakávajú. Objavuje sa aj téma ľudskosti brnkajúca na psychologickejšiu Ninja10 resizestrunu, ale vyznieva asi tak, ako keď začiatočník chytí do rúk gitaru. Na prvý pokus z neho Kurt Cobain skrátka nebude. Ale aby to nevyznievalo prehnane negatívne, nemyslím to nutne ako kritiku. Každý kope ligu na akú má a nový režisér Dave Green zdá sa presne pochopil, na čo si môže trúfnuť a na niečo nie.

Dave Green je známy predovšetkým ako skúsený režisér videoklipov a pokračovanie sa v jeho rukách zmenilo na číru videoklipovú zábavu. Prioritou nie je, aby príbeh dával zmysel, Ninja11 resizeale aby jednotlivé zábery pôsobili čo najefektnejšie a najzábavnejšie. To sa mu aj napriek kolísavej kvalite trikov darí. Na plyn dupe od samého začiatku a nespustí z neho nohu skôr ako uplynie záverečná scéna. A pokračovanie je  pritom ešte o niečo dlhšie. Že to stále nemusí stačiť na zážitok hodný návštevy kinosály? Každému zrejme ani nebude, no tínedžeri a pamätníci kultového animovaného seriálu môžu byť z výsledku nadšení. Nadšenie sa bude zrejme vytrácať priamoúmerne s narastajúcim vekom, no viem si živo predstaviť, že pre niekoho pôjde o vrchol zábavy.

Každopádne palec nahor za vtipnú narážku na Transformerov a hlavne za zremixovanú zvučku pôvodného seriálu v záverečných titulkoch.  Nostalgia zafungovala.

Ninja5 resizeNinja korytnačky 2 (Teenage Mutant Ninja Turtles: Out of the Shadows), USA, 2016
Dĺžka: 112 minút
Réžia: David Green
Scenár: Josh Appelbaum, André Nemec
Kamera: Lula Carvalho
Strih: Bob Ducsay, Jim May
Hudba: Steve Jablonsky
Hrajú: Megan Fox, Stephen Amell, Laura Linney, Will Arnett, Alan Ritchson, William Fichtner, Tyler Perry, Noel Fisher, Johnny Knoxville, Brett Azar, Brian Tee, Tony Shalhoub, Alessandra Ambrosio, Jeremy Howard, Judith Hoag, Danny Woodburn, Pete Ploszek, Gary Anthony Williams, Brittany Ishibashi, Marko Caka a ďalší.
Distribúcia: CinemArt
Premiéra v SR: 2. júna 2016