Ako byť single (How to be Single)

Single7 resizeRomantická komédia s názvom Ako byť single vás prinúti zaspomínať na v istých kruhoch kultový seriál Sex v meste, na ktorý nadviazali dva výrazne menej kultové filmové pokračovania. Neskrýva sa však pod tým názvom klasická záležitosť, aké sú v kinách mraky?

Ako byť single vznikol ako inak na motívy literárnej predlohy. Už to chvíľami vyzerá, že Hollywoodu dochádzajú nápady a originálni tvorcovia sa sťahujú do televízií. Spisovateľský debut autorky Liz Tuccillo sa prvýkrát objavil Single8 resizena knižných pultoch v roku 2008 a bol pomerne úspešný. Autorka pritom pôvodne pracovala v televízii a podieľala sa na viacerých seriáloch. Jej najznámejšou prácou je však - prekvapenie – Sex v meste. Aj tam boli navyše rovnako ako tu v stredobode pozornosti štyri ženy. Nič na tom nemení ani fakt, že tentokrát sa všetky štyri osobne nepoznajú a línia jednej z nich sa s ostatnými prelína len voľne. Kruh sa uzaviera.

Ústrednou hrdinkou príbehu je Alice (Dakota Johnson), ktorá sa pred štyrmi rokmi zoznámila s Joshom. Lenže potom si uvedomila, že na to potrebuje byť aspoň chvíľu sama, aby zistila, čo chce. V novej práci sa zoznamuje s bláznivou a spontánnou Robin (Rebel Willson) a tá si chce od začiatku Single2 resizeiba nezáväzne užívať. Ďalej tu máme Alicinu sestru Meg (Leslie Mann), doktorku s túžbou po vlastnom dieťati a už menej po mužovi. Kvarteto dopĺňa Lucy (Alison Brie), snažiaca sa silou mocou nájsť toho pravého cez online zoznamky – pretože iba tam môže vyfiltrovať tých, čo za to nestoja. Ak vám to znie viac než zaujímavo, potom ste tým pravým kandidátom/kandidátkou na to, aby ste si to skutočne užili.

Tým nechcem povedať, že Ako byť single nedisponuje ničím zaujímavým, iba to, že je to do výraznej miery ženská Single6 resizezáležitosť. Ale dalo sa vlastne čakať niečo iné od niekoho, kto sa podieľal na Sexe v meste? V jednom momente dokonca zaznie aj priama narážka, jemne si uťahujúca z jeho konceptu, a že v skutočnosti tam išlo o to nájsť toho pravého. A to je predsa opak užívania si slobody. Objektívne to nedokážem posúdiť, ale pokúsiť sa rozvracať žánrové konvencie a nakoniec do nich spadnúť je vlastne veľmi jednoduché. Je to čiastočne aj tento prípad.

Úplne to neprekáža, pretože v konečnom dôsledku je film v týchto častiach asi najúprimnejší. Občas síce skĺzava do očakávaného klišé a hrá na ďaleko vážnejšiu strunu, akoby sa dalo čakať na základe energických trailerov avšak na druhej strane, všetko, čo chce povedať, dokáže povedať tak, že to SIngle10 resizemá hlavu a pätu. Ale aby som trojici scenáristov, v zastúpení dve ženy a jeden muž, úplne nekrivdil, niekedy sa zase dokážu klišé obratne vyhnúť, a to vo chvíli, keď čakáte presný opak. To je určite pozitívne.

Čo sa týka humoru ide o nadštandard, teda pokiaľ vám nevadí jemne vulgárnejšie vyjadrovanie. Hoci film propaguje ako najväčšiu hviezdu Dakotu Johnson, známu hlavne z Päťdesiatich odtieňov sivej, skutočnou hviezdou je Rebel Wilson. Tá si pre seba kradne každú scénu, v ktorej sa objaví a kadenciou hlášok dokáže odrovnať. A keď práve nie je v centre diania, uvedomíte si, ako chýba. Každá z hlavných hrdiniek má pritom k dispozícii aspoň jeden ozaj zábavný výstup, ale konštantne žiari iba Rebel Wilson. Ak by som mal Single5 resizemenovať jediný dôvod, kvôli ktorému ísť do kina, tak je to práve táto Austrálčanka s neskutočným komediálnym nadaním.

Je to v podstate ok. Nič výnimočné, iba zručne zrežírovaná nablýskaná pozlátka s jednoduchou ústrednou myšlienkou o hľadaní vlastnej identity. Tá nakoniec v danom podaní vyznieva trochu banálne, i keď sa ju záver snaží predať ako niečo hlbšie. Ale je tam a nezávislé ženy z nej budú mať radosť. Finálny verdikt bude asi závisieť aj od toho, ku ktorému pohlaviu sa hlásite. Odhliadnuc od silného feministického podtónu však ide z pohľadu nedávnej doby o komédiu z rangu tých zaujímavejších.

Single9 resizeAko byť single (How to be Single), USA , 2016
Dĺžka: 109 minút
Réžia: Christina Ditter
Námet: Liz Tuccillo
Scenár: Abby Kohn, Marc Silverstein, Dana Fox
Kamera: Christian Rein
Strih: Tia Nolan
Hudba: Fil Eisler
Hrajú: Dakota Johnson, Alison Brie, Leslie Mann, Rebel Wilson, Damon Wayans Jr., Carla Quevedo, Jake Lacy, Jason Mantzoukas, Nick Bateman, Nicholas Braun, Anders Holm, Tuesday Knight, Ashley Blankenship, Marko Caka, Charlotte Kirk a ďalší.
Premiéra v SR: 11. februára 2016