Bella a Sebastián 2: Dobrodružstvo pokračuje (Bella et Sébastian 2: L´aventure continue)
Bella a Sebastian je titul, ktorý rezonuje v pamäti niekoľkých generácii. Príbeh priateľstva chlapca a veľkého psa preslávil rovnomenný televízny seriál a kniha zo šesťdesiatych rokov dvadsiateho storočia. Autorkou knihy a i následného scenára bola píšuca herečka, televízna scenáristka a režisérka Cécile Aubry (1928-2010), ktorá do ústrednej postavy Sebastiána obsadila svojho syna Mehdiho.
Nanovo spracovať túto tému sa rozhodol v roku 2013 francúzsky cestovateľ, chovateľ ťažných psov, spisovateľ a filmár Nicolas Vanier (1962). Na rozdiel od svojej predchodkyne najprv nakrútil film a potom napísal knihu. Dej však preniesol do roku 1943, do čias druhej svetovej vojny, keď sa horali museli vyrovnať s nemeckou okupáciou Francúzska a odbojári pomáhali zachraňovať židovských utečencov pred nacizmom, aby sa dostali do neutrálneho Švajčiarska.
Film mal úspech (písali sme o ňom aj vo Filmpresse v roku 2014), takže nečudo, že sa v týchto dňoch dostáva do našich kín pokračovanie Bella a Sebastián 2: Dobrodružstvo pokračuje. Odohráva sa v septembri roku 1945. Obyvatelia horskej dedinky Saint Martin v srdci savojských Álp sa tešia z konca vojny. Desaťročný Sebastián (Félix Bossuet) so svojou štvornohou kamarátkou Bellou čaká na návrat Angeliny (Margaux Chatelier), ktorú vnímal vždy ako svoju druhú mamu, ale na dva roky ich odlúčilo jej pôsobenie v odboji. Namiesto nej však príde správa, že vojenské lietadlo, ktorým cestovala, sa zrútilo a všetci zahynuli. Pátranie bolo odvolané. Sebastián a jeho adoptívny starý otec César (Tchéky Karyo) však veria, že Angelina prežila. Havarované lietadlo spôsobilo rozsiahly lesný požiar, a tak potrebujú niekoho, kto by im pomohol Angelinu hľadať letecky. Pre Sebastiána to však znamená odhaliť tajomstvo, ktoré navždy zmení jeho život.
Na režisérsku stoličku si tento krát, keďže Vanier nakrúcal iný projekt a producenti nechceli čakať, sadol Kanaďan Christian Duguay, ktorý sa podpísal pod rad akčných filmov (Hon na šakala, Hlasy z podzemia, Umenie boja), ale aj rôznorodých televíznych miniseriálov (Jana z Arku, Coco Chanel, Hitler, zrodenie zla). Zdá sa, že skúsenosti z akčných príbehov sa mu podarilo prijateľne uplatniť aj vo filme Bella a Sebastián 2: Dobrodružstvo pokračuje, najmä pri technicky náročných leteckých scénach lesného požiaru a pátraní po Angeline v horiacom lese, či v zradných útrobách kamennej jaskyne. Televízne skúsenosti mu zas pomohli pri rozvíjaní línie vzťahu otca a syna. Je o ňom známe, že svoje filmy, po dohode s
kameramanom, sníma najradšej sám so steadicamom (ručná stabilizovaná kamera) či na žeriave. Na rozdiel od svojho predchodcu sa však už nepodieľal natoľko na scenári, či dotváraní charakteru protagonistov, ale, ako sám v jednom rozhovore konštatoval: „...bolo treba zostať verný doterajším postavám a prebrať štafetu“.
Pravdou však je, že scenáristi sa teraz sústredili na novú postavu i dejovú líniu. Starý otec totiž Sebastiánovi prezradí, že jeho otcom je letec Pierre (Thierry Neuvic), ktorý o svojom otcovstve nič netuší. Za peniaze je síce ochotný letecky preskúmať územie havárie, ale je alergický na psov a zdá sa, že i na deti. Je zaujímavé sledovať ich postupné spoznávanie sa a zbližovanie.
Filmové pokračovania sú v istom zmysle vždy ošemetnou záležitosťou a zároveň výzvou. Predchádzajúci film inovoval známy príbeh Belly a Sebastiána tým, že vznikajúce priateľstvo dieťaťa a divého psa, ale aj chlapca a starého horala Cézara, umocnil silnou líniou protifašistického odboja, holokaustu, a to všetko vyvrcholilo nebezpečným prechodovca ľadovca s trhlinami počas snežnej búrky. Teraz boj s prírodou reprezentuje boj s nebezpečným lesným požiarom, ktorý je, žiaľ, aktuálny aj v 21.storočí. Doslova cez plamene sa musia naši hrdinovia prebojovať, aby našli a zachránili Angelinu. Vzťahové motívy sa skôr sústreďujú na Sebastiána a jeho vzťahy s otcom, či novou priateľkou Gabrielou (Thylane Blondeau), dcérou talianskeho
drevorubača. Práve vo vykresľovaní vzťahov sa scenáristi, Juliette Salez a Fabien Suarez, nevyhli celého radu predvídateľných klišé v situáciách i v dialógoch. Ešteže nerezignovali na humor. I keď divák asi skôr príjme jednu z úvodných scén, keď sa Sebastián namiesto učenia v škole rozhodne manifestačne predviesť, ako sa dá sánkovať na tráve. Alebo dialógy Gabriely a Sebastiána, v ktorých desaťročný chlapec neraz nechápe, o čom vlastne jeho staršia kamarátka hovorí. Už menej humorne a dosť samoúčelne vyznieva postava leteckého mechanika, ktorého Pierre neľútostne komanduje a Cézar núti k pešej výprave do talianskych hôr.
Osobitnou kapitolou je práca s početnými zvieratami. Jej koordinátorom bol Andrew Simpson a, samozrejme, najdôležitejšími boli psí predstavitelia Belly. Vybrali ich z rasy ovčiarskych pyrenejských horských psov. Nechýbala fenka Garfield, ktorá si ju „zahrala“ už v prvom filme, ale ani rad jej dablérov. Napríklad v záberoch lesného požiaru, či pri kaskadérskych kúskoch snímala kamera veľmi pokojného Forta, na blízke zábery bol ako stvorený Bear, kým Fripon aportoval Sebastiánov medailón. Netuším, ktorý pes sa objavil v pôsobivej scéne, kde Bella odoženie útočiaceho medveďa, divákovi to však môže byť jedno. Dôležitý je výsledok. Takže si možno ani neuvedomí, ako bolo komplikované nakrútiť napríklad scénu, v ktorej pred požiarom svorne utekajú vlci, líšky, divé prasiatka či srny, zajace, svište alebo dravé vtáky.
V oboch filmoch je pod hudbou podpísaný Armand Amar. Mimochodom, podľa záverečných titulkov sa na jej nahrávkach podieľali aj hudobníci z Prahy. Ale aj tak je najpôsobivejším zvukom vo filme ten, čo vytvára príroda: šum vetra, žblnkot rieky, ozvena alebo strašidelné zvuky horiacich stromov. Malebné lesné zákutia, stráne, bralá, jazero, rieka a medzi nimi kamenné domy a prístrešky horalov. Miestami to pôsobí ako reklama na dovolenku alebo ochranu prírody. Príbeh samotný vyznieva ako pôvabný, ale neveľmi náročný televízny film. Alebo melodráma o tom, ako
syn našiel otca a otec syna. Nechýba ani motív lásky, ktorá prišla ako blesk z neba. Všetko iba v náznaku, veď sa počíta predovšetkým s detským divákom, na svoje si prídu však i rodičia. Milovníci prírody a zvierat detto.
Možno mať výhrady, občas to scenáristicky i filmársky zaškrípe, ale záleží od uhla pohľadu. Veď komu sa občas nežiada po depresívnej realite fiktívny príbeh, kde sa vlastne všetko dobre skončí ako v rozprávke, niečo kde cítiť pohodu. Je to predsa rodinný film. Takže môže byť. Nuž a Bella je krásna, biela, huňatá, až máte chuť ju pohladiť...
Bella a Sebastián 2: Dobrodružstvo pokračuje (Belle et Sébastien 2: L´aventure continue), Francúzsko, 2015
Dĺžka: 99 minút
Réžia: Christian Duguay
Scenár: Juliette Salez a Fabien Suarez
Kamera: Christophe Graillot
Strih: Oliviere Gajan
Hudba: Armand Amar
Koordinátor práce so zvieratmi: Andrew Simpson
Hrajú: Félix Bossuet, Tchéky Karyo, Margaux Chatelier, Thierry Neuvic, Urbain Cancelier, Thylane Blondeau a iní
Distribúcia: Bontonfilm
Premiéra: 11. februára 2016
Foto: Bontonfilm