Bella a Sebastián 2: Dobrodružstvo pokračuje (Bella et Sébastian 2: L´aventure continue)

Bella4 resizeBella a Sebastian je titul, ktorý rezonuje v pamäti niekoľkých generácii. Príbeh priateľstva chlapca a veľkého psa  preslávil  rovnomenný televízny seriál a kniha zo šesťdesiatych rokov dvadsiateho storočia. Autorkou knihy  a i následného scenára bola píšuca herečka, televízna scenáristka a režisérka Cécile Aubry (1928-2010), ktorá do ústrednej postavy Sebastiána obsadila svojho syna Mehdiho.

Nanovo spracovať túto tému sa rozhodol v roku 2013  francúzsky cestovateľ, chovateľ ťažných psov, spisovateľ a filmár Nicolas Vanier (1962). Na rozdiel od svojej predchodkyne najprv nakrútil film a potom napísal knihu. Dej však Bella5 resizepreniesol do roku 1943, do čias druhej svetovej vojny, keď sa horali museli vyrovnať s nemeckou okupáciou Francúzska a odbojári pomáhali zachraňovať židovských utečencov pred nacizmom, aby sa dostali do neutrálneho Švajčiarska.

Film mal úspech (písali sme o ňom aj vo Filmpresse v roku 2014), takže nečudo, že sa v týchto dňoch dostáva do našich kín pokračovanie Bella a Sebastián 2: Dobrodružstvo pokračuje. Odohráva sa v septembri roku 1945. Obyvatelia horskej dedinky Saint Martin v srdci savojských Álp sa tešia z konca vojny. Desaťročný Sebastián (Félix Bossuet) so svojou štvornohou kamarátkou Bellou čaká na návrat Angeliny (Margaux Chatelier), ktorú vnímal vždy ako svoju Bella12 resizedruhú mamu, ale na dva roky ich odlúčilo jej pôsobenie v odboji. Namiesto nej však príde správa, že vojenské  lietadlo, ktorým cestovala, sa zrútilo a všetci zahynuli. Pátranie bolo odvolané. Sebastián a jeho adoptívny starý otec César (Tchéky Karyo) však veria, že Angelina prežila. Havarované lietadlo spôsobilo rozsiahly lesný požiar, a tak potrebujú niekoho, kto by im pomohol Angelinu hľadať letecky. Pre Sebastiána to však znamená odhaliť tajomstvo, ktoré navždy zmení jeho život.

Na režisérsku stoličku si tento krát, keďže Vanier nakrúcal iný Bella2 resizeprojekt a producenti nechceli čakať, sadol Kanaďan  Christian Duguay, ktorý sa podpísal pod rad akčných filmov (Hon na šakala, Hlasy z podzemia, Umenie boja), ale aj rôznorodých televíznych miniseriálov  (Jana z Arku, Coco Chanel, Hitler, zrodenie zla). Zdá sa, že skúsenosti z akčných príbehov sa mu podarilo prijateľne uplatniť aj vo filme Bella a Sebastián 2: Dobrodružstvo pokračuje,  najmä pri technicky náročných leteckých scénach lesného požiaru a pátraní po Angeline v horiacom lese, či v zradných útrobách kamennej jaskyne. Televízne skúsenosti mu zas pomohli pri rozvíjaní línie vzťahu otca a syna. Je o ňom známe, že svoje filmy, po dohode s Bella8 resizekameramanom, sníma najradšej sám so steadicamom (ručná stabilizovaná kamera) či na žeriave. Na rozdiel od svojho predchodcu sa však už nepodieľal natoľko na scenári, či dotváraní charakteru protagonistov, ale, ako sám v jednom rozhovore konštatoval: „...bolo treba zostať verný  doterajším postavám a prebrať štafetu“.

Pravdou však je, že scenáristi sa teraz sústredili na novú postavu i dejovú líniu. Starý otec totiž Sebastiánovi prezradí, že jeho otcom je letec Pierre (Thierry Neuvic), ktorý o svojom otcovstve nič netuší. Za peniaze je síce ochotný letecky preskúmať územie havárie, ale je alergický na psov a zdá sa, že i na deti. Je zaujímavé sledovať ich postupné spoznávanie sa a zbližovanie.

Bella10 resizeFilmové pokračovania sú v istom zmysle vždy ošemetnou záležitosťou a zároveň výzvou. Predchádzajúci film inovoval známy príbeh Belly a Sebastiána tým, že vznikajúce priateľstvo dieťaťa a divého psa, ale aj chlapca a starého horala Cézara, umocnil silnou líniou protifašistického odboja, holokaustu, a to všetko vyvrcholilo  nebezpečným prechodovca ľadovca s trhlinami počas snežnej búrky. Teraz boj s prírodou reprezentuje boj s nebezpečným lesným požiarom, ktorý je, žiaľ, aktuálny aj v 21.storočí. Doslova cez plamene sa musia naši hrdinovia prebojovať, aby našli a zachránili Angelinu. Vzťahové motívy sa skôr sústreďujú na Sebastiána a jeho  vzťahy s otcom, či novou priateľkou Gabrielou (Thylane Blondeau), dcérou talianskeho Bella11 resizedrevorubača. Práve vo vykresľovaní vzťahov sa scenáristi, Juliette Salez a Fabien Suarez, nevyhli celého radu predvídateľných klišé v situáciách i v dialógoch. Ešteže nerezignovali na humor. I keď divák asi skôr príjme jednu z úvodných scén, keď sa Sebastián namiesto učenia v škole rozhodne manifestačne predviesť, ako sa dá sánkovať na tráve. Alebo dialógy Gabriely a Sebastiána, v ktorých desaťročný chlapec neraz nechápe, o čom vlastne jeho staršia kamarátka hovorí. Už menej humorne a dosť samoúčelne vyznieva postava leteckého mechanika, ktorého Pierre neľútostne komanduje a Cézar núti k pešej výprave do talianskych hôr.

Bella6 resizeOsobitnou kapitolou je práca s početnými zvieratami. Jej koordinátorom bol Andrew Simpson a, samozrejme, najdôležitejšími boli psí predstavitelia Belly. Vybrali ich z rasy ovčiarskych pyrenejských horských psov. Nechýbala fenka Garfield, ktorá si ju „zahrala“ už v prvom filme, ale ani rad jej dablérov. Napríklad v záberoch lesného požiaru, či pri kaskadérskych kúskoch snímala kamera veľmi pokojného Forta, na blízke zábery bol ako stvorený Bear, kým Fripon aportoval Sebastiánov medailón. Netuším, ktorý pes sa objavil v pôsobivej scéne, kde Bella  odoženie útočiaceho medveďa, divákovi to však môže byť jedno. Dôležitý je výsledok. Takže si možno ani neuvedomí, ako bolo komplikované nakrútiť napríklad scénu, v ktorej pred požiarom svorne utekajú vlci, líšky, divé prasiatka či srny, zajace, svište alebo dravé vtáky.

Bella3 resizeV oboch filmoch je pod hudbou podpísaný Armand Amar. Mimochodom, podľa záverečných titulkov sa na jej nahrávkach podieľali aj hudobníci z Prahy. Ale aj tak je najpôsobivejším zvukom vo filme ten, čo vytvára príroda: šum vetra, žblnkot rieky, ozvena alebo strašidelné zvuky horiacich stromov. Malebné lesné zákutia, stráne, bralá, jazero, rieka  a medzi nimi kamenné domy a prístrešky horalov. Miestami to pôsobí ako reklama na dovolenku alebo ochranu prírody. Príbeh samotný vyznieva ako pôvabný, ale neveľmi náročný televízny film. Alebo melodráma o tom, ako Bella resizesyn našiel otca a otec syna. Nechýba ani motív lásky, ktorá prišla ako blesk z neba. Všetko iba v náznaku, veď sa počíta predovšetkým s detským divákom, na svoje si prídu však i rodičia. Milovníci prírody a zvierat detto.

Možno mať výhrady, občas to scenáristicky i filmársky zaškrípe, ale záleží od uhla pohľadu. Veď komu sa občas nežiada po depresívnej realite fiktívny príbeh, kde sa vlastne všetko dobre skončí ako v rozprávke, niečo kde cítiť pohodu. Je to predsa rodinný  film. Takže môže byť.  Nuž a Bella je krásna, biela, huňatá, až máte chuť ju pohladiť...

Bella9 resizeBella a Sebastián 2: Dobrodružstvo pokračuje (Belle et Sébastien 2: L´aventure continue), Francúzsko, 2015
Dĺžka: 99 minút
Réžia: Christian Duguay