Deadpool

Deadpool3 resizeWade Wilson je bývalý člen špeciálnych jednotiek, ktorý sa v súčasnosti živí ako nájomný vrah, bitkár a ochranca v jednom. Spolu s priateľkou Vanessou vedú svojim spôsobom idylický život, až pokým lekári Wadeovi nediagnostikujú pokročilé štádium rakoviny.

Rozhodne sa preto podstúpiť experimentálnu liečbu v rámci programu Weapon X, ktorý však nie je tým, čím sa na prvý pohľad zdá. Po sérii krutých zákrokov sa Wade síce zbaví rakoviny a dokonca získa schopnosť rýchlej Deadpool8 resizeregenerácie, ale v laboratóriu s ním majú vlastné plány a navyše zostáva znetvorený. Návrat do bežného života tak bude skutočne veľmi ťažký...

Povedal som si, že recenziu začnem tým najmenej podstatným, tzn. obligátnym stručným opisom fabule. Tá hrá vo filme totiž až desiate husle. Ďaleko podstatnejšie sú iné zložky, a to sebareflexivita a nelineárnosť rozprávania, dekonštrukcia žánru, ideologické posuny, či vulgárne hlášky vyplývajúce z pubertálne drzého charakteru hlavnej postavy. Čo je pomerne paradoxné, tvorí práve neinvenčný a schematický (nepríliš podstatný) príbeh o láske a pomste najčastejšiu výhradu vo všetkých recenziách.

Deadpool10 resizeRadšej budem hovoriť o samotnej hlavnej postave. Deadpool je ukecané pubertálne prasa a v istom smere antihrdina - vyžíva sa vo vraždení, nadáva, uráža, stojí už za hranou zákona, o „dobrých mravoch“, zdá sa, nepočul, je mimoriadne otravný a experimentuje v oblasti sexu. Odmieta sa stať klaďasom, pohŕda nimi a rád sa im vysmieva. Práve z toho tiež pramení výrazná zmena v rozprávaní, keďže namiesto boja dobra so zlom, záchrany sveta či boja samého so sebou, tu vidíme antihrdinu na ceste za osobnou pomstou, vyliečením sa a za znovuzískaním snúbenice. Tým sa, samozrejme, ruší aj schéma o človeku, ktorý si uvedomí, či získa svoje schopnosti a postupne sa stáva superhrdinom. Tým Deadpool Deadpool12 resizeotvorene byť nechce. Je práve naopak brutálny a zároveň fyzicky i duševne zraniteľný (hoc sa dokáže rýchlo zregenerovať).

Vzhľadom na jeho schopnosť regenerácie je pochopiteľná vulgárnosť a ukecanosť, keďže môže ostatných neustále provokovať bez toho, aby bol ohrozený na živote a zároveň je to aj na komiks veľké množstvo krutého násilia, keďže Deadpool (vzhľadom na jeho brutalitu a jeho súperov tiež) často končí zmrzačený. Určite treba spomenúť aj rozdiely v samotnom zobrazení lásky, ktorá je postavená najmä na sexe. Tvorcovia sa nebáli experimentovať a zobrazujú niektoré sexuálne praktiky, aké by od komiksového filmu nikto nečakal. V tomto ohľade sa tak Deadpool výrazne líši od Deadpool resizeväčšiny ostatných amerických komiksových adaptácií a prináša zemitejšieho, vtipnejšieho, brutálnejšieho, vulgárnejšieho a zároveň autentickejšieho (anti)hrdinu. Ďalej môžeme spomenúť dôchodkyňu závislú na kokaíne, Deadpoolovu priateľku, bývalú prostitútku, osadenstvo baru a mnoho ďalších. Ideologicky film posúvajú radikálne iným smerom práve tieto postavy a vzhľadom na ich charakter nemôžeme hovoriť o bežnom príbehu.

Inovácie nastali aj v rovine rozprávania. Fabulu do sujetu Deadpool11 resizetvorcovia pretransformovali pomocou série retrospektív, ktoré nás približne v prvej tretine filmu postupne prevedú udalosťami, ktoré viedli k Deadpoolovmu naháňaniu hlavného zloducha. Retrospektívy pritom nie sú vždy motivované (ani transtextuálne, ani realisticky) a predeľujú úvodnú akčnú sekvenciu na niekoľko častí. Túto snahu síce môžeme považovať za zaujímavú, ale nie vždy za funkčnú, keďže obdobné, často nemotivované, naťahovanie úvodnej bitky, bolo ku koncu už pomerne neúnosné, repetitívne a pre mňa tak trochu nepochopiteľné.

Deadpool2 resizeĎalší problém vidím v niektorých „sitcomových“ scénach, ktoré neslúžili na rozvíjanie deja, charakteru postáv, vzťahov, atmosféry a ani neparodovali klišé z komiksových filmov atď., ale len k prostým zbytočným hláškam hlavnej postavy. Tu spomeniem scénu, ktorá nasledovala tesne po úvodnej bitke, v ktorej hlavný hrdina sedí na gauči pri svojej staršej spolubývajúcej. Tá nemá žiadny iný zmysel, ako priniesť ďalšiu vtipnú diskusiu a ešte viac zvýrazniť (hoc to netreba) utliachanosť a vulgárnosť hlavného hrdinu. Rovnako trápne, v zmysle opakovaný vtip už nie je vtipom, boli napríklad aj Deadpool6 resizeDeadpoolove „sexy“ pózy, či neustále masturbačné narážky. V týchto prípadoch filmu skrátka dochádza šťava a začína byť rovnako otravný ako jeho hlavný hrdina.

Veľkým bonusom je naopak vysoká miera sebarefexivity. Tá je v súčasnom Hollywoode skôr trendom, ale tvorcovia Deadpoola sa v nej doslova vyžívajú. Časté sú prehovory do kamery smerom k divákom, upozorňovanie na štruktúru záberov, obrovské kvantum popkultúrnych narážok, zosmiešňovanie samotného Reynoldsa, tvorcov, X-Menov a množstvo ďalších. Sebareflexivita sa prejavuje pochopiteľne aj v parodovaní zaužívaných klišé, schém a istej Deadpool5 resizedekonštrukcii samotného žánru, čím sa film ešte výraznejšie vzďaľuje od absolútnej vyfabulovanosti klasických komiksov. Z tohto pohľadu je film mimoriadne zaujímavý a pre cinefilov ponúka veľké množstvo vtipných citácií a odkazov. Nie je tomu inak ani z hľadiska štýlu, kde môžeme badať kontrapunkticky, či satiricky využitú hudbu, jump cuty, kameru ako takmer priameho účastníka deja a množstvo ďalších scudzujúcich a parodických postupov.

Propagačná kampaň teda neklamala. Deadpool Tima Deadpool4 resizeMillera je iný ako väčšina komiksových filmov, a to hneď v niekoľkých ohľadoch. Svoju inakosť si navyše uvedomuje, upozorňuje na ňu a vyložene si ju vychutnáva. Na druhej strane tu však badať istú nefunkčnosť a v niektorých prípadoch až otravnosť využitých rozprávačských postupov, či jednotlivých vtipov. Aj tak však môžeme hovoriť o pomerne vydarenom filme, ktorý je pre fanúšikov komiksových adaptácii must-see záležitosťou.

Deadpool9 resizeDeadpool, USA, Kanada, 2016
Dĺžka: 108 minút
Réžia: Tim Miller