Stávka na neistotu (The Big Short)

Stavka3 resizeFinančná kríza, ktorá ovládla nie len v USA, ale aj na celom svete v roku 2008 titulné stránky všetkých médii a na dlhý čas otriasla v ľuďoch dôveru v doposiaľ pevný systém, sa skutočne zapísala do histórie veľkými čiernymi písmenami. Krach či bankrot, nazvyme to ako chceme, no jedno je isté: milióny ľudí prišlo kvôli nečestným praktikám bánk o strechy nad hlavou, o prácu či dokonca o život.

Téma je to stále v podstate dosť čerstvá a bolestná, no v Stávke na neistotu je podaná bravúrne, s istou dávkou čierneho humoru, geniálnych uštipačných poznámok a triezveho pohľadu na všetko zlo vo svete. Zväčša Stavka2 resizehumornejším smerom ladené filmy režiséra Adama McKaya pomohli aj z tak serióznej a vážnej myšlienky, ktorou pád svetovej ekonomiky bez pochýb je, nakrútiť drámu s prvkami, ktoré miestami pripomínali čistokrvnú komédiu.

Vďačiť za to môžeme hlavne ústrednej hereckej štvorici, tvorenej silnými menami súčasného Hollywoodu. Christian Bale v úlohe svojského finančného experta Michaela Burryho, so záľubou v tvrdej hudbe, predpovedal pád hypotekárneho systému v USA ako prvý už v roku 2005 a svojej firme vďaka najriskantnejšej investícii akú kto kedy videl zarobil okolo 1,4 miliardy amerických dolárov. Nikto si vtedy ani len nepomyslel, že by sa niečo mohlo stať s trhom s nehnuteľnosťami, o ktorom bol každý presvedčený, že je stabilný a nespochybniteľný. O Michaelovom risku sa však Stavka4 resizedozvedel aj mladý ambiciózny bankár v podaní Ryana Goslinga, Jared Vennett, ktorý neúspešne hľadá dostatočný kapitál na to aby sa aj on mohol na tejto katastrofickej predpovedi nabaliť. Šťastie sa k nemu nakloní, keď narazí na správcu veľkého finančného fondu, zatrpknutého manažéra Marka Bauma (Steve Carell), ktorý sa snaží bojovať proti tomuto skazenému systému všetkými možnými spôsobmi. Po vzore doktora Burryho investujú nemalé peniaze do, zjednodušene povedané, akejsi “stávky” na to, že finančný trh v USA skolabuje a oni na tom kráľovsky zarobia. Brad Pitt ako Ben Rickert, v minulosti jeden z veľkých zvierat na Wall Street, dnes znechutený a flegmatický pestovateľ biopotravín Stavka11 resizezas sprevádza dvoch mladíkov na ceste za preniknutím do sveta financii a nájdením podobnej trhliny, ako sa to podarilo Michaelovi Burrymu. Chlapcom to vyjde a aj keď sa Benovi nepáči na čom im pomohol zarobiť, a je zhrozený čo so sebou pád bankovníctva prinesie, pomôže im a potom sa nadobro vytratí.

Dejom nás sprevádza veľmi príjemný komentár Jareda Vennetta, ktorý s divákom v niektorých scénach priamo komunikuje. Mne osobne sa tento štýl filmárčiny páči, pôsobí odľahčujúco v situáciách kde sa hromadí nepríjemné dusno okolo závažnej situácie s finančnou krízou a pomáha divákovi pochopiť o čom postavy na plátne hovoria, keď sa už cíti Stavka10 resizetotálne stratený v zmesi všetkých tých odborných výrazov a čísel. Mimoriadne zaujímavý je aj rýchly strih, či malé role známych tvárí, ktoré k divákovi z času na čas priamo prehovárajú a objasňujú mu situáciu (za všetky spomeniem napríklad Selenu Gomez či Margot Robbie). Kamera je nevtieravá, pokojná a hudba podčiarkuje celkovú atmosféru filmu. Na miestach kde má film pôsobiť nadnesene sú zasa kamera a strih svižné a hudba im bravúrne sekunduje. Vo vážnejších sutuáciách kamera pôsobí melancholicky a hudba prechádza až do vyslovene mrazivého tónu. Záverečné Stavka9 resizetitulkové objasnenie osudov postáv po udalostiach, bez akéhokoľvek zvukového sprievodu, pôsobí ešte mrazivejšie, najmä keď si uvedomíme, čo všetko táto prasknutá bublina bankových podvodov spôsobila. Obzvlášť postava Marka Bauma v závere pracuje s emóciami diváka a pripomína, že aj keď sme sa vyše dvoch hodín pozerali na trpko vtipnú jazdu, plnú nezabudnuteľných hlášok a skvelých hereckých výkonov, nesmieme zabudnúť aká tragédia za tým všetkým stojí. Ani to, že sa to môže kedykoľvek zopakovať. Vidieť tento film by mala byť povinnosť.

Stavka12 resizeStávka na neistotu (The Big Short), USA, 2015
Dĺžka: 130 minút
Réžia: Adam McKay
Predloha: Michael Lewis (kniha)
Scenár: Adam McKay, Charles Randolph
Kamera: Barry Ackroyd
Strih: Hank Corwin
Hudba: Nicholas Britell
Hrajú: Ryan Gosling, Christian Bale, Brad Pitt, Steve Carell, Marisa Tomei, Finn Wittrock, Max Greenfield, Melissa Leo, Rafe Spall, Hamish Linklater, Byron Mann, Jeremy Strong, John Magaro, Karen Gillan, Selena Gomez, Brandon Stacy, Margot Robbie, Adepero Oduye, Bob Walker a ďalší.
Distribúcia: Barracuda Movie
Premiéra v SR: 7. januára 2016