Koza

Hviezdy sú neaktívneHviezdy sú neaktívneHviezdy sú neaktívneHviezdy sú neaktívneHviezdy sú neaktívne
 

Koza12 resizeTreba uznať, že väčšinový slovenský divák to v súčasnosti nemá ľahké. Produkcia „mainstreamových“ (snáď ma za toto delenie neukameňujú) hraných filmov na Slovensku je zatiaľ ešte len v plienkach. Okrem Kandidáta, Lóve, Zla a zopár ďalších snímok, ktoré si získali priazeň divákov a z časti aj kritiky, vznikajú na Slovensku len málokedy kvalitné, respektíve aspoň ako - tak finančne úspešné a zároveň i divácky prístupné filmy.

Dôvodov je hneď niekoľko, pričom medzi tie hlavné určite patrí aj súčasný trend v slovenskej kinematografii spočívajúci vo využívaní dokumentárnych štylistických prostriedkov, zameriavaní sa na žáner sociálnej drámy a vo Koza6 resizeviacerých prípadoch (napríklad Môj pes Killer) aj radikálny prístup k rozprávaniu. Keďže by som nerád celú problematiku zjednodušoval, poprípade sa tu siahodlho rozpisoval, uzavriem to celé tým, že podobné postupy väčšinový divák neprijíma s radosťou.

Najnovší prírastok do žánru sociálnej drámy, Koza, však ponúka východisko z tejto situácie. Jednak prináša v rámci slovenského prístupu k sociálnej dráme celý rad ozvláštnení a predovšetkým, vďaka spojeniu s jedným z „najdiváckejších“ žánrov (ktorým športový film jednoznačne je) aj silný dramatický prvok. Ku vyššie zmieneným je potrebné prirátať aj road movie, kde jednotlivé epizodické mikropríbehy s vlastnou pointou robia príbeh ešte zaujímavejším.

Koza9 resizeBývalý olympijský boxer Peter Baláž, prezývaný Koza, žije v gete na periférií mesta a trápi sa nedostatkom financií. So svojou priateľkou Miškou žije len z peňazí, ktoré zarobí pri zbere železa. Situácia sa mení tehotenstvom a Miškiným rozhodnutím ísť na potrat. Koza si totižto uvedomí, že dieťa chce a rozhodne sa svojej družke dokázať, že ho dokáže finančne zabezpečiť. So svojim manažérom Zvonkom sa kvôli peniazom vydáva na boxerský road trip plný inkasovaných rán. Katalyzátorom celého rozprávania je žáner sociálnej drámy. Konkrétne sa jedná o tiaživú životnú situáciu, ktorá odštartuje boxerské zápasy (športový film) i výpravu po Európe (road movie). Tá zároveň poháňa Kozu ďalej aj po Koza4 resizeďalších a ďalších prehratých súbojoch a tvorí tak realistickú motiváciu hlavnej postavy. Okrem tejto funkcie v rozprávaní však prirodzene upozorňuje na nelichotivú sociálnu situáciu Rómov, keďže bývalý slovenský olympionik sa musí potýkať s finančnými problémami.

Pokiaľ som hovoril o inovatívnosti v prístupe, určite treba spomenúť najmä zobrazenie rómskeho etnika. Ivan Ostrochovský obchádza klasické klišé o spievajúcich, tancujúcich a baviacich sa Rómoch, o mnohodetnosti či nebezpečnosti tohto etnika a taktiež to najväčšie – že Koza8 resizeRómovia nepracujú. Koza, ako zástupca rómskeho etnika, sa snaží zarobiť si bez ohľadu na následky. Na svojej ceste za zárobkom ohrozuje vlastné zdravie a prechádza neuveriteľnou fyzickou záťažou – či už v ringu alebo pri „tréningu“. Týmto je špecifický nielen oproti zobrazovaniu Rómov v iných filmoch (Babie leto, Ružové sny, z časti aj Cigán), ale aj „chcípackým“ hlavným postavám z iných súčasných sociálnych drám (napríklad Zázrak, Môj pes Killer). Koza má skrátka jasný cieľ a bojuje predovšetkým proti systému, ktorý ho núti ohrozovať svoje zdravie a nechať sa ponižovať, aby zarobil aspoň na základné životné potreby. Všetky vyššie zmienené inovácie navyše film čerpá z reality, keďže Peter Baláž alias Koza je skutočný človek a vo filme zosobňuje samého seba. Koza10 resizeNemôžeme preto hovoriť o autorskej fabulácii a nereálnom vykresľovaní Rómov.

Najdramatickejším prvkom v rozprávaní je žáner športového filmu, vytvárajúci participiálne ciele, ktoré musí Koza za získaním peňazí dosiahnuť. Či už sa jedná o súperov alebo počet kôl, ktoré v ringu vydrží, rozprávanie mu na každej zastávke postaví do cesty prekážku. S neustále sa zvyšujúcim počtom inkasovaných úderov a zdravotných problémov navyše film vytvára napätie, keďže divák skutočne nevie koľko toho ešte môže Koza vydržať.

Zaujímavosťou v tomto žánri je tiež humor, ktorý prichádza predovšetkým s postavou Jána Franeka. Jeho pofidérne Koza11 resizetréningové praktiky i živelná osobnosť prinášajú do filmu komediálny aspekt, ktorý film posúva smerom ku Kaurismäkiovskému tragikomickému uchopeniu looserstva. S tým sa nám tiež otvára ďalšia interpretačná rovina. Akási neschopnosť pristupovať ku podnikaniu, respektíve zárobkovej činnosti profesionálne, čo výborne odráža slovenskú realitu (napríklad aj tú filmovo-festivalovú pozn. aut.). Na to tiež poukazuje postava pofidérného manažéra Zvonka, ktorý dobráckeho Kozu využíva, fyzicky ho trápi (na škodu športových výkonov) a neštíti sa ani krádeží. Tu film  prevracia ďalšie klišé, keďže využívaný dobrák je tu práve Róm.

Koza5 resizePosledným žánrom je road movie, ktorá film dramatizuje v priebehu cestovania po európskom „turné“. Jej štruktúra nám jednak prináša vtipné epizódy a okoreňuje tak rozprávanie, ale taktiež oboznamuje s charakterom hrdinov. A keďže v priebehu cesty zažíva Koza rozličné príkoria, ešte navyšujú pocit ohrozenia z jeho zdravotného stavu. Navyše sa nám aj v priebehu cesty, napríklad pri okrádaní stopárov, či snahe o používanie cudzích jazykov, ukazuje nesvetovosť a neprofesionalita postáv.

Vzhľadom k všetkým trom vyššie zmieneným žánrom treba povedať, že dokumentárne štylistické prostriedky, ako statická kamera, využívanie nehercov hrajúcich samých seba, absencia nediegetickej zvukovej stopy, či dlhé zábery, boli zvolené adekvátne. V prípade sociálnej drámy sú Koza3 resizeprirodzene najvhodnejším prostriedkom, keďže zvyšujú autenticitu a dodávajú téme na naliehavosti. Využívanie chladných farieb pre zmenu pridáva zobrazovanému na bezútešnosti a zasadenie archívnych materiálov do rozprávania upriamuje pozornosť na fakt, že príbeh vychádza z reality. Observačnému snímaniu vo veľkých celkoch upriamuje pozornosť na prostredie, ktoré tak získava väčšiu dôležitosť vo vzťahu k postavám. V úvode napríklad spoludefinuje samotného Kozu. Ku športovému filmu prispievajú najmä tým, že nehrané, dokumentárne vsuvky v podobe boxerských zápasov pôsobia absolútne uveriteľne. Koza7 resizeStatický spôsob snímania z diaľky navyše pôsobí absolútne odosobnene a namiesto vyvolania napätia, krásy či zhnusenia, ako tomu býva zvykom v iných boxerských filmoch, vyvoláva skôr ľútosť nad samotným Kozom. V neposlednom rade pomáha observačný spôsob snímania aj žánru road movie, keďže postavy zasadzuje do okolitého prostredia a pri ceste po Európe upriamuje pozornosť aj na okolitú krajinu.

Koza sa tak stáva akýmsi ideálnym „zlatým stredom“, keďže svoju dokumentárnosť funkčne využíva pre potreby Koza2 resizedramatického rozprávania. Tá takisto prispieva hodnovernosti neklišéovitého zobrazenia Rómov v umení. Hlavná postava filmu sa snaží bojovať s nepriazňou osudu a aj keď je to koniec - koncov „looser“, divák mu pre dobrácku povahu musí držať palce. Snímka navyše nie je prehnane depresívna, objavujú sa v nej aj záchvevy humoru a koniec sa nedá nazvať inak ako katarzným. Vzhľadom na výsledok má Koza šancu stať sa jednou z tých slovenských sociálnych drám, ktorá bude úspešná nielen u kritiky, ale aj u divákov.


Koza resizeKoza, Slovenská republika, Česká republika, 2015
Dĺžka: 75 minút
Réžia: Ivan Ostrochovský
Scenár: Ivan Ostrochovský, Marek Leščák
Kamera: Martin Kollár
Strih: Viera Čákanyová, Peter Morávek, Maroš Šlapeta, Matej Beneš
Zvuk: Tobiáš Potočný
Hrajú: Peter Baláž, Zvonko Lakčevič, Ján Franek, Stanislava Bongilajová, Nikola Bongilajová, Tatiana Piussi a iní
Distribúcia: ASFK
Premiéra v SR: 10. septembra 2015
Foto: ASFK

Vyhľadaj

2percenta

220x220stavoing

Táto webová lokalita používa súbory cookie pre lepšie používateľské prostredie. Ochrana osobných údajov tým nie je dotknutá.