Nikdy nie je neskoro (Ricki and The Flash)

Nikdy2 resizeAmerický film Nikdy nie je neskoro sotva ohromí  kritikov, ale určite zaujme množstvo divákov už samotnou skutočnosťou, že jeho protagonistkou je skvelá Meryl Streep, ktorá sa kvôli postave rockerky Ricki naučila hrať na gitare. Pred niekoľkými rokmi spevácky  príjemne  prekvapila vo filmovej podobe muzikálu Mamma mia (2008).

Teraz možno iba žasnúť nad výkonom a energiou šesťdesiatničky, ktorá hrá na gitare a spieva pred kamerou na živo. Kuriozitou je i fakt, že jej dcéru Juliu stvárňuje jej skutočná dcéra Mamie Gummer. Nuž a do tretice  je  NIkdy5 resizezaujímavosťou aj „oscarová aura“ tvorcov. Samotná herečka Meryl Streep premenila z devätnástich nominácii na prestížnu sošku tri. Režisér a producent Jonathan Demme sa môže pochváliť dvadsiatimi nomináciami, ale Oscara získal iba za film Mlčanie jahniat (1991). Scenáristka a producentka Diablo Cody (jej civilné meno znie Brook Busey-Maurio) ho zas získala za scenár k filmu Juno (2007).

Tento raz  sa však práve  scenár  javí  akoby najslabším ohnivkom reťaze. Údajne ju k jeho napísaniu inšpirovala svokra Terry, ktorá má už šesť vnúčat, ale každý víkend koncertuje. Jej filmová  hrdinka Linda Brummelová (Meryl NIkdy7 resizeStreep) žila pôvodne v Indiane a spolu s manželom Peteom (Kevin Kline) mali tri deti. Jej snom však bol rock and roll. Kvôli nemu opustila rodinu a odišla do Los Angeles, aby sa stala hudobníčkou a speváčkou Ricki Rendazzo.  Deti vychovala praktický manželova druhá manželka a sú už dospelé. Keď sa však dcéra Julia ocitne  psychicky na dne, lebo ju opustil manžel, volá Pete na pomoc Ricki a ona sa nazdáva, že dostala šancu aspoň niečo napraviť, čím sa na svojej pôvodnej rodine previnila. Lenže dá sa to?

Nikdy9 resizeScenáristka  mozaikovo naznačuje rozdiely  svetov, v ktorých žije Ricki a jej rodina. Hrá síce svoju milovanú hudbu  v akomsi predmestskom bare, ale na živobytie si zarába v pokladni marketu a stále je i tak na mizine. Čo sa vlastne stalo sa nedozvieme, len na jednom mieste zaznie veta, že deti netušia, čo si zažila. O to viac ju ohúri  životná úroveň bývalého manžela, dom s obrovskou kuchyňou a kúpeľňou, prekvapí ju veľkolepá rodinná večera v miestnej reštaurácii, kde nad ňou ohŕňa nos miestna honorácia i jej vlastné deti. Motívy zákonitej hádky, ktorá sa strhne, keď sú si zoči-voči, pôsobia až ako klišé – homosexualita mladšieho syna, svadba Nikdy6 resizestaršieho, na ktorú ju nechcú pozvať, skutočnosť, že vlastne nepozná zaťa, ktorý zlomil srdce jej dcére. Dojíma sa, že ani po rokoch nevyhodil bývalý manžel jej fotografie a jedinú platňu, ktorú nakrútila a rada by z toho vyvodila, že ju ešte miluje, lenže druhá manželka, ktorá bola navštíviť otca trpiaceho alzheimerom, sa už vrátila a rázne jej vysvetlí, že je tu iba trpený hosť.

Asi najsilnejšie sú scény dialógov dcéry a matky, poznanie, že sú si tak vzdialené možno aj preto, že sú si také podobné. Problematickejšie je, keď sledujeme vývoj vzťahu medzi Ricki Nikdy12 resizea jej nápadníkom z kapely - Gregom (Rick Springfield), ktorý je tiež rozvedený otec detí a svojej partnerke vysvetľuje, že nie je príjemné ak ťa deti nemilujú, ale dôležité je to, aby si ty ako rodič deti napriek všetkému miloval za akýchkoľvek okolností. Pointa sa v recenzii neprezrádza, ale tu treba poznamenať, že náhle, až rozprávkové zmierenie všetkých so všetkými za zvukov rockovej kapely, je akoby z iného filmu. Ale práve kapela starnúcich pánov, The Flash, ktorú sa rozhodol režisér vytvoriť práve pre tento film a nechal ju hrať naživo nielen Nikdy10 resizepred kamerami, ale aj publikom, príbeh oživuje a dodáva mu  dobrú atmosféru.

Vznikol milý film s prebratými pesničkami, ale predovšetkým s vynikajúcim hereckým i speváckym výkonom Meryl Streep, v prekvapujúcej úlohe neveľmi obetavej matky a manželky (v reálnom živote vychovala napriek namáhavému povolaniu štyri deti a rodinu vždy kládla na prvé miesto pred kariérou). Možno aj práve vďaka jej herectvu divák prijíma všetko veľmi zmierlivo a na predpremiére bol ochotný zatlieskať. Nuž, a práve tu je niekde aj posolstvo filmu –  nikdy nie je neskoro niekomu povedať, že ho máš rád a aj mu to dokazovať.

Nikdy resizeNikdy nie je neskoro (Ricki and The Flash), USA, 2015
Dĺžka: 101 minút
Réžia: Jonathan Demme