Uuups! Archa je fuč... (Ooops! Die Arche ist weg…)

TEL 0131234 S 37 XX bigAnimované filmy s biblickou tematikou spravidla šírili idey jednotlivých cirkví, spoločenstiev či siekt. Aj preto ich – určených širokej verejnosti – nevzniklo veľa a spravidla končili len na videonosičoch. Belgicko-nemecko-írsko-luxemburská snímka s bláznivo komplikovaným názvom Uuups! Archa je fuč… režiséra Tobyho Genkela a pomocného režiséra Seana McCormacka si za tému vybrala biblickú potopu sveta a záchranu tvorstva na Noemovej arche, ale Boha, Noeho ani žiadnych iných ľudí v nej nenájdete. Hriech a trest, hnev a lásku, nádej a spásu áno, hoci trošku inak, ako by ste čakali.

Raťafák Dejv a jeho synček Finík sú príslušníci fiktívneho zvieracieho druhu. Smiešni, nosatí, pestrofarební, v noci žiaria a v prípade ohrozenia vypúšťajú dusivý plyn belasej farby. Samotárski bylinožravci, priateľskí no nesmelí až zbabelí, skvelí v prácach spojených so stavaním a zariaďovaním domova. Ako ostatní, aj oni dostali správu: blíži sa veľká potopa, kto sa chce zachrániť, musí nastúpiť na loď, ktorú postavil Noe.

TEL 0131234 S 36 XX bigPod dohľadom prísneho Leva musia všetci absolvovať podrobnú byrokratickú procedúru. Pri nej vysvitne, že s raťafákmi sa na arche neráta. Zúfalý Dejv seba i synčeka zamaskuje za iné fiktívne zvieratká – grumpíky. Na palubu sa totiž dostala grumpícka mama Líska s dcérou Leou. Lenže ak Dejv s Finíkom vyzerajú ako roztomilí spomalení ťuťmáci, Líska a Lea sú už na prvý pohľad drsné dravce. Nikoho neľutujú, od nikoho nečakajú zľutovanie. Možno aj preto sa stane, že keď archa vypláva, rozvadené mláďatá Finík a Lea nie sú na palube.

Tvorcovia európskych animovaných filmov a seriálov Niko, Škaredé káčatko a ja, Dieter - Der Film spojili svoje sily v projekte s módnym stereoskopickým obrazom. Ich digitálne animovaný europuding Uuups! Archa je fuč… príbehom, výtvarnými riešeniami ani animáciou určite nereprezentuje globálnu špičku a recenzenti aj diskutéri ho príkro odsúdili ako to najhoršie, čo kiná ponúkajú. Lenže ak by mali pravdu, ako by sme mali hodnotiť také zlé animáky ako Barbie In Rock'n Royals, Malý dráčik a Hurá na futbal? Zápornými bodmi?

Uuups 005Uuups! Archa je fuč… nad nimi víťazí nielen bezproblémovou animáciou, príjemnou hravou grafikou, sympatickými hlavnými i vedľajšími postavami, láskavým jemným humorom a v neposlednom rade aj príbehom. Je to síce opäť ten istý príbeh o ceste za spásou ako vo väčšine podobných filmov, ale citlivé narábanie s biblickou tematikou a zvláštny infantilný no láskavý humor mu dodávajú istú hĺbku a dokonca i pátos. Bez príliš rušivých falošných a silených tónov.

To neznamená, že snímka predstavuje príklad dokonalej rodinnej animovanej zábavy. Chýb je v nej viac než dosť. Eurotvorcovia si na pôvodnosť nepotrpia. Podobne ako Doba ľadová 2 pracuje ich film s motívom potopy sveta, Noemovej archy a putovaním za bezpečím. Podobne ako Doba ľadová 4 rozpráva o zvieratkách, ktoré veľkým plavidlom zachraňujú svojich blízkych, uviaznutých na pevnine. Podobne ako v Madagascare, i tu sú zdrojom humoru zženštilé levy, malé okaté zvieratká či arogantné inteligentné šimpanzy. Veľa novátorstva nenájdeme ani v skutočnosti, že úhlavnými nepriateľmi mláďať sú dva neurčité ošklivé lietajúce tvory (jaštery? netopiere? vtáky?), hlúpe, neohrabané a preto komické. No a od čias Indiana Jonesa a najmä prvej Doby ľadovej v tomto type filmu nemôže chýbať divoká jazda hrdinov rozsiahlym podzemným jaskynným labyrintom.

TEL 0131234 S 30 XX bigHoršie ako nepôvodnosť je to, že ako väčšinu európskych digitálne animovaných rodinných filmov aj Uuups! Archa je fuč… poznačila absencia jasnej a vecnej dramaturgie. Rozprávanie je vystavané len ledabolo, trpí prílišnou uvravenosťou a rozvláčnosťou, neschopnosťou správne dávkovať napätie, smiech, uvoľnenie aj ťarbavosťou pri výstavbe a časovaní humorných situácii, slovných vtipov či situačných gagov. Mnoho situácií, ktoré vyzerajú ako sľubná rozohra akcie, drámy, vtipu, sa končí bez vyústenia či pointy, mnoho postáv i motívov zostáva nedopovedaných, nevyužitých. Ak už je film koncipovaný ako séria humorných scénok ledabolo navlečených na chatrnú niť príbehu, bolo by dobré, ak by aspoň tie scénky stáli za to, ak by mali jasnú stavbu, pointu či aspoň nejaký zmysel. Tu sú dokonca niektoré postavy – ako malý utáraný parazit na tele veľkého neforemného tvora s menom Obezi – celkom zbytočné. Hoci sa očividne veľmi chce hrať na leňochoda Sida, jeho jediný skutočný význam spočíva v tom, že svojimi nevtipnými replikami úspešne naťahuje minutáž. V konečnom dôsledku potom nielen detskí diváci majú vážny problém orientovať sa a udržať si pozornosť po celý čas, hoci film trvá len 87 minút.

Uuups 003Rušivo pôsobí i lacná komunálna satira, zosmiešňujúca zvieraciu byrokraciu, pohltenú riešením problémov vyvolaných svojou vlastnou existenciou (metafora Európske únie?). Napriek tomu je tu však aj kúsok originality v podobe fiktívnych zvierat raťafákov, grumpíkov a ďalších. Ich podoby, charaktery i vzájomné vzťahy sú zaujímavé a príjemne hravé. Rodičia Finíka a Ley musia prekonať osobnú nesympatiu, medzidruhové rozpory, konflikt mäsožravcov a bylinožravcov. Musia sa rýchlo naučiť spolupracovať pri záchrane potomkov. A to znamená postaviť sa zoči-voči Levovi i jeho gorilám, ktorými sú… no predsa skutočné gorily! V neposlednom rade na trpezlivého diváka napokon čaká i zopár prekvapení, ktoré do istej miery menia pohľad na zlostného Leva a jeho zbor byrokratov.

Uuups 006Pochvalu si zaslúži slovenský preklad a dabing, o zopár stupňov lepší ako celý film – a teda zvyšujúci jeho kvalitu. Popri sympatických hlavných hrdinoch a rozmarne hravom slovenskom znení sú ďalšími plusmi atraktívny obraz, nenásilná akcentácia rodinných hodnôt, priateľstva, tolerancie a poznávania samých seba, zmierovania sa so sebou samými i okolitým svetom. Prirodzene, že film je pevne ukotvený v našej popkultúre, takže v ňom popri Starom zákone nájdeme okrem už spomínaných i kus Titanicu a ďalších ikonických príbehov (Robinson Crusoe, Lassie, McCarthyho Cesta a ďalších).

To všetko je však iba bonus pre dospelých, ktorí do kina sprevádzajú svoje deti vo veku predškolákov a prváčikov. Je len odvahou (alebo chybou) distributéra, že film pustil do kín práve v čase, keď premietajú špičkovú pixarovku V hlave. Ak sa stretnú v jednom multikine vedľa seba, ten kontrast je skrátka príliš veľký. A neľútostný.

Uuups! Archa je fuč... (Belgicko–Nemecko-Írsko-Luxembursko 2015)
Ooops! Noah is Gone… / Ooops! Die Arche ist weg… / Two By Two
87 minút.
Scenár: Richie Conroy, Toby Genkel, Mark Hodkinson, Marteinn Thorisson. Réžia: Toby Genkel, Sean McCormack. Výtvarník: Florian Westermann. Strih: Reza Memari. Hudba: Stephen McKeon. V slovenskom znení účinkujú: Boris Alkalaghi, Jana Lieskovská, Martin Kaprálik, Matúš Krátky, Marián Labuda, Peter Kovárik, František Kovár, Ivan Romančík a ďalší.
Slovenská premiéra 9. júla 2015