Kuriér: Reštart (Le Transporteur: Héritage)

Kurier8 resizePravidlo jeden: Nikdy nemeň dohodu. Pravidlo dva: Žiadne mená. Pravidlo tri: Nikdy neotváraj zásielku. Takto nejako sa nám pred trinástimi rokmi po prvý raz prihováral bývalý vojak, dnes profesionálny kuriér Frank Martin v podaní Jasona Stathama.

Trojdielna séria filmov so scenárom Luca Bessona sa pomaly v dnešnej dobe stáva klasikou svojho žánru a nie je na svete človeka, ktorý by Stathama nepoznal, ako diabolsky rýchleho kuriéra nekompromisne dodržiavajúceho Kurier2 resizesvoje pravidlá. Trilógia stavala na akčnosti, rýchlych autách, krásnych ženách a Frankovej schopnosti nakopať nepriateľov hocijakým spôsobom a hocičím, čo bolo po ruke. Na značke sa neskôr zviezol aj menej úpešný serial.

Reštart filmu Kuriér: Reštart (Le Transporteur: Héritage /Transporter: Refueled) sa už koná bez skvelého Stathama. Rýchle autá, krásne ženy a tajomný záporák, to všetko vo filme uvidíme. Dokonca aj v bojových umeniach zdatného a skvelo oblečeného hlavného hrdinu (Ed Skrein), ktorý je však na rozdiel od Jasona oveľa menej charizmatiký. A to ani z ďaleka nie je jediné, čo filmu chýba. Luc Besson stavil všetky žetóny na tú istú kartu, ktorou hrá už roky: akcia, Kurier3 resizemierna nelogickosť deja a totálne béčkové dialógy, ktoré je miestami prešľap nazývať dialógmi. Pomenoval by som ich skôr vata na vyplnenie hluchého miesta medzi dvoma akčnými scénami, na ktoré sa aspoň dobre pozerá. Človek, ktorý čaká scenáristické veľdielo bude prinajmenšom sklamaný, v horšom prípade úplne znechutený. Pri sledovaní tohto filmu vám hľadanie súvislostí a logiky v tom, čo sa na plátne odohráva, bude trvať dlhšie, ako hľadanie ihly v kope sena. Akčné scény sa sypú jedna za druhou a nebudete chápať ich Kurier7 resizeprepojenie, niekedy ani ich význam pre celkový dej. Veľkým plusom sú však choreografie pästných súbojov, ktoré sú už tradične zvládnuté na jednotku, najmä scéna z nočného klubu, keď Frank bojuje naraz so štyrmi protivníkmi v pomerne úzkom priestore a využíva naozaj všetky dostupné rekvizity od šuflíkov až po káble (mali mu tie kľúče radšej dať hneď a bez rečí). V tejto rovine sa Ed Skrein našiel, vtipné hlášky z jeho úst nepôsobia kŕčovito, sú zábavné a vďaka bohu väčšinou aj správne načasované, takže nepôsobia trápne. Trápnosť nastáva takmer pri každom rozhovore a tiež pri scénach kde nie je využitý jeho nahnevaný výraz a zdatnosť v Kurier11 resizenajrôznejších bojových umeniach. Dokonca aj niektoré akčné scény sú prestrelené a ignorujú fyzikálne zákony, ale na to sme si už mohli zvyknúť. Pre Hollywood nie je nič ťažké namieriť vodný skúter na pevninu a efektne si prisadnúť do auta cez zatvorené okno. Alebo preskočiť autom lietadlo a povoziť sa priamo v letiskovej hale.

Čo sa týka hercov, nikto výrazne neprevyšuje svojich kolegov, nikto však ani výrazne nekazí herecký priemer, no ani sa vďaka tomuto filmu neocitne na pódiu pri odovzdávaní Kurier12 resizecien Akadémie. Jediný výkon hodný výraznejšej pochvaly predvádza charizmatický Frank Senior alias Ray Stevenson, ktorý však, ako býva, bohužiaľ, zvykom pri dobre zahranej vedľajšej postave, nedostáva veľa priestoru, a tak zostáva jeho plný potenciál skrytý a nevyužitý. Zo ženskej štvorice, ktorá si kuriéra najala, si zapamätáte len ich vodkyňu Annu (Loan Chabanol) a možno Ginu

(Gabriella Wright) aj to však len preto, že s ňou koketoval Frankov otec a niekoľko krát spomenul jej meno. Hlavný záporák, podnikateľ Karasov (Radivoje Bukvic), je celkom Kurier5 resizedrsný a všetkého schopný chlap, ktorému po boku stoja jeho kumpáni (nemôžem si pomôcť, no jeden z nich vyzeral ako ruský Harry Potter v strednom veku) a hlavne nádherná asistentka Maissa (Noémie Lenoir).

Kamera je znesiteľná, pri úteku z bankovej lúpeže miestami prekážali spomalené zábery a aj trochu nerálne búračky, no režisér Camille Delamarre všetko servíruje s mierou takže to neškodí. Celkovo sa podľa mňa veľkolepý reštart série kuriér nekoná, no ako na nič sa nehrajúce akčné béčko, pri ktorom nebudete príliš premýšľať a pôjdete si ho užiť s popcornom v ruke, toto dielo funguje obstojne.

Kurier resizeKuriér: Reštart (Le Transporteur: Héritage), Francúzsko, Čína , 2015
Dĺžka: 96 minút
Réžia: Camille Delamarre