Päťdesiat odtieňov sivej (Fifty Shades of Grey)
Dlho očakávaná filmová adaptácia prvej časti svetoznámej kontroverznej erotickej knižnej trilógie Päťdesiat odtieňov sivej mala vo februári tohto roku premiéru na festivale v Berlíne a dva dni pred Valentínom (12.februára) aj v našich kinách.
Príbeh lásky naivnej študentky anglickej literatúry Anastazie a záhadného miliardára Christiana, ktorý ju uvádza do sveta neraz až úchylných sado - masochistických sexuálnych praktík, napísala pod pseudonymom E L James, britská televízna producentka, matka dvoch synov, Erika Mitchel Leonard. K čitateľom sa, po internetovej ouvertúre, dostala prvá časť v roku 2011 a v nasledujúcich dieloch nahradili v titule „odtiene sivej“ slová „odtiene temnoty“ a „odtiene slobody“. Mimochodom, každá časť trilógie ma okolo šesťsto strán. Napriek tomu sa to celkom dobre číta, ak nie ste vyslovene puritán a neberiete to všetko príliš vážne, naopak, zabávate sa nad autorkinymi sexuálnymi fantáziami a jej hrou s prelínaním žánrov (erotika, romanca, detektívka a podobne) i pohrávaním sa s tým, čo ešte čitateľ znesie. Opakované a podrobné popisovanie sexuálnych praktík a aktov môže totiž až nudiť. Ak však niečo naozaj pobúri, tak je to samozrejmosť, s akou sa tu hovorí o manipulovaní s druhou ľudskou bytosťou a jej ponižovaní.
Medzinárodný úspech knihy nenechal chladných ani filmárov. Pri voľbe režiséra americkej filmovej adaptácie britskej knižnej predlohy sa údajne uvažovalo aj o Angeline Jolie, ale nakoniec si na režisérsku stoličku sadla anglická režisérka Sam Taylor-Johnson (1967). Pôvodne sa venovala výtvarnej fotografii, neskôr krátkometrážnym filmom. Koncom dvadsiateho storočia sa musela dvakrát vyrovnať s diagnózou rakovina, napriek tomu je matkou štyroch dcér z dvoch manželstiev. V roku 2009 nakrútila svoj doteraz najúspešnejší celovečerný hraný film o detstve a mladosti Johna Lennona Nanič chlapec a vydala sa za jeho o predstaviteľa o 23 rokov mladšieho Aarona Johnsona, ktorý sa mihne i v jej najnovšom opuse. Meno j predstaviteľky hlavnej postavy Anastazie, ktorú volajú Ana – herečky Dakoty Johnson – má však korene inde, je totiž dcérou hereckého páru Melanie Griffith a Don Johnson. Jej filmovým partnerom v úlohe Christiana je herec a príležitostný model Jamie Dornan.
Príbeh sa začína v okamihu, keď Ana ide namiesto chorej kamarátky Katie (Eloise Mumford) urobiť pre školský časopis rozhovor s mecenášom univerzity Christianom Greyom a preskočí medzi nimi iskra vzájomnej príťažlivosti. Na rozdiel od knihy, v ktorej je Ana rozprávačkou a dej vnímame jej očami, vo filme nie je čas ani priestor vysvetľovať motiváciu konania postáv, ktorá má korene v minulosti, tobôž naznačiť viac o ich záľubách, práci, priateľoch. Ak za to nepovažujeme ukážky Christianovej zručnosti pri hre na klavíri, či pilotovaní helikoptéry alebo bezmotorového lietania a náznaky v dialógoch. Inak sa všetko sústreďuje na vzťah ústrednej dvojice. Ostatné postavy sú iba akoby komparzom pre „trochu červenoknižnicový príbeh“ dvojice mladých ľudí. Na jednej strane nevinná deva, zo skromných pomerov, inteligentná, ale s naivnými predstavami o láske a vzťahoch vôbec. Na druhej strane sympatický, až nechutne bohatý mladý muž, poznačený psychickou traumou z minulosti a záľubou v netradičnom sexe. Mohla by to byť romantická story o modernej Popoluške, nebyť tej pachute z toho, že Christian sa Anastáziu snaží zmeniť na sexuálnu otrokyňu, absolútne podriadenú jeho želaniam. Navyše očakáva, že stupňované ponižovanie, bolesť fyzických trestov a strata dôstojnosti ju budú napĺňať šťastím. On chce mať všetko pod kontrolou, nechce sa viazať, ale ona má byť viazaná akousi pseudozmluvou o mlčaní a pravidlách, ktoré môžu zo zdravého dievčaťa urobiť psychickú trosku. Ana je zamilovaná a zvedavá, ale je aj bytosťou so slobodnou vôľou a normálnymi inštinktami, ktoré ju varujú. O svojej prvej veľkej láske mala celkom iné predstavy. Našťastie, aj keď je z tzv. strednej triedy a pred promóciou si musí privyrábať ako predavačka, bohatstvo ju síce očarí, ale nie je „zlatokopka“ a vie, že nie všetko sa dá kúpiť. Nevedno, či „červenú izbu – Christianovu „herňu“, vníma ako východisko zo sivosti všedných dní alebo šancu získať si jeho pozornosť a či si vôbec uvedomuje nástrahy a komplikácie.
Angličtinári pochopia aj jemné narážky na meno Grey – Sivý a zdôrazňovanie viacvrstvovitosti každého jedinca – odtiene. Nič nie je iba čiernobiele. Pretrváva však súboj muža a ženy. Dokáže zmeniť Anastazia Christiana alebo on zmení ju ? Ana túži po normálnej láske dvoch normálnych ľudí, nie po experimentoch. Posun hodnôt ju šokuje i láka. Kde sú medze prípustnosti, čo je dobré a čo zlé? Filmový príbeh je na rozdiel od knihy ochudobnený o mnohé dejové či psychologické línie, ale vystihuje základný motív: stret dvoch pohľadov na erotiku , lásku, psychické zdravie. Mimochodom, obdobnú tému, avšak vo vzťahu zrelej ženy a muža, riešil kedysi erotický kontroverzný film Deväť týždnov.
Formálne sa tvorcovia vzdali psychologického prepracovania postáv i dialógov v prešpekulovaných mailoch a využívajú mobilové esemesky. Humorných momentov sa mohol z pozície istého nadhľadu dočkať čitateľ, nie divák. Vtipné „ hlášky“ sa konajú minimálne. Viac-menej vypadla i línia prelínania literárnych Aninych lások so skutočnosťou a jej snaha o presadenie sa ako vydavateľskej redaktorky. Jednoducho prežíva svoje prvé dotyky so sexom. Neohrabane, ale vrúcne. Oproti knihe je film cudnejší v zobrazení sexuálnych scén či tabuizovaných sexuálnych praktík. Tie možno budú niekoho inšpirovať, iného skôr znechutia. Podaktorým „mačom“ možno poslúžia aj ako výhovorka k domácemu násiliu. Ale pokus o „porno“ sa nekoná. Dúfajme, že tento film mladého diváka ešte viac nezneistí v tom, čo je sex a čo skutočná láska a nebude skúšať zo zvedavosti sexuálne praktiky, ktoré viac ublížia ako potešia.
Nuž , ťažko povedať, či to všetko postačí a filmové spracovanie dosiahne odozvu knižnej predlohy. Prípadne, či sa, nedajbože, nedočkáme pokračovania. Divák si totiž po viac ako dvoch hodinách v kine môže na margo príbehu akurát ironicky povzdychnúť : mať tak ich problémy a peniaze!
Päťdesiat odtieňov sivej (Fifty Shades of Grey), USA ,2015
Dĺžka: 124 minút
Réžia: Sam Taylor –Johnson
Scenár: Kelly Marcel na motívy knihy E L James
Kamera: Seamus McGarvey
Výprava: David Wasco
Strih: Debra Neil-Fisher, Anne V.Coates a Lisa Gunning
Kostýmy: Mark Bridges
Hudba: Danny Elfman
Hrajú: Dakota Johnson, Jamie Dornan, Luke Grimes, Victor Rasuk, Eloise Mumford, Marcia Gay Harden, Rita Ora, Max Martini, Callum Keith Rennie, Jennifer Ehle. Dylan Neal a iní.
Distribúcia: Barracuda Movie
Premiéra v SR: 12. februára 2015
Foto: Barracuda Movie