Dvojník (The Double)

Dvojník 8 resizeVraví sa, že fakty sú sväté, ale ich interpretácia je voľná a môže viesť k úplne protichodným záverom čitateľa či diváka. Platí to aj v prípade britského filmu Dvojník (2013), ktorý toto leto ponúka slovenským divákom Asociácia slovenských filmových klubov.

Je to druhý celovečerný film britského režiséra, scenáristu a herca Richarda Ayoade (1977), ktorý sa narodil  v Londýne ako syn Nigerijčana a Nórky. Pôvodne študoval právo v Cambridge a tam si vyskúšal v dramatickom klube, ako chutí herecký chlebíček, aby sa neskôr úspešne presadil na televíznej obrazovke ako herec a od roku 2000 aj ako Dvojník 2 resizescenárista a režisér. V celovečernom filme debutoval ako režisér a scenárista v roku 2010 filmom Volám sa Oliver Tate – zaujímavým príbehom pätnásťročného chlapca, ktorý si diváka získal  svojským čiernym humorom. Pri filme Dvojník sa rozhodol pre protagonistu  v dospelom veku a žáner takpovediac psychologického trileru, kde sa síce sem-tam čierny humor objaví, ale postačí ešte tak na  trpký úškrn. Nečudo, keď sa tvorca nechal inšpirovať novelou Fjodora Michajloviča Dostojevského (1821-1881), autora takých slávnych diel ako sú Zločin a trest, Bratia Karamazovci či Idiot.
Ayoade však dej  zasadil do neurčitého času a neurčeného miesta. Kostýmy naznačujú  Dvojník 4 resizesúčasnosť, hudba  kozmopolitizmus (spieva sa aj po japonsky a fínsky) a priestor je takpovediac kafkovsky ladený (napríklad neosobné a bezútešné chodby ubytovní,  kóje úradníkov, a pod.) .

Hrdinom príbehu je plachý samotár Simon James (Jesse Eisenberg). Jeho povahu odhaľuje v skratke hneď úvodná scéna z metra: “Sedíte mi na mieste,.“  vyhlási  neznámy muž s novinami, hoci je vagón prázdny. No a Simon, bez slovka odporu, pokorne  vstane. Jeho potupu dovŕši, keď pri vystupovaní príde o kufrík, kde má časť dokladov a osobných vecí. Moment, ktorý Dvojník 10 resizenaznačuje stratu identity, lebo zrazu má problémy pri vstupe do bližšie neidentifikovateľnej inštitúcie, kde pracuje už sedem rokov, a jeho preukaz z kufríka zrazu používa nový zamestnanec James. Ten je po fyzickej stránke jeho dvojníkom, ale po psychickej jeho protikladom. Je sebavedomý, charizmatický a vie to so ženami. Simonovi naopak chýbajú slová, ktorými by sa vyjadril a ak ich aj nájde, rovnako ako odvahu použiť ich,  nikto ho nepočúva. Napriek  pracovitosti a ochote pomáhať druhým, ho kolegovia neuznávajú, šéf si nevie zapamätať ani jeho meno, matka, ktorej platí pobyt v penzióne pre seniorov, ním pohŕda a žena jeho snov  Hannah (Mia Wasikowska) ho ignoruje. Iní žijú, on život iba pozoruje – napríklad  po večeroch sleduje ďalekohľadom okná domu Dvojník resizeoproti, kde býva aj Hannah. Nečudo, že sa  v ľahostajnom svete cíti nielen osamelý, ale aj akoby neviditeľný. Opakovane sa prirovnáva k drevenej bábke - Pinochiovi. Navyše, zistí, že jeho dvojník James akoby ťahal za nitky, prebral kontrolu nad jeho životom. Zneužíva ho, kradne mu výsledky jeho práce i jeho sny. A nikto nič nevidí ani nechce vidieť. Tu už však divák spozornie a začne uvažovať, či nejde vlastne o Simonovu schizofréniu, alebo paranoické predstavy človeka, ktorý túži márne po láske a uznaní, či ako na jednom mieste hovorí: byť raz jedinečným. Odohráva sa všetko iba v jeho hlave?

Dvojník 5 resizeRichard Ayoade je nie márny režisér a ponúka adaptáciu  Dostojevského zo svojho uhla pohľadu. Veď letopočty sa menia, ale podstata človeka a jeho psychika nie. A to, o čom písal Dostojevskij v devätnástom storočí  nás oslovuje i dnes.

Za pomoci  kamery Erika Wilsona a hudby Andrewa Hewitta dokázal  režisér vytvoriť pôsobivú atmosféru, ktorá sála z každého záberu. Tú však dotvárajú aj skvelé herecké výkony. Jesse Eisenberg v dvojúlohe Simona a Jamesa  podáva skutočný herecký koncert, pri ktorom  nastávajú chvíle, keď ťažko odhadnúť, kto je vlastne kto. A či to, čo vidíme je realita, alebo iba horúčkovitá fantasmagória. Ale nemožno nespomenúť i Dvojník 3 resizedobré typové obsadenie  Simonovych kolegov a nadriadených, z ktorých sa niektorí iba mihnú plátnom.

Film Dvojník je  zaujímavá sonda do  rozdvojenej duše človeka zmietaného pocitmi bezmocnosti, zúfalstva, závisti, vášne, ktorý sa potáca na hranici  túžby zabiť seba či  niekoho iného. Je to vlastne alegória osamelosti jedinca a jeho neschopnosti  komunikovať s okolím i sám so sebou. Ale zároveň je to opus, ktorý osloví skôr istý okruh divákov v klubovom kine než široké vrstvy v multiplexe . Darmo - „artový film“ v plnom zmysle slova.

Dvojník 7 resizeDvojník (The Double), Veľká Británia, 2013
Dĺžka: 93 minút
Réžia: Richard Ayoadé