Krok do tmy

Krok do tmy 6 resizeDráma z obdobia 50. rokov, v retrospektíve vracajúca sa k pohnutým dňom Slovenského národného povstania, vznikla na motívy novely Alfonza Bednára Rozostavaný dom a filmovú podobu jej dal skúsený slovenský režisér Miloslav Luther pod názvom Krok do tmy.

Novela Rozostavaný dom vznikla v roku 1956, bola na tie časy až príliš odvážna takže sa jej úmyselne nevenovala dostatočná pozornosť. Ešte aj dnes som pri hodnotení Bednárovho diela našla len poznámku: Rozostavaný dom – novela, ostrá kritika na 50. roky. Žeby sa jeho zdvihnutému prstu mnohí stále ešte báli ? Strach však už nemali Krok do tmy 12 resizerežisér Miloslav Luther a scenárista Marián Puobiš, ktorý námet voľne spracovali do filmovej podoby. Nevyhli sa však mnohým úskaliam, chceli príliš veľa povedať, prepojiť jej odkaz s prítomnosťou, lebo strach, pretvárka, pokrivené charaktery, udavači a zvrátení karieristi z našej spoločnosti ešte nevymizli, žiaľ, ich rady sa v sofistikovanejšej forme ešte rozšírili. Takže presah filmu do súčasnosti je opodstatnený. Menej už prílišná rozkošatenosť príbehu, v ktorom sa takmer rozplynula jeho podstata.

Miloslav Luther  patrí k našim najskúsenejším a najúspešnejším režisérom. Spomeňme Krok do tmy 10 resizenapríklad jeho filmy Zabudnite na Mozarta, Chodník cez Dunaj, Svedok umierajúceho času, Anjel milosrdenstva, Tango s komármi. Práve posledný menovaný nebol parketou, na ktorej sa Luther cíti byť istý, no Krok do tmy patrí už k jeho témam. Zmysel pre dramatickosť, široký pohľad na daný úsek našich dejín, fatálne dôsledky úmyselných a neúmyselných činov hrdinov na ich ďalší život, sú silnou stránkou jeho výpovede a aj v tomto prípade sa jej nespreneveril. K zobrazeniu témy spojil svoje sily so svojim aj Krok do tmy 2 resizev zahraničí úspešným bratom kameramanom Igorom Lutherom. Ten v roku 1969 emigroval do Spolkovej republiky Nemecko. Doma však na seba upozornil filmami Muž, ktorý luže, Kristove roky, Vtáčkovia, siroty a blázni, Eden a potom, v zahraničí zasa snímkami Plechový bubienok, Služobníčkin príbeh, Danton, Otrokári a mnohými ďalšími. Snímka touto spoluprácou získala výrazný vizuálny rozmer a umelecky zrelé obrazové stvárnenie.

Ústrednou postavou filmu je lekár Martin Dubovský (výborný Marko Igonda), ktorý ako partizánsky veliteľ vydá príkaz zastreliť aj Krok do tmy 5 resizesvojho brata. Okrem iného ho obviňuje aj zo smrti otca. V pohnutých 50. rokoch však už nechce mať s politikou nič spoločné, dokonca odmieta aj miesto riaditeľa nemocnice. Má peknú ženu Evu (Monika Haasová), dve deti a aj milenku Soňu Malenovú (Kristýna Boková –Lišková), a to mu, zdá sa, ku šťastiu stačí. No a práve tento nerozmyslený krok je mu osudným. Nevyrovnané účty z vojnových čias, karierizmus posvätený legitimáciou v komunistickej strane, ale aj výčitky svedomia, mu k pokoju nepridávajú. Osud jeho rodiny, ale aj ďalších účastníkov príbehu smeruje k nezvratnej tragédii. Možno aj zaslúženej, lebo ani jeden z hrdinov nie je čistý. Antihrdinovia – lepší výraz na Krok do tmy 4 resizecharakteristiku postáv nedokážem vymyslieť. To, že to nie sú jednoznačne čierno-biele typy patrí ku kladom filmu, len zo sublimátu negativizmu sa mohlo trochu ubrať. Prekážajú, žiaľ, zásadné postoje najmä hlavného hrdinu k minulosti. Pýtať sa prečo si našiel milenku by bola hlúposť, jednoducho sa stalo. Martin robí aj iné nezmyslenejšie rozhodnutia, ale z toho nevypláva, že by ho trauma zo zavraždenia brata k tomu poháňala. Skôr mi pripadá, že tento čin ospravedlňuje vojnovými časmi. A to nesvedčí o jeho valnom charaktere, veď je to neospravedlniteľné. Viac si to vyčíta jeho žena, že tomu nezabránila. Príbehy slobodnej maty Sone, jej otca advokáta Malenu (Miroslav Donutil) a podvodníčka Kamila Vlacha (Ady Hajdú), ktorý rodinu vydiera a zároveň jej pomáha, bezcharakterného Krok do tmy 8 resizebývalého partizána Ignáca Dugasa (Péter Nádašdi), ktorý len-len, že unikol poprave a teraz rozhoduje o osude celej dediny, by si možno zaslúžili samostatný film. Ich osudy sú síce mimoriadne sugestívne a zaujímavo spracované, ale príliš odvedú pozornosť od peripetií ústredného hrdinu. Z Martina, z ktorého sa zrazu vykľuje v ťažkých 50. rokoch človek zásadový (nie úplne, lebo pre smrteľne chorého priateľa veľa neurobí), osud akoby pohadzoval z jednej strany na druhú. Krok do tmy 3 resizeVie čo nechce, ale nevie presne ani to, čo chce. Udalosti ho unášajú dolu vodou a nakoniec zastaviť lavínový tok valiacej sa rieky ostáva na nežnej, dosť nevýraznej manželke Eve. Jej čin je síce ospravedlniteľný, ale z morálneho hľadiska neakceptovateľný. K zaujímavým postavám patria ešte nekompromisný a slušný otec postrachu dediny Dugasa, v podaní vždy výborného Mariana Geišberga, hodnoverne stvárnená rola vyšetrovateľa Borisom Farkašom a ako dobrý priateľ Jánoš, nenechajúci svojho kamaráta v štichu, sa ako vždy uplatnil Attila Mokos.

Film Krok do tmy nie je ľúbostnou drámou z Krok do tmy resizeobdobia päťdesiatych rokov minulého storočia, ale skôr široko rozvetvené epické rozprávanie o dobách temna, v ktorej sa krivili a lámali charaktery s významným presahom do minulosti. Oscilácia medzi minulosťou a prítomnosťou je niekde mimoriadne dobre využitá, miestami je však na príťaž orientácii v deji. Tvorcovia neraz nedajú divákovi vydýchnuť, film má raz pomalé, raz príliš hektické tempo a navyše v druhej polovici je viac predvídateľných momentov. Každá z postáv i postavičiek má však svoje opodstatnenie, dotvára celok, no neraz aj zneprehľadňuje. Čo však nijako nemôžem tvorcom odpustiť je reč. Režisér sa vyjadril, že bude problém uviesť film v televízii pre vulgarizmy. Neviem odkedy sme takí nedotkliví. Mne osobne neprekážajú, prekážajú mi však v tom zmysle, že sú to súčasné nadávky, súčasná reč. Aj v 50. rokoch sa hromžilo, ale inak. Uznám, že tým chceli priblížiť príbeh dnešnému divákovi, no nebolo to správne rozhodnutie. Jediný raz zaznel vtedajší jazyk, keď Marek povie svojej žene servus. Vtedy sa ahoj a čau ešte Krok do tmy 9 resizenenosili. No je to len kvapka v mori. Malo sa na to dohliadnuť, veď to nie je až taký problém.

Keď teda chceme odpovedať na otázky, aké sa kladú v krátkom obsahu k filmu, či je Martin Dubovský hrdina alebo vrah, manželka Eva obeťou alebo prisluhovačkou totalitnej moci, Soňa len karieristka alebo osudom skúšaná žena, odpoveď nie je jednoznačná. Aj jedno, aj druhé. A taký je aj Krok do tmy. V niečom mimoriadne zaujímavý (zobrazenie atmosféry doby temna), v niečom rozpačitý (nedotiahnutosť niektorých motívov v scenári). Rozhodne je to však film, ktorý sa oplatí vidieť, pre zrelé herecké kreácie, pôsobivú kameru a v neposlednom rade pre snahu v širokom spektre načrieť do našej ešte stále nedostatočne spracovanej minulosti. Z tohto aspektu je snímka prínosom. Zrejme to ocenila aj Slovenská filmová a televízna akadémia, keď navrhla práve tento film na Európsku filmovú cenu 2014.

Krok do tmy 7 resizeKrok do tmy, Slovensko, 2014
Dĺžka: 120 minút
Réžia: Miloslav Luther