Zachráňte pána Banksa (Saving Mr.Banks)
Rozprávková postava zázračnej vychovávateľky Mary Poppins je výtvorom austrálsko- britskej spisovateľky PamelyLyndon Traversovej –vlastným menom Helen Lyndon Goffovej (1899- 1996), ktorá o nej napísala vari osem kníh, preslávených najmä v anglosaskom svete. Naši diváci ju však poznajú predovšetkým vďaka americkému filmovému muzikálu štúdia Walta Disneyho z roku 1964, kde ju stvárnila britská herečka a speváčka Julie Amdrews, ktorá za túto postavu získala Oscara.
Mimochodom, v divadelnej podobe na javisku v Brne ju pred niekoľkými rokmi stvárnila aj slovenská herečka Alena Antalová. Disneyho filmová verzia je dodnes obľúbenou súčasťou slovenského i českého televízneho programu. Ale až vlani vznikol v spoločnosti Walt Disney Pictures film Zachráňte pána Banksa - o tom, ako vlastne k sfilmovaniu príbehu Mary Poppins došlo. Koncom januára ho do našich kín uviedla distribučná spoločnosť Saturn.
Pod film sa podpísal americký režisér, scenárista a producent John Lee Hacock (1956), ktorý debutoval v roku 1991 filmom Hard Time Romace. Zaujal však až neskoršími filmami - športovou drámou Rookie (2002), Alamo (2004)), ale hlavne titulom The Blind Side (2009), za ktorý získal nomináciu na Oscara v kategórii Najlepší film. Jeho najnovší opus Zachráňte pána Banksa získal nomináciu na tohtoročného Oscara v kategórii Pôvodná filmová hudba pre skladateľa Thomasa Newmana. O tom sa hovorí, že je smoliar, lebo od roku 1995 je to už jeho dvanásta nominácia, ale zatiaľ nepremenil na prestížnu sošku ani jednu. V marci sa dozvieme, či sa mu to konečne podarilo.
Príbeh filmu vychádza zo skutočnosti, že filmový mág – producent, scenárista, režisér a animátor - Walt Disney (1901-1966) prisľúbil svojim dcéram, že nakrúti film o ich obľúbenej hrdinke Mary Poppins. Netušil, že bude musieť skoro dvadsať rokov prehovárať spisovateľku, aby mu predala filmové práva. Nakoniec, aby získal jej súhlas, zorganizoval v roku 1961 jej návštevu v Hollywoode. Nasledujú dva týždne psychologických súbojov nad scenárom i mimo neho, ktoré sa prelínajú zo spomienkami Traversovej na jej detstvo v Austrálii niekedy okolo roku 1906 -1911. Divák postupne začína chápať niektoré motívy jej tvorby i konania. Zrazu to už nie je iba rozprávanie o zákulisí vzniku
slávneho filmu dávno pred tým, než padla prvá klapka, ale pozoruhodná psychologická sonda do vzťahov dcéry a otca a rodiny vôbec. Veď spisovateľka žije v dospelosti sama a za rodinu označí v rozhovore s Waltom Disneym svoje postavy.
Výhrou filmu je jeho herecké obsadenie. Je pôžitok sledovať komplikovanú a nepríjemnú Pamelu L.Traversovú v podaní oscarovej Emmy Thompson (niekto si možno nevdojak spomenie na jej niekdajšiu hereckú kreáciu zázračnej pestúnky Nanie z iného filmu, ktorá sa mení zovňajškovo, tu vnútorne). Dôležité je, že si divák postupne začína uvedomovať, ako spisovateľkin vývoj poznačilo to, čo zažila v detstve, keď ju ešte volali Ginty
(jedenásťročný talent - Austrálčanka Annie Rose Buckleyová) a spoznáva isté motívy jej diela. Najstaršia z troch dcér rodiny bankového úradníka Traversa Goffa (pôsobivý Colin Farrell), ktorý má vždy hlboko do vrecka, vidí, že otec holduje alkoholu, nedokáže si poradiť sám so sebou, nieto sa postarať o rodinu, pre ňu je však najdôležitejšou bytosťou na svete. Rozvíja jej fantáziu, učí ju, že nesmie nikdy prestať snívať. Keď navždy odíde, dievčatko trpí pocitom, že ho sklamalo.
Čo sa pokazí, to treba napraviť. To hovorieva Mary Poppins i jej predobraz – Traversovej teta Ellie (Rachel Griffiths), ktorá do domu rodiny sestry Margaret (Ruth Wilson) prichádza, keď otec ochorie, aby pomohla. Z veľkej kabely dokáže „vyčarovať“ lieky, lampu i črepník s kvetmi. Vmestí sa tam i porozumenie a láska? A dá sa napraviť smrť?
Je to Walt Disney (oscarový Tom Hanks), ktorý napriek tomu, že je scenárom definovaný iba ako Traversovej protihráč, dokáže nakoniec nájsť kľúč k jej duši i dielu, a doviesť ju k tomu, aby možno odpustila sama sebe. Je to on, kto v závere dokáže objasniť, čo vlastne pre autorku znamená Mary Poppins, ktorá prichádza do rodiny pán Banksa zachrániť ani nie tak deti, ako Banksa samého.
Pamela L.Traversová je predstaviteľka úplne iného sveta ako Walt Disney a jeho spolupracovníci. Dokáže sa vlastne zblížiť iba s jediným Američanom – šoférom Ralphom (na malom priestore skvelý Paul Giamatti). Ale múr, ktorý okolo seba vystavala sa postupne rúca. Napríklad v okamihu, keď scenárista Don DaGradi (Bradley Whitford) a hudobníci bratia Shermanovci (Jason Schwartzman a B.J.Novak) prerobia záver scenára na jej želanie - pán Banks opraví deťom šarkana a s celou rodinou si ho idú púšťať – je upätá a zlostná dáma ochotná dať sa do tanca, hoci predtým sa bránila muzikálovej podobe svojho diela, tobôž animácii, ktorá pre ňu znamená isté zneváženie jej tvorby.
Nie je to tzv.veľký film, ale má niečo do seba a celkom rada by som si ho pozrela ešte raz, aby som sa mohla viac sústrediť na detaily, s ktorými sa tvorcovia zámerne pohrávajú, keď naznačujú čo sa deje v mysli či duši autorky (vzťah k prírode, k jej okoliu). Nie je to ani typický autobiografický film. V každom prípade však dáva publiku možnosť spoznať zopár úsekov zo života spisovateľky, ktorá nám darovala Mary Poppins (deťom i dospelým), ale približuje čiastočne i Hollywood (vnímame ho očami Pamely) a núti uvažovať hoci aj o hodnotách vzťahov a života vôbec. Lebo, bez ohľadu na to, kedy sa príbeh odohráva (či je to začiatok dvadsiateho storočia v Austrálii, rok 1961 v Londýne, obdobie, keď sa Traversová stretla s Disneym v USA alebo premiéra filmu Mary Poppins v roku 1964) - niečo sa nemení: Nedostatok peňazí, zdravia , lásky či pochopenia nás ohrozujú stále. Ani napraviť sa nedá všetko. Len čarovných opatrovateliek z rodu Mary Poppins je ako šafránu.
P.S.
Diváci, ktorí vydržia do konca pri záverečných titulkoch si možno všimnú nenápadnú poznámku: venované pamiatke Diany Disney, ktorá zomrela v novembri 2013. Ide o dcéru Walta Disneyho, jednu z inšpirátoriek sfilmovania príbehu Mary Poppins.
Zachráňte pána Banksa (Saving Mr.Banks)
USA, Austrália 2013
Dĺžka: 125 minút
Réžia: John Lee Hancock
Scenár: Kelly Marcel, Sue Smith
Kamera: John Schwartzman
Hudba: Thomas Newman
Produkčný dizajnér: Michael Corenblith
Kostýmy: Daniel Orlandih
Strih: Mark Livolsih
Hrajú: Emma Thompson, Tom Hanks, Colin Farrell, Paul Giamatti, Ruth Wilson, Jason Schwartzman, B.J. Novak, Kathy Baker , Annie Rose Buckley, Rachel Griffiths, Bradley Whitford a ďalší
Premiéra v SR: 30. januára 2014
Foto: Saturn