Mission London

Hviezdy sú neaktívneHviezdy sú neaktívneHviezdy sú neaktívneHviezdy sú neaktívneHviezdy sú neaktívne
 

Mission London 4 resizePriveľký náklad si naložil na svoje debutantské plecia bulharský režisér Dimitar Mitovski (1964), keď sa podujal sfilmovať román svojho krajana Aleka Popova Mission London. Román mal v Bulharsku veľký úspech, Mitovského rovnomenný film tiež a slovenský divák, ku ktorému sa snímka opätovne (po projekcii na MFF Bratislava 2010) dostáva prostredníctvom distribučnej spoločnosti Film Europe, môže len hádať, prečo...

Prvý dôvod je asi ten, že ide o komédiu zo súčasnosti, čo je žáner divácky príťažlivý a žiadaný. Vychádza z anekdotického príbehu o rozmarnej prezidentovej manželke (Ernestina Shinova), ktorá si potrpí na vlastnú dôležitosť a sebaprezentáciu, hoci navonok ju predstavuje ako snahu zviditeľniť vo svete Bulharsko. Jedným z jej snov je usporiadať v Londýne spoločensko-kultúrny večer, ktorého hlavnou hviezdou by bola sama anglická kráľovná. Mission London 3 resizeZískať Jej veličenstvo je úlohou nového veľvyslanca Varadina (Julian Vergov), ktorý musí predovšetkým obnoviť činnosť ambasády, poznačenej anarchiou, neporiadkom a prekvitajúcim kšeftárstvom. A keďže pozvanie kráľovnej je úloha ťažko splniteľná, na ktorej už stroskotali Varadinovi predchodcovia, uchýli sa aj nový reprezentant krajiny, i keď najprv nevedomky, k podvodu: Ak nie je poruke originál, musí stačiť napodobenina...

 

Ak by sa autori scenára (okrem spisovateľa Aleka Popova a režiséra Dimitara Mitovského aj Delyana Maneva) uspokojili len so zobrazením diania na veľvyslanectve, ktoré Popov pozná z vlastného pôsobenia v tejto inštitúcii, a trampôt so získavaním pravej či nepravej kráľovnej, určite by to stačilo na politickú satiru, akú naznačuje úvodná časť filmu. Paralelne s hlavným Mission London 2 resizedejovým motívom však rozvíjajú ako rovnocenné ďalšie línie, ktoré si skôr prekážajú, ako by sa dopĺňali do premysleného celku: rodiacu sa sympatiu medzi veľvyslancom a upratovačkou Katyou (Ana Papadopulu), jej tanec pri tyči v podradnom nočnom bare, imitovanie princeznej Diany a napokon podvedenie zákazníka, krádež omámených kráľovských kačíc z parku Richmond a vedecko-detektívne pátranie po nich, kontakty kuchára so skrachovaným bulharským hercom a cez neho s ruskou mafiou, to všetko v predimenzovanej, preexponovanej forme, pri ktorej humor prestáva byť humorom a mení sa na trápnosť. V útržkovitej skladačke nedorozumení a absurdít, ktorej žáner sa miestami približuje k bláznivej fraške, sa síce občas objaví slovný či situačný vtip, na ktorom sa dá zasmiať, sem-tam prebleskne aj spoločensko-kritický postreh, no s pribúdajúcimi minútami je ich stále menej. Mimochodom, aj tie minúty sa vlečú, lebo film postupne stráca temporytmus, zdĺhavo opakujúc rovnaké či Mission London resizeveľmi podobné scény a „odhaľujúc“ prekvapenia, ktoré si divák už dávno domyslel. Nešťastne je do tejto mozaiky zakomponovaný tzv. kultúrny program z bulharských dejín, ktorý vidíme dvakrát – raz pri nácviku v Sofii a raz „premiérovo“ v Londýne. Aj keď autorom išlo zrejme o výsmech okázalého odvolávania sa na slávnu minulosť Bulharov, ktorá ich oprávňuje zaradiť sa medzi kultúrne krajiny Európy, ukričané a drastické dejinné výjavy, zahalené množstvom dymu, by dokázali vyjadriť túto myšlienku aj v kratšej a decentnejšej forme. A hoci sa zdá, že kráľovná – dablérka, posilnená nemalými dávkami ginu, sa na programe celkom zabáva, filmový divák skôr trpí. Zmysel pre mieru nepreukázal režisér ani v závere filmu, ktorý ešte trikrát nadstavil dodatkami, ktoré nie sú ani vtipnou pointou, ani obohatením príbehu.

 

Misson London 6 resizeZhrňme si to. Namiesto sľubovanej politickej satiry nemastná - neslaná komédia, namiesto živých ľudí skarikované figúrky (počínajúc neznesiteľnou prezidentovou manželkou a končiac ruskými mafiánmi v šuštiakových súpravách), namiesto kritického obrazu reprezentantov postkomunistickej krajiny preexponovaný kolotoč absurdít... Napriek tomu ide o „prvý blockbusterový a najviac zarábajúci film bulharskej kinematografie po páde komunizmu v roku 1989,“ citujeme slovenského distributéra. Na Západe možno film Mission London vnímajú ako kritickú sebareflexiu Bulharov a trochu aj ako ironický pohľad na namyslených a prišelcami „z Východu“ pohŕdajúcich Angličanov (na portáli IMDb.com film získal vysoký rating 7,1 pri takmer piatich tisíckach hlasujúcich). Bulhari sa vraj, podľa tamojších kritikov, na filme bláznivo smejú, aj keď cez slzy dezilúzií o vstupe do elitnej spoločnosti (t.j. Európskej únie), ktorá sa ukázala rovnakou atrapou, ako údajná kráľovná vo filmovom príbehu...

 

Mission London, Bulharsko, Veľká Británia, Maďarsko, Macedónsko, Švédsko, 2010
Námet: Alek Popov – rovnomenný román
Scenár: Delyana Maneva, Dimitar Mitovski, Alek Popov
Réžia: Dimitar Mitovski
Kamera: Nenad Boroevich
Strih: Marko Glusac
Hudba: Konstantin Tzekov, Balász Zságer
Hrajú: Julian Vergov, Ralph Brown, Tomas Arana, Alan Ford, Ana Papadopulu a ďalší
Premiéra v SR: 4. februára 2014
Foto: Film Europe


 

Vyhľadaj

2percenta

220x220stavoing

Táto webová lokalita používa súbory cookie pre lepšie používateľské prostredie. Ochrana osobných údajov tým nie je dotknutá.