Všetko je stratené (All is Lost)

Všetko resizeVraví  sa, že  decembrové ocenenia Asociácie newyorských kritikov naznačujú, ako to bude vyzerať na budúci rok na Oscaroch. Svoj úsudok si môžu utvoriť aj slovenskí diváci aspoň v kategórii Najlepší herec. Toto ocenenie získal  totiž od newyorských kritikov Robert Redford za výkon v americkom filme Všetko je stratené (2013), ktorý do našich kín uvádza v týchto dňoch distribučná spoločnosť Barracuda Movie.

Je to druhý celovečerný hraný film amerického režiséra a scenáristu Jeffrey C. Chandora (1973). Pôvodne nakrúcal skoro pätnásť rokov reklamy. Prelom nastal v roku 2011, keď debutoval na festivale Sundance celovečerným príbehom, ktorý zachytáva 36 hodín na Wall Street, pod názvom Margin Call. Film bol neskôr nominovaný na Oscara v kategórii Najlepší pôvodný scenár. Zdá sa, že Chandor miluje extrémy, lebo na rozdiel od debutu, nasledujúci scenár Všetko 3 resizenapísal s minimom slov, bez dialógov a sústredil sa na príbeh o súboji človeka s prírodou. Sám ho charakterizuje, narážajúc na slávnu Hemingwayovu poviedku: „Taký Starec a more 21. storočia.“

Vlastne by sa dalo hovoriť o filmovej monodráme bez slov. Len na začiatku počujeme akoby citáciu hrdinovho listu na rozlúčku, ktorý zveril moru a začína sa slovami: „Ľutujem. I keď to nič nemení na veci. Všetko je stratené...“ Nasleduje  titulok: „Osem dní predtým“ a príbeh sa začína: Osamelý morský vlk na trinásťmetrovej, moderne vybavenej, jachte niekde v Tichom oceáne. Zobudí ho náraz kontajneru, plného čínskych topánok, ktorý poškodí jachtu natoľko, že začne naberať vodu a elektronické  prístroje sú zrazu odpísané. Muž sa však nedá vyviezť z miery  – lodný  trup Všetko 2 resizeako tak opraví, k navigácii použije starý sextant (učí sa ho používať  za pomoci príručky) a námornú mapu. Lenže namiesto do bezpečia sa dostáva do mimoriadne silnej búrky, ktorá jeho plavidlo zničí. Zostáva mu nafukovací čln a nádej, že ho morské prúdy zaženú niekde k pevnine, alebo aspoň do cesty nákladných lodí. Je vyzbrojený svetlicami, lenže nákladné lodné kolosy s tovarovými kontajnermi, majú väčšinou minimálnu posádku a automatické riadenie – nikto si jeho volanie o pomoc nevšimne. A rad dramatických situácií pribúda: žraloky, ktoré  mu nedoprajú uloviť si potravu, keď sa zásoby jedla míňajú, nedostatok pitnej vody, neľútostné slnko a uvedomenie si, že príroda je silnejšia ako človek a smrť sa blíži...

Všetko 4 resizeMlčanie a sebareflexia na filmovom plátne vyžaduje  charizmatického herca, ktorý by dokázal strhnúť diváka už len svojou mimikou či pohľadom. Nečudo, že Chandor úlohu protagonistu svojho príbehu ponúkol hollywoodskej legende Robertovi Redfordovi  - ten  ju prijal -  a zdá sa, že podal svoj životný výkon. V titulkoch sa o jeho hrdinovi hovorí „náš muž“. Nepoznáme jeho meno, ani zázemie (list na rozlúčku určil pravdepodobne rodine a priateľom) ani pohnútky k plavbe. Nevieme presne, nakoľko je ochotný bojovať o prežitie, ale vnímame ho ako bojovníka. Môžeme si len domýšľať, čo sa deje v jeho vnútri, kým si uvedomí, že sa bude musieť vzdať.

Oscarový Robert Redford dokazuje napriek veku (má už 77 rokov) úžasnú fyzickú Všetko 6.jpg. resizekondíciu a navyše vie iba očami, pohybom ruky, nepatrným gestom vyjadriť  odhodlanie, zúfalstvo  a v istom okamihu i rezignáciu. Je to neopakovateľný herecký koncert ,podfarbený zvukom vĺn a pohľadmi kamery na to, čo sa odohráva v podmorskom svete pod ním, či na mori okolo alebo na oblohe. Kameramani – Peter Zuccarini i Frank G.DeMarco sa pohrávajú s detailami  tváre muža, ale i obrazmi jeho okolia (devastovaná jachta, ryby, ktoré krúžia pod nafukovacím člnom, pohľad cez vodu na dno člna či na svetlo, ktoré môže byť  svetelným tunelom do nebytia alebo valiace sa vlny a mraky...) Nádherná scenéria krutej prírody, ktorá nepozná kategóriu „dobra“ a „zla“ a je ľahostajná k osudu jednotlivca.

Všetko 5 resizeHudba je vo väčšine filmu nahradená zvukmi mora. O to je pôsobivejšia pieseň Amen od Alexa Eberta, ktorá podfarbuje aj záverečné titulky. Silný a mimoriadny film s výborným hereckým výkonom. I keď ťažko povedať, či pritiahne do kinosál diváka, ktorý sa odnaučil domýšľať si príbeh a vlastne i jeho posolstvo. A klásť si otázky. Pretože je v tom až niečo antické  a zároveň aktuálne -  prečo sa vlastne  človek natoľko snaží provokovať „bohov“ a dokazovať si, že je silnejší ako živly? Stačí tak málo a jeho technická elektronická výbava zlyhá, rovnako ako telo a nakoniec aj duša. Tá iskra odhodlania však ešte nezhasla. Čo, keď to dokáže?  Film Všetko je stratené môžeme vnímať aj ako akúsi metaforu o zániku sveta a ľudskej schopnosti, napriek všetkému nevzdávať sa.

Všetko je stratené (All is Lost),USA, 2013
Dĺžka: 106 minút
Réžia: J.C.Chandor