Jobs

Jobs 4 resizeO zakladateľovi firmy Apple Computers Stevenovi Paulovi Jobsovi, vizionárovi v počítačovej technológii, už hádam počul každý. Pustiť sa do projektu nakrútiť o ňom s tak malým odstupom od jeho smrti (zomrel v roku 2011)  životopisný film pod názvom Jobs je svojim spôsobom odvaha. Podujal sa na to scenárista Matt Whiteley a réžie sa ujal Joshua Michael Stern.

Našťastie, myšlienky nakrútiť o ňom životopisný film v pravom slova zmysle sa tvorcovia vzdali a sústredili sa len na roky 1974 až 1996, a to na vznik samotnej firmy. O Jobsovi sa veľa popísalo pri jeho úmrtí, ale kto pôjde na film s povrchnými vedomosťami má smolu. O jeho súkromí sa nedozvie takmer nič a keď aj to len náznakovo. Som však Jobs 2 resizepresvedčená, že to neprekáža, navyše som si oddýchla, keď som zistila, že upustili od srdcervúcich scén jeho umierania a nepitvali do aleluja jeho súkromný život. Keď som na začiatku povedala, že to bola svojim spôsobom odvaha mala som na mysli fakt, že takmer všetci zainteresovaní sú ešte nažive, môžu mať rôzne výhrady k tomu, čo film zachytáva a iste sa nájdu aj takí, ktorí si udalosti pamätajú inak. Možno všetci budú mať pravdu, čo však nespochybní fakt, ako sa nadšenci vedení geniálnym Jobsom dostali z garáže na výslnie.

Najväčšieho vizionára 20. storočia dali Joanne Carole Schiebleová a študent politológie a Jobs 3 resizehistórie zo Sýrie Abdulfattah John Jandali ako novorodenca  na adopciou Paulovi a Clare Jobsovcom. Len ich považoval Steve Jobs za svojich rodičov i keď sa jeho biologický rodičia neskôr zosobášili a mali ešte dcéru, spisovateľku Monu Simpsonovú. História sa však, nie navlas, ale predsa len zopakovala, keď 23-ročný Steve svoju priateľku Chris - Ann Brennanovú vyhodil po oznámení, že čaká jeho dieťa. Dlho ho nechcel uznať, neskôr si priznal, že sa nezachoval správne, dcéra Lisa Nicole Brennan – Jobsová neskôr u neho aj bývala a je tiež spisovateľkou. Jobs sa oženil s Laurene Powellovou a má s ňou tri deti – syna Reeda a dcéry Erin a Evu. Toľko na doplnenie historických faktov, čo je vo filme síce naznačené, ale len útržkovito.

Jobs 6 resizeKeď Jobs svoju lásku vyhnal mali obaja 23 rokov a bolo to práve v čase, keď založil spoločnosť Apple Computer  a začal pracovať na Apple Lisa počítači. Zrejme v tom čase nemal chuť na ženu, dieťa a rodinu, práca ho celého pohltila.  Jeho i jeho novátorstvom posadnutých spolupracovníkov, medzi nimi tiež geniálneho Steva Wozniaka, pritúlil jeho otec a dal im k dispozícii garáž. Tu v tomto prostredí boli všetci najšťastnejší – robili až do vyčerpania a prvé úspechy sa dostavili. Prvá časť filmu je ľudsky zaujímavejšia a pútavejšia. Vo chvíli, keď sa z firmy stane gigant a začnú sa intrigy stráca sa trochu ľudský rozmer príbehu, ale o to viac vystúpi fenomén závisti, manipulácie, čo viedlo k Jobs 7 resizeodchodu Jobsa z firmy. V istom zmysle si to zapríčinil sám, jeho precíznosť, často arogancia, náladovosť, nekompromisnosť, nevypočitatelnosť, viedli ku konfliktom. Keď zistil, že niekto stagnuje, nie je schopný už tvorivo myslieť, bez rozmýšľania sa s ním rozišiel i keď to bol niekto z najbližších. A jeho spolupracovníci sa k nemu neskôr zachovali podobne. Lenže bez geniálnych obchodných a vizionárskych schopností podnik už tak neprosperoval a upadal. Jobs po odchode založil novú počítačovú firmu NeXT Computer a kúpil 70 percent spoločnosti The Graphics Goup, ktorú premenoval na Pixar. jobs 5 resizeŤažkopádne predstavenstvo podniku Apple však nebolo schopné tvorivo myslieť a po veľkých stratách bolo nútené privolať Jobsa späť. Ten im to však zrátal, rýchlo sa ich zbavil a opäť sa dostal na výslnie.

Zobrazený úsek zo života Steva Jobsa je v každom prípade veľmi dôležitý, lebo prezentuje vzostup nového podniku, vznik dovtedy nepoužívaných technológií a tiež strasti, ktoré ich pri zavedení do života sprevádzajú. Veľmi veľa však z jeho života chýba, nemyslím tým jeho súkromie, ale aj ďalšie tvorivé aktivity. Spoločnosť pod jeho vedením doniesla na trh okrem iného kompletné počítače Apple I. II. a III., Apple Jobs 8 resizeMacintosh, po návrate do Apple sa im podarilo vyvinúť úspešný operačný systém Mac OS X a v roku 2001 uviedol na trh prehrávač iPod (úvodná scéna filmu), potom mobilný telefón iPhone a tablet iPad. Škoda len, že film prestavuje Jobsa skôr ako človeka s mimoriadnym obchodným nadaním a často to vyzerá tak, že on sám nič nevymyslel, len zbieral nápady a dozeral na výrobu. Čo nezodpovedá ani realite, ani jeho veľkosti, ani jeho významu pre rozvoj počítačovej technológie. Škoda všetko vždy nevyjde, lebo sa nepodarilo trochu poľudštiť ani druhú časť filmu, ktorá skĺzla do siahodlhých a často unavujúcich diskusií.

Jobs 9 resizePočiatočné obavy, že Ashton Kutcher nedozrel na úlohu Steva Jobsa sa ukázali neopodstatnené. Snažil sa chôdzou, výbuchmi hnevu a často i s kamennou tvárou vypovedať o problémoch človeka, ktorý predbehol svoju dobu. Zhostil sa svojej úlohy na veľmi slušnej profesionálnej úrovni, nemožno mu nič vyčítať. Partnerom azda najdôležitejším je mu Josh Gad v úlohe Steva Wozniaka. Ich vzťah zo začiatku bez mráčikov predsa len dostáva trhlinu, Wozniak  ho opušťa, čo znáša veľmi ťažko, ba dokonca ani nechápe prečo sa tak stalo. Josh Gad zo začiatku hrá len akúsi figúrku, ktorá počas deja dozrieva vo váženého a rozhodného človeka. Človeka, ktorý sa dá kúpiť a bez mihnutia oka zmení názor zahral presvedčivo Jobs 11 resizeMatthew Modine ako manažér John Sculley zo spoločnosti Pepsi, ktorého urobil hlavným výkonným riaditeľom. Modine sa svojej role zhostil s noblesou človeka ochotného za lepšie postavenie i peniaze urobiť všetko. Za pozlátkou elegancie dokázal dokonale zakryť svoje skutočné ja. Najväčším sklamaním bol však pre Jobsa Mike Markkula, ktorý mu bol dlho verný, ale pri záverečnom hlasovaní za jeho odchod s Apple ho sklamal. Dermot Mulroney s citom zahral v podstate slušného i verného priateľa a jeho „skrat“ pri hlasovaní vyznie vierohodne.  Za zmienku stoja ešte herecké výkony J.K. Simmonsa, Lukasa Haasa a v epizódnej úlohe Jamesa Woodsa.

Jobs 12 resizeTvorbu režiséra, scenáristu i producenta Joshua Mihael Sterna (1961) u nás ešte nepoznáme. Realizoval napríklad filmy Tam, kde som nikdy nebol (2005), Správna voľba (2008) a Jobs (2013) je jeho tretím filmom. V pláne má v roku 2015 nakrútiť snímku pod názvom Carnaval. Jeho tretí režijný čin môžeme hodnotiť ako veľmi slušný priemer, ktorý sa oplatí vidieť najmä preto, že o živote tohto génia sa u nás až do jeho smrti veľa nevedelo. Nie je to snímka bez chýb, druhá časť, ako sme už naznačili, je zbytočne uvravená a divák sa v udalostiach ťažko orientuje. Ku cti mu však slúži, že sa vyhol premrštenému pátosu, vytknúť, že nerátal s tým, že všetci nepoznajú Jobsov život, a tak má divák po vzhliadnutí filmu veľa nedopovedaných otázok. Jobs teda nie je snímka, ktorá bude kraľovať na vrchných priečkach tohto žánru, ale zaradí sa k solídnym pokusom nazrieť aspoň do časti života jedného génia.

Jobs 14 resizeJobs, USA, 2013
Réžia: Joshua Michael Stern
Scenár: Matt Whiteley
Kamera: Russell Carpenter, A. S. C.
Hudba: John Debney
Hrajú: Ashton Kutcher, Dermont Mulroney, Josh Gad, Lukas Haas, J.K. Simmons, Lesley Ann Warren, Amanda Crew, Ron Eldard, Ahna O´Reilly, John Getz, James Woods, Matthew Modine, Elden Henson, Kevin Dunn, Victor Rasuk, John Getz, Clayton Rohner, Brad William Henke, Mark Kassen, Jim Turner, Evan Helmuth, Hollie Winnard, Rachel Rosenstein
Premiéra v SR: 5. september 2013