Liberace (Behind the Candelabra)

Liberace resizeStačí si spomenúť na film Sex, lži a video a trochu viac orientovaný divák nebude dlho uvažovať nad menom režiséra, lebo Steven Soderbergh (1962) má odvtedy na svojom konte už veľa zaujímavých snímok. Naposledy sa prezentoval v tohtoročnej canneskej súťaži filmom Behind the Candelabra, ktorý Francúzi prekladali ako Môj život s Liberacem a my sme ho skrátili na Liberace.

Steven Soderbergh (1963), rodák z Atlanty, vždy chcel byť režisérom. Zo začiatku sa mu veľmi nedarilo, teda začal nakrúcať videoklipy. Skupina Yes ho požiadala, aby zachytil na kameru ich turné, s ktorým zožal veľký úspech. A Liberace 3 resizečoskoro realizoval svoj celovečerný debut Sex, lži a video (1989), za ktorý dostal v Cannes Zlatú palmu. Potom nasledovali filmy Kafka, kriminálna dráma Skryté zlo, Schizopolis, Gray´s Anatomy a Zakázané ovocie. Neskôr vznikla vynikajúca snímka Erin Brockovich, za ktorú si odniesla Oscara Julia Roberts a v tom istom roku Traffic, drsný film o drogách, za ktorý on dostal Oscara ako najlepší režisér roka. S filmom Solaris (Tarkovského remake) nebol až tak úspešný, ale s Dannyho jedenástkou, dvanástkou, trinástkou divákov opäť nadchol. Hovorí sa, že je málo tvorcov, ktorí majú úspech tak s kasovými filmami, ako aj s nezávislými nízkorozpočtovými dielami. Soderbergh pláva v oboch vodách isto, takže si po filmoch ako Bublina a iných, opäť mohol dovoliť nakrútiť Liberace 4 resizevýpravný film. Vraj, keď námet ponúkal štúdiám všetci krútili hlavou a odmietali ho, že je až príliš gay. Tvorca bol neúnavný, pomohla mu televízia HBO, a životopisný film o geniálnom klaviristovi a zabávačovi (v rokoch 1950 až 1970 najlepšie platený zabávač na svete) Wɫadziu Valentinovi Liberacem, synovi talianskeho otca a poľskej matky, realizoval vo veľkom štýle. Na klavír hral od svojich štyroch rokov a keď sa ako osem ročný zoznámil Paderewskim stal sa pre neho celoživotným vzorom. Liberace zomrel na AIDS v roku 1987.

Liberace 12 resizeSvetoznámy klavirista, predchodca takých šoumanov ako Elton John, miloval prepych, bol ovešaný zlatom a nikdy svoju orientáciu nepriznal. Ako podklad k filmu poslúžila kniha Scotta Thorsona (Behind the Candelabra: My Life with Liberace), s ktorým mal o štyridsať rokov starší Liberace ľúbostný pomer. Snímka sa začína, keď mladý Scott príjme miesto šoféra u životným štýlom výstredného, rozmarného a nevyspytateľného geniálneho umelca. Je to neuveriteľné a je to pravda, že na dlhší čas boli títo dvaja úplne rozdielni ľudia nerozlučiteľní milenci. Liberace zahrnoval svojho miláčika zlatom, peniazmi, drahými oblekmi a kožušinami, prosto všetkým na čo si zmyslel i nezmyslel. Lenže Liberace 11 resizenič netrvá večne, možno aj pre nepochopiteľnú žiarlivosť mladšieho partnera, skôr však pre úplne odlišné zázemie, Liberaceho oddanosť k mladíkovi pomaly chladla až kým si nenašiel náhradu. A tak Thorson musel opustiť svoj nákladný život a vrátiť sa do tvrdej reality všedného života.

Môžu byť námietky, že nie všetko je presné, v skutočnosti to bolo trochu inak, ale ani jeden životopisný film nezobrazuje striktne realitu, pridať trochu fantázie je povolené. Snímka je nakrútená mimoriadne kultivovane, veľmi pôsobivo a navyše neurazí ani puritánov. Nebola by však až tak hodnoverná a úspešná Liberace 10 resizekeby hlavné úlohy nezahrali tak bravúrne oscaroví herci Michael Douglas (Liberace) a Matt Damon (Thorson). Dlho sme sa sporili už aj pri uvedení v Cannes, ktorí z nich bol lepší, ale s odstupom času je celkom zbytočné o tom uvažovať, každý je svojim spôsobom jedinečný a neopakovateľný. Douglas si ako dieťa Liberaceho pamätá (jeho otec, Kirk Douglas, mal dom v jeho susedstve) ako šarmantného a príjemného človeka, upútalo ho však množstvo zlata, ktorým bol ovešaný. Herec, pre ktorého bola v tom čase, po prekonaní rakoviny, rola darom a vykúpením, zahral Liberaceho s plným nasadením a s pochopením jeho rozpornej, rozorvanej a citlivej duše. Túžil po vtedy ešte „zakázanej“ láske, nemohol (alebo nechcel) sa k nej verejne priznať, trpel, miloval a hral. Hral na klavír bravúrne, nemal konkurenta a dokázal Liberace 7 resizeobecenstvo extravaganciami zabávať tak, ako dovtedy nikto. Jeho milenec, v podaní Matta Damona, Liberaceho miloval, ale najmä obdivoval. Mal všetko to, čo jemu chýbalo – talent, slávu a peniaze. Nič z toho mu osud nedoprial, ale mohol pri takom človeku aspoň chvíľu zostať. A tak aj na prvý pohľad žiarlivostné scény mladého milenca (mohlo by to byť naopak) nepripadajú ani smiešne, ani banálne. Ich vzťah nepohoršuje, Soderbergh nezájde za hranicu netaktnosti, a tak sa na vznik ich lásky a rozchod pozeráte, ako na vzťah muža a ženy. Samotní herci sa správajú tak v citovo exponovaných scénach, ako aj vo chvíľach porozumenia lásky, úplne prirodzene. Neprirodzené je prostredie, v ktorom umelec žije. Výtvarníci, vďaka Liberaceho záľubám v pompéznostiach, sa mohli do sýtosti vyblázniť. Keďže kameramanom filmu bol sám Liberace 6 resizeSoderbergh mal neuveriteľne veľa príležitostí nasnímať krásne zábery. Zrejme inšpiráciu čerpal zo svojej začiatočníckej tvorby, keď sa venoval videoklipom, a tak vizuálny efekt klaviristových koncertov je mimoriadne pôsobivý a hodnoverný. V menších rolách zaujali ešte Rob Lowe, Dan Aykroyd a Debbie Reynolds.  No snímka je však hereckým koncertom Douglasa a Damona. Povráva sa, že Soderberg bol tak rafinovaný, že do role mileneckej dvojice zámerne obsadil hercov proti svojej prirodzenosti, nebudem citovať presne, ale vraj už menej homosexuálnejších by ani nenašiel, a preto to tak dokonale zvládli. Úmysel alebo pravda? Vyšlo mu to a aj herci v týchto rolách zostanú nezabudnuteľní.

Liberace 9 resizeNiekoľko slov k výtvarnej stránke filmu. Honosné Liberaceho sídlo, kde sa všetko blyští zlatom a nablýskané koncerty geniálneho klaviristu, ktorý tvrdil, že nehrá ale robí show, útek ku krásne – scény plastických operácii a mnoho iných výtvarne excelentných scén, tiež svedčí premyslenom a prepracovanom prístupe k téme. Dokonale stmelený, zohratý a zahratý príbeh navyše vhodne doplňuje hudba nedávno zosnulého skladateľa Marvina Hamlischa, ktorému je film venovaný.

Je skutočne paradoxom, že na tohtoročnom festivale v Cannes boli dva pozoruhodné filmy - Liberace a Adèle, ktorá získala Zlatú palmu, obidve o inakosti, teda gay a lesbickej láske. Spomínam to preto, lebo možno Michael Douglas a Matt Damon prišli o cenu za herecký výkon, obaja by si to boli zaslúžili. Zaujali viac herečky, proti čomu nemožno protestovať. Ak vám teda téma nie je úplne proti srsti nezabudnite si pozrieť tento vkusne nakrútený a pozoruhodný životopisný film, plný krásnej hudby, lásky a utrpenia.

Liberace 13 resizeLiberace (Behind the Candelabra), USA, 2013
Réžia: Steven Sodeberg
Scenár: Richarad LaGravenese podľa knihy Scotta Thorsona