Hnev titanov 3D (Wrath of the Titans)

Hnev titanov 3 resizePo rozporuplnom  prijatí „trháku“ režiséra Louisa Letterriera Súboj titanov kritikou, čerpajúcom námet z gréckej mytológie, sa snažil juhoafrický tvorca  Johnathan  Liebesman (1976 Johannesburg)  vylepšiť renomé filmov o bohoch, polobohoch a ich sporoch, vo filme, ktorý je voľným pokračovaním spomínaného a nazval ho Hnev titanov. Nemusím dodávať, že opäť s reprezentačným hereckým obsadením.

„Pravdu povediac, je to môj obľúbený žáner, teda aj príležitosť nakrútiť klasický hollywoodský film so skvelými hercami, určený pre veľké plátno. Je to skvelá príležitosť pre každého režiséra“, priznal sa Liebesman. Želanie sa mu splnilo, nakrútil klasický hollywoodský veľkofilm s výbornými hercami a dostal aj veľkú príležitosť blysnúť sa. To prvé sa mu splnilo, to druhé nie. Tvorca filmov The Texas Chainsaw Massacre: The Beginning (2006), The Killig Room (2009), Hnev titanov 5 resizeBattle Los Angeles (2011) chcel veľa povedať, ale najmä ukázať a v tej obrovskej snahe a sa mu stratilo dieťa. Pokojne môžete na 15 minút z kina odísť, o nič neprídete, lebo stále ešte ti istí s niekým bojujú, rúca sa pod  nimi zem, valia sa na nich kamene, zem sa chveje, mení sa jej tvar, za výdatnej podpory ohnivého dažďa, prosto všade niečo na aktérov (bohov a polobohov) číha.

Začnem však do Adama. V Súboji titanov poloboh Perseus, syn Zeusa, porazí mohutného Krakena, ktorého synovia Zeus, Hádes a Hnev titanov 1 resizePoseidon nechajú uväzneného v hlbokej priepasti Tartaru. Príbeh Hnevu titanov sa odohráva od tejto udalosti po desiatich rokoch, keď  Perseus žije ako dedinský rybár a vychováva svojho desaťročného syna Helia. Netúži po boji, chce mať len pokoj a najmä zaručiť bezproblémový život pre svojho syna. Netuší, že medzitým vypukla neľútostná vojna medzi titánmi, vedenými Krakenom, a bohmi, ktorí strácajú kontrolu na uväznenými titanmi. Samozrejme, že aj medzi bohmi sa nájdu zradcovia, lebo Hádes sa dohodne s Areson božským synom Zeusa a Kronusom, že zaujmú Zeusa.  Bohom totiž dochádza sila, lebo sú oslabení nedostatkom ľudskej oddanosti. Keď sa Perseus dozvie, čo sa chystá na jeho otca, i keď ich vzťahy nie sú práve najideálnejšie, sa rozhodne za neho bojovať. Prijme dobrú radu, Hnev titanov 2 resizeaby sa spojil s Poseidonovým polobožským  synom Argenorom a takisto padlým bohom Hefaistom a vydáva sa na nebezpečnú výpravu do podsvetia. No a nemôže chýbať ani ženská pomoc, tá sa mu dostane od krásnej kráľovnej Andromédy. Toto rozhodujúce dramatické stretnutie rozhodne o osude celého ľudstva. Ako to dopadne, hádam nemusím ani nechcem prezradiť.

Keď však uvažujem nad týmto filmom, musím pripustiť, že mal dobrú propagáciu, veľa sa od neho očakávalo, ale zároveň  dodať, že moje znalosti v gréckej mytológii nerozšíril, skôr vniesol do mojej mysle zmätok. Zmätok preto, že som viac sledovala, kto s kým sa to ide dotĺcť na smrť, ako by som vydolovala aspoň malé ponaučenie, ktoré grécka mytológia vždy ponúkne. Hlavný predstaviteľ filmu Sam Hnev titanov 7 resizeWorthington (Perseus, hral ho aj v Súboji titanov a poznáme ho najmä z filmu Avatar) sa vyjadril, že sa podľa neho sa film zaoberá predovšetkým nefunkčnou rodinou “... otcami a synmi, ktorí sú náhodou aj bohmi a polobohmi.“ Veľmi slušné vyjadrenie, lebo je to rodinná megavojna , ktorú (musím uznať) po vizuálnej stránke doviedol tím tvorcom do úplnej dokonalosti, využijúc všetky možnosti, ktoré 3D ponúka. Triky, triky a ešte raz triky sú najväčším pozitívom tejto dosť spornej interpretácie gréckej mytológie.

Ani reprezentačné herecké obsadenie, ani výborne zvládnuté trikové scény, dnešného už na všeličo zvyknutého diváka, neohúria. Profesionalita v tomto smere, najmä z americkej produkcie, sa berie ako samozrejmosť, a preto to navyše tak chýba. Škoda stačilo trochu ubrať z bojových scén, Hnev titanov 9 resizeobmedziť vyčíňanie dvojhlavej Chiméry, Minotaura, Kyklopa a iných príšer, nejaký náznak ponaučenia by bol dal vydolovať. Herci však odviedli solídnu prácu aj po fyzickej stránke.Predovšetkým predstaviteľ Persea Sam Worthington dodal svojej postave odhodlanosť, bojovnosť a črty skutočného bojovníka. Počas nemalých skúšok osudu mu uveríme, že našiel zmysel svojho života, vie, že útekom od reality nič nevyrieši a berie úlohu, ktorú mu osud určil s pokorou. Zeusa, ktorého ide zachrániť zahral vždy spoľahlivý  Liam Neeson. Hádes v podaní Ralpha Fiennesa je jednou z najplastickejšie napísaných postáv a jeho rozporuplnosť herec dostatočne zdôraznil.  Zaujal ma však herecký výkon Tobbyho Kebbella v úlohe Poseidonovho polobožského syna Argenora. Prerod zo zhýralého a ťažko zvládnuteľného jedinca na človeka vedomého si svojej sily a zodpovednosti zvládol spoľahlivo a vierohodne. Nehodného Zeusovho božského syna Aresa  zahral s prehľadom Édgar Ramírez, ktorého poznáme z filmu Bournovo ultimátum. Hnev titanov 11 resizeZmienku si zaslúži ešte John Bell v úlohe Poseidona. Jediná výrazná ženská postava, kráľovná Androméda Rosamundy Pike, bola rozhodne krajšia ako jej herecký výkon, ktorý jej skúpy part v scenári na rozohratie ponúkal. S akčnou a nervnou kamerou Bena Davisa a pôsobivou hudbou Javiera Navaretta môžu byť majstri trikov viac ako spokojní, lebo boli v plnom súlade s ponurou atmosférou strachu, ktorú si tvorcovia predsavzali akcentovať.

Hnev titanov 4 resizeFilm Hnev titanov, ktorý sa nakrúcal vo Veľkej Británii, Walese a španielskom ostrove Tenerife, by si skutočne bol zaslúžil viac do hĺbky napísaný scenár a nespoliehal sa len vizuálne efekty, ku ktorým, myslím si, 3D priam zvádza. Po obsahovej stránke je to veľmi priemerné dielo aj keď námet poskytla tvorcom vďačná a farbistá mytológia. Čo sa týka výtvarnej stránky a vizuálnych efektov niet čo vytknúť. Otázkou ostáva, či nám táto plytkosť myšlienok, na úkor technických ohňostrojov, vyhovuje  alebo nie. Myslím si, že svojou  návštevnosťou odpovedia na túto otázku diváci.

Hnev titanov 10 resizeHnev Titanov 3D (Wrath of the Titans), USA, 2012
Réžia: Jonathan Liebesman
Scenár: Dan Mazeau, David Leslie Johnson