Moneyball

p974451 SmallŠportová dráma Moneyball režiséra Bennetta Millera získala šesť nominácií na Oscara v kategóriách Najlepší film, Najlepší mužský herecký výkon v hlavnej úlohe (Brad Pitt), Najlepší herec vo vedľajšej úlohe (Jonah Hill), Najlepší strih (Christopher Tellefsen), Najlepší zvuk (Deb Adair, Ron Bachar, Dave Giammarco, Ed Novick) a Najlepší adaptovaný scenár (Steven Zaillian, Aaron Sorkin, Stan Chervin). Koľko z nominácií sa podarí premeniť v prestížnu sošku sa dozvieme až koncom februára, ale už v týchto dňoch sa môžeme v našich kinách na vlastné oči presvedčiť o ich opodstatnení.

Film vznikol na základe skutočného príbehu Billyho Beana, ktorý neuspel ako nádejný baseballový hráč, ale rozhodol sa naplniť svoje ambície v tejto oblasti ako manažér. V komplikovanej situácii na začiatku sezóny 2002, keď jeho mužstvu – Oakland Athletics, ľudovo prezývaný A's - chýbajú vhodní hráči i financie, si najme mladého ekonóma Petra Branda a za pomoci počítačovej štatistickej analýzy sa pokúsia experimentovať a zmeniť zaužívaný systém. Začnú napr. najímať nedocenených hráčov - zdanlivých „outsiderov“, ktorých baseballový svet považuje za nevhodných, lebo sú už starí, chorí alebo problematickí. Nový uhol pohľadu, nové metódy, kuriózna zostava zaujme i pobúri okolie, ale sa aj podpíše pod nečakané zmeny a výsledky.

p046487 SmallV roku 2003 o tomto napísal zaujímavú knihu Michael Lewis. A i keď nerozpráva príbeh v konvenčnom zmysle slova, inšpiroval vznik filmu a zaujal Brada Pitta nielen ako herca a producenta, ale aj ako človeka. Hovorí: „Tento film je o tom, ako si vážime sami seba, jeden druhého a v čom je vlastne podstata úspechu. Kladie dôraz na tiché osobné víťazstvo... Všetci koniec-koncov dúfame, že to, čo robíme, bude mať nejakú cenu, že to bude niečo znamenať...“

Režisér Bennet Miller (1966) sa venuje televíznym reklamám a hudobným videoklipom a debutoval v roku 1998 úspešným dokumentom o newyorskom turistickom sprievodcovi The Cruise. Skutočne však zažiaril až v roku 2005 hraným filmom Capote, o známom spisovateľovi počas jeho práce na románe Chladnokrvne, za ktorý získal nomináciu na Oscara za najlepšiu réžiu a predstaviteľ titulnej postavy Philip Seymour Hoffman si za svoj herecký výkon Oscara odniesol. Mimochodom, vo svojom treťom filme Moneyball ho Miller obsadil do postavy málovravného a nespolupracujúceho trénera Arta. Na relatívne malom priestore dokázal s minimom hereckých prostriedkov vytvoriť viac ako zaujímavú postavu.

p364977 SmallPozornosť diváka sa však sústreďuje predovšetkým na skvelého Brada Pitta v ústrednej postave Billyho. O svojom hereckom majstrovstve presvedčil už mnohokrát (naposledy napr. v postave otca v Malickovom filme Strom života). Ale tu pôsobí mimoriadne presvedčivo, akoby ani nehral, ale skutočne bol štyridsiatnikom, ktorý vie ako chutí neúspech, vie, že sa pohybuje na hrane, ale chce za sebou niečo zanechať a nevzdáva sa. Nehovorí o svojich obavách či frustrácii, tie si skôr domýšľame z krátkych akoby televíznou kamerou zachytených spomienok , výrazu tváre, pohľadu. Ale zároveň z neho priam fyzicky vyžaruje odhodlanie, húževnatosť. Kamera ho sleduje v dlhých záberoch bez slov a jemu niekedy stačí jednoducho vystrčená spodná pera, alebo emotívne gesto, inokedy rozpačitý a stále chlapčenský úsmev, aby vyjadril škálu pocitov. Jeho Billy bol športovým talentom a v mene profesionálnej športovej kariéry sa vzdal štipendia a štúdia na univerzite. Všetci mu tvrdili, že je predurčený na veľké veci. Tie sa však neudiali. Nevzdal sa však a začal sa venovať športovému manažmentu. Ale nedarí sa mu. Vtedy sa stretáva s mladým ekonómom, na pohľad nenápadným okuliarnatým „tučkom“, ale mimoriadne bystrým absolventom univerzity – Petrom (vynikajúci Jonah Hill) a rozhodne sa využiť jeho teoretické vedomosti pri zostavovaní mužstva, hoci celé jeho okolie sa proti tomu búri. Inak označenie „moneyball“ sa stalo v baseballe technickým pojmom a nie je náhoda, ak má i istý metaforický presah, čo sa týka skutočnosti, že ide i nejde o veľké peniaze.

p378339 SmallPostupne sledujeme ako sa vyvíja vzťah Billyho k Petrovi (ich dialógy či interakcie sú hereckým koncertom), k hráčom (v jednej scéne hovorí napr. o tom, že sa s nimi nechce zblížiť, aby neskôr nemal problémy ich vyhodiť, ale v záverečnej fáze si k nim nachádza svojskú cestu a dodáva im sebavedomie hoci aj vyjadrením: Nevyzeráte tak, ale ste mužstvom víťazov) a nezanedbateľná, miestami až dojímavá, je línia jeho vzťahu k dvanásťročnej dcére Casey (pôvabná Kerris Dorsey) a jej matke Sharon (Robin Wright), s ktorou sa už dávno rozviedol. Napríklad za žiadnych okolností nechce, aby sa o neho dcéra bála. Na jej otázky odpovedá typicky americkým, že všetko je v pohode. Pôsobivý je však okamih, keď pochopí, že v pesničke, ktorú zložila, je výpoveď aj o ňom.

Pre Američanov je baseball kultovým športom, v ktorom sa našinec sotva vyzná. Ale ani zarytý antišportový divák by sa na filme Moneyball nemal nudiť. Je to totiž dobre nakrútený film o veciach, ktoré presahujú tému. Či už ide o medziľudské vzťahy alebo vzťah k peniazom, zmenám v živote, schopnosť riskovať nielen svoju budúcnosť a vyrovnávať sa s prehrami, to všetko sa týka vlastne každého z nás. A režisérovi sa podarilo ešte viac. Tak trochu nabúral mýtus o americkom „happy ende“, typickom najmä pre filmy zo športového prostredia. Neskončí víťazstvom a nadšením. Naopak, zostávajú pochybnosti o tom, čo sa udeje ďalej, čo je a čo nie je správne. Ako však režisér na margo záveru konštatuje:

„Mám radšej tiché triumfy, ktoré možno nežiaria tak jasne, ale sú hlbšie a trvalejšie, kedy vidíte, ako niekto vo svojom vnútri bojuje a vyjde z toho s uvedomením, že sa v ňom čosi zmenilo.“

p021086 Small

Moneyball (USA 2011)
Moneyball
133 minút
Scenár: Steven Zaillian, Aaron Sorkin, Stan Chervin.
Réžia: Bennett Miller.
Kamera: Wally Pfister.
Strih: Christopher Tellefsen.
Hudba: Mychael Danna.
Účinkujú: Brad Pitt, Jonah Hill, Robin Wright, Philip Seymour Hoffman, Chris Pratt, Spike Jonze, Tammy Blanchard, Jack McGee, Nick Searcy, Glenn Morshower, Arliss Howard, Kerris Dorsey, Javier Montoya a ďalší.
Premiéra 2. februára 2012

pošli na vybrali.sme.sk