Muppets (The Muppets)

p183862Bábkový Walter, jeho živý brat Gary a Garyho snúbenica Mary sa vyberú z rodného Smalltownu do veľkého sveta. Gary a Mary chcú osláviť desiate výročie svojho vzťahu. Walter a Gary chcú v Los Angeles navštíviť slávne divadlo, kde vznikala legendárna televízna Muppet Show. Zistia však, že oba ciele nedosiahnu – a čo je horšie, vysvitne, že bábkové hviezdy sa rozutekali do sveta a divadlu hrozí likvidácia. Iba ak by v krátkom čase získalo 10 miliónov dolárov. Walter, Gary a Mary prehovoria žabiaka Kermita, aby to skúsil. A začnú dávať dohromady starý tím – svinku Piggy, maca Fozzieho, príšerku Gonza, bubeníka Animala a ďalších známych, celými generáciami divákov milovaných bábkových hrdinov - The Muppets.

Prvých z nich vytvoril v rokoch 1954-55 majster Jim Henson. Diváci si ich zamilovali a The Muppets sa postupne rozrastali na desiatky ba stovky postáv. Účinkovali v 24 rôznych televíznych show. Od roku 1969 časť Hensonových bábok začala pôsobiť v programe pre deti Sesame Street.

V rokoch 1976 až 1981 vznikala televízna The Muppet Show. Bola láskavou bábkovou parafrázou tradičných amerických živých rozhlasových a televíznych zábavných programov. Takých, akým vzdal hold svojím nepochopeným posledným filmom A Prairie Home Companion majster Robert Altman. Show, založená na detinských vtipoch, divácky obľúbených scénkach, známych pesničkách, stereotype, rutine, ale aj improvizácii, chybách, slabých, zlých a pokazených výkonoch. V 122 častiach Muppet Show účinkovalo takmer 140 živých hostí slávnych mien. Nechýbali medzi nimi esá ako Julie Andrews, Charles Aznavour, Joan Baez, Harry Belafonte, Johnny Cash, John Cleese, Elton John, Liza Minnelli, Peter Sellers, Paul Simon, Sylvester Stallone a Peter Ustinov.

mup_02_01Prvý celovečerný film The Muppet Movie mal premiéru v roku 1979 a postupne ich pre kiná, televíznu obrazovku i video nakrútili ďalších sedem. Niektoré z nich – ako Tajomný ostrov pokladov, Muppets dobývajú Manhattan, Muppeti z vesmíru alebo Vianočná koleda – sa k nám dostali aspoň na videu. Skutočný, pravý, celoživotný vzťah k muppeťákom, nevyhnutný pre správne pochopenie nového filmu, si však našinec mohol vypestovať len ak bol v dosahu vysielania rakúskej televízie, od útleho detstva sledoval The Muppet Show a dodnes ju má rád. Ani to však nemusí stačiť.

Film Jamesa Bobina – režiséra, ktorý sa dosiaľ prejavoval najmä v televízii – totiž ráta nielen s dôvernou znalosťou postavičiek, ich úloh, charakterov a vzťahov medzi nimi, ale i s tým, že divák veľmi dobre pozná predchádzajúce filmy, na motívy z ktorých nadväzuje, ale aj celú americkú popkultúru vrátane filmových veteránov (Mickey Rooney) a aktuálnych televíznych seriálových hitov. Výber živých hercov je rafinovanou hrou s popularitou filmových i televíznych seriálových hrdinov (a hrdiniek) ako Jason Segel, Jim Parsons, Rashida Jones, Ricky Gervais a mnohí ďalší. Nemenej dôležitým predpokladom je silná citová väzba diváka k muppeťákom i k tradičným americkým živým televíznym zábavným programom, ktoré Muppeti tak láskyplne parodujú. Snímka sa spolieha na to, že divák príde do kina správne poučený i naladený. Nostalgia je nevyhnutná a kto jej nie je schopný, ten z filmu nebude mať nič.

p758184Jason Segel si nielenže zahral hlavnú postavu živáka, ale prišiel s námetom, spolupracoval na scenári a bol jedným z producentov filmu. Spolu s režisérom zmenili uhol pohľadu: dosiaľ vždy svojrázne bábky tvorili vlastný vesmír v našom svete. V novom filme sa i náš, akože reálny svet správa podľa muppeťáckych zákonov. Je veľmi silne štylizovaný, roztancovaný, rozospievaný, naivný až detinský, takže živí herci pôsobia chvíľami tak umelo, ako keby účinkovali v programe pre deti. No kým v Sesame Street je  v poriadku, ak herci predvádzajú zámerne neumelé choreografie, Jason Segel s Amy Adams vo filme  pôsobia bizarne, na samej hranici silenosti, nezmyslu a trápnosti. Týka sa i dialógov a textov piesní. Všetkým sa vinie pachuť, umelosť a trápnosť.

Film je do istej miery poznačený aj televíznou skúsenosťou režiséra a veľkým nadšením tvorcov pre Muppets, ich dokonalou znalosťou celého fenoménu. Menej zorientovaný divák nemá nádej pochopiť nielen niektoré nuansy, ale i základy príbehu: štandardná zmluva „Bohatí a slávni“ poukazuje na prvý celovečerný film, roztrhaná svadobná fotografi Kermita a Piggy zasa na Muppets dobývajú Manhattan. Atraktívnosť nijako nezvyšuje ani absencia hviezd – ak hlavnou živou superstar má byť komik Jack Black, na Slovensku to nemôže fungovať. Rovnako asi len málokto u nás rozozná a ocení Zacha Galifianakisa v role tuláka.

p191944

O tom, že v zákulisí to počas nakrúcania vrelo, svedčia informácie, že dlohorční bábkoherci a ďalší tvorcovia muppeťákov neboli spokojní so scenárom a vývojom postáv, takže buď nakrúcanie predčasne opustili, alebo nepovolili uviesť v záverečných titulkoch svoje meno. O čomsi napovedá i skutočnosť, že na verejnosť sa dostali aj fotografie zo scén, ktoré vo výslednom 110-minútovom zostrihu vôbec nie sú - a s nimi zmizli i niektorí účinkujúci, ako napríklad ohlásená Katy Perry či Danny Trejo.

Okrem tradičných živých zábavných programov film paroduje aj muzikály s masovými tanečnými scénami (úvodná parafráza Hallo Dolly), romantické melodrámy a gangsterské snímky. Podľa stránky www.rottentomatoes.com je až 94 percent recenzií The Muppets kladných. Stránka www.metacritic.com podľa uverejnených kritík pridelila filmu 75 bodov zo sto. Recenzenti nešetria pochvalami a nadšením. Americké publikum s nimi súhlasí. Snímka s rozpočtom 45 miliónov dolárov zatiaľ utŕžila 102 miliónov a ďalej sa premieta. Tak prečo je v priamom rozpore s nadšenými hodnoteniami amerických recenzentov náš tristný dojem z návštevy The Muppets v slovenskom kine?

p130969Za všetkým hľadaj dabing! Snímku Happy Feet 2 slovenský dabing vrátane prespievaných pesničiek posunul zo sféry rodinného filmu do žánru rozprávok pre deti predškolského veku, kde aj úspešne funguje. Žiaľ, z Muppets spravil slovenský dabing vrátane prespievaných pesničiek takmer nepozerateľný trápny nezmysel, ktorý dospelého znechutí a deti znudí. Hoci mu po formálnej remeselnej stránke nie je čo vyčítať, prekladatelia dialógov, piesňových textov ani interpreti nedokázali preniesť do slovenského znenia ten drobný subtílny detail, ktorý v origináli z trápnosti robí poéziu a z banality krásu. Ak budete počuť pieseň Chlap či Muppet v podaní Pavla Plevčíka, Mareka Fašianga, Petra Jaseňáka a Matúša Uhliarika, pomyslíte si, že členovia americkej Akadémie filmových umení a vied sa museli zblázniť, ak jej udelili jednu z dvoch nominácií na Oscara v kategórii Najlepšia filmová pieseň. Nie je to však chyba dabingu, ale chyba rozhodnutia film vôbec dabovať. Happy Feet 2 ani Muppets totiž nie je možné úspešne a dokonale preložiť do slovenčiny tak, aby nestratili nič zo svojej sily. Rozdiel je v tom, že prekladatelia Happy Feet 2 nemohli konať inak, kým Muppets nie je detský film a preto radšej mal zostať v originálnom znení s titulkami.

Výsledkom je, že ak náhodou ste fanúšikom muppeťákov a nechcete si nechať pokaziť dojem – no aj ak fanúšikom nie ste a chystáte sa s nimi stretnúť prvý raz – najlepšie spravíte, ak sa snímke, uvádzanej v našich kinách so slovenským dabingom vyhnete a poobzeráte sa po filme v pôvodnom znení.

Muppets (USA 2011)
The Muppets

mup_01_1

110 minút
Scenár: Jason Segel, Nicholas Stoller. Réžia: James Bobin. Kamera: Don Burgess. Strih: .James Thomas Hudba: Christophe Beck. Účinkujú: Jason Segel, Amy Adams, Chris Cooper, Zach Galifianakis, Emily Blunt, Selena Gomez, John Krasinski, Danny Trejo, Rashida Jones, Ricky Gervais, Whoopi Goldberg, Alan Arkin, Mickey Rooney, Liza Minnelli a ďalší. V slovenskom znení: Juraj Kemka, Tomáš Bezdeda, Marek Fašiang, Pavol Plevčík, Monika Hilmerová, Juraj Haviar, Michal Hudák, Igor Adamec, Zuzana Kanócz, Martin Kaprálik, Peter Kollárik, Alfréd Swan, Jozef Benedik, Ján Mistrík a ďalší. Réžia slovenského znenia: Juraj Černý. Hudobná réžia: Slavo Solovic. Texty piesní: Miro Jurika a Marián Brezáni.
Premiéra 26. januára 2012

pošli na vybrali.sme.sk pošli do vybrali.sme.sk