Underworld: Prebudenie 3D (Underworld: Awakening)

Underworld_6_resizeUpíri sú v móde. Dôkazom je aj už štvrté pokračovanie  americkej upírskej série  Underworld: Prebudenie (2011), ktoré prišlo do našich kín pod označením  sci-fi thriller koncom januára.

Na začiatku série stál americký režisér a scenárista Len Wiseman (1973), ktorý v roku 2003 nakrútil podľa vlastného scenára  sci-fi - Underworld o tom, ako ľudstvo netuší, že v podzemí žije a vedie neľútostný súboj  rasa  upírov a lykanov čiže vlkodlakov. O rok neskôr sa oženil  s hlavnou ženskou predstaviteľkou upírky Seleny – herečkou Kate Beckinsale a v roku 2006  pre ňu napísal pokračovanie Underworld: Evolúcia. V ňom Underworld_4_resizeSelene so svojím ľudsko-lykanským milencom Michaelom zničili prastarého upíra Marcusa. V treťom pokračovaní Underworld: Vzbura Lykanov (2009) sa Selene neobjavila lebo Kate sa venovala materským povinnostiam  a  dcére  Lily. Zdá sa však, že práve jej materstvo inšpirovalo Wisemana k námetu štvrtej časti Underworld:Prebudenie, na ktorom sa už podieľal iba ako spoluscenárista a producent, lebo sa režijne venoval inej práci.

Režisérsku stoličku prepustil švédskej dvojici Mans Mårlind (1969) a Björn Stein (1970). Bolo to isté prekvapenie, lebo i keď toto duo, Underworld_3_resizeznáme aj prácou v televízii a reklame, uspelo svojím debutom – akčným švédskym thrillerom  Búrka, americkým thrillerom Shelter nezabodovalo. Teraz však dostalo šancu nakrútiť tretí spoločný film.

Pre divákovu orientáciu je vhodné vedieť, že štvrtá časť série nadväzuje voľne na druhú  a v úvode filmu upíria bojovníčka  Selene  v skratke  vyrozpráva svoj príbeh o tom,  ako jej láska k predstaviteľovi iného druhu, lykanovi  Michaelovi spôsobila, že sa obaja milenci stali vyvrheľmi. Prenasledujú ich nielen vlastné klany, ale aj ľudia, ktorí chcú zlikvidovať rasu  upírov aj lykanov. Selene sa im podarilo zajať. Keď sa preberie z kryogenného spánku v prísne stráženom laboratóriu, zistí, že nielenže prešlo dvanásť Underworld_7_resizerokov, ale medzitým porodila  Michaelovu dcéru  Eve, kríženca - jediného svojho druhu. Dospievajúce dievča  túži po zblížení sa s matkou, ale zatiaľ musia obe bojovať o prežitie, lebo ich prenasledujú väznitelia z korporácie Antigén, ktorá zdanlivo vyvíja  vakcínu proti vírusom, spôsobujúcim mutácie, ale zároveň geneticky upravuje a zdokonaľuje lykanov a rozohráva pod vedením krutého doktora Jacoba Laneho vlastne mocenské hry.

Zaujímavé je herecké obsadenie.  Popri všestrannej a pôvabnej britskej  herečke Kate Beckinsale v hlavnej ženskej  úlohe upírky Selen zaujme predstaviteľka jej dospievajúcej dcéry Eve – India Eisley (mimochodom, ide o dcéru Olivie Hussey, nezabudnuteľnej Underworld_10_resizeShaskespearovej Júlie zo Zefirelliho filmu). Diváčky  si možno získa vychádzajúca hollywoodska hviezda Theo James v postave upíra Davida. Jeho otca upíra Thomasa stvárňuje  Charles Dance, kým nemilosrdného šéfa Antigenu  MUDr.Jacoba Laneho predstavuje Stephen Rea, ktorého si napriek všetkým jeho iným hereckým úlohám  diváci budú asi navždy spájať s filmom Neila Jordana Hra na plač.

Lenže ani najlepšie herecké obsadenie  nepomôže, keď nie je čo hrať Zaznievajú síce  motívy  vzťahov,  rasizmu (bytosti, ktoré testuje, označuje dr.Lane zásadne ako „to“),  boja  za slobodu, či o moc a svetovládu,  prípadne  zaregistrujete, že ešte celkom nevyhynul súcit a empatia (upírom pomáha i detektív  Sebastian (Michael Ealy) ale  milovníkov žánru ,a tejto série špeciálne, viac  asi vzrušujú triky, masky, premeny ľudí na upírov či lykanov a naopak a vzápätí nekonečné  naháňačky, skoky a zabíjanie.

Underworld_11_resizeV propagačných materiáloch sa  opakuje, že  najnovšia  časť série, na rozdiel od predchádzajúcich, sa odohráva v novom prostredí a s novými postavami. Najmä však, že má tri plus: „nasadenie Seleny do kontextu moderného sveta, kde komunikuje s ľuďmi“,  materstvom sa chladná upírka stáva emocionálne bohatšou i keď zraniteľnejšou a po prvý raz bola využitá technika  3D. Tvorcovia sa nadchýnajú otvoreným koncom, ktorý naznačuje pokračovanie. Kritici hovoria o „ béčkovej“ zábave. No a tej nepomohli ani štyria scenáristi  a technika 3D. Názor divákov ukáže návštevnosť. Ešteže, ako jeden recenzent zdôraznil, krátka minutáž je bonus, 85 minút vydržíte a fanúšikovia sa aj zabavia a budú sa tešiť na pokračovanie.

Underworld_12_resizeUnderworld: Prebudenie 3D (Underworld: Awakening),USA,2011
Réžia: Mans Mårlind, Björn Stein
Námet: Len Wiseman, John Hlavin