Ide len o sex (Friends With Benefits)

Ide_len_o_sex_resizeNa nedostatok amerických romantických komédii sa nemusíme sťažovať. Je niekoľko vynikajúcich a vtipných, ale väčšinou sú to len večne sa opakujúce banality, v poslednom čase okorenené ešte fekálnym humorom. Najnovšia, ktorá prichádza do našich kín, nepatrí ani k špičkovým dielam, ale ani k prepadákom. O tom, že s láskou sa nehodno zahrávať nás presviedča režisér Will Glück vo filme Ide len o sex.

Či ide skutočne len o sex dlho netušia ani Jamie (Mila Kunis) a Dylan (Justin Timberlake), ktorí sa stretávajú vo chvíli, keď sa práve rozišli s partnermi a zrejme majú s láskou zlé skúsenosti. Dylan z Los Angeles netúži po New Yorku, ale Newyorčanka Jamie ho nejakým Ide_len_o_sex_1_resizespôsobom tak očaruje (skôr ukecá), že príijme v tomto uponáhľanom meste, celkom bez rozmýšľania a ľahkovážne lukratívne miesto. Zamestnaná je totiž ako hľadačka nových príležitosti a Dylan je jej prvý veľký úlovok. Dvaja mladí ľudia, ktorí nechcú mať záväzky, sa začínajú stretávať a v jednej chvíli odprisahajú (na bibliu), že budú vždy len priatelia, čo im nebráni mať nezáväzný  sex. A klape im to. Správajú sa skutočne nezáväzne a neviazane, no, našťastie, ich priamočiara konverzácia i erotické scény sú síce odvážne, ale vkusné i humorné a ničím neurazia ani zarytých puritánov. To je hádam najväčší klad tohto úsmevného príbehu a tiež paralela s podobnými filmovými námetmi. „Vždy som túžil po filme, ktorý by bol aktualizovanou verziou starých filmov s Ide_len_o_sex_9_resizeHepburn a Tracym“, priznal sa režisér filmu. Kunis a Timberlake nimi majú byť, no nemajú v sebe tú iskru a charizmu, ktorá vyžadovala z nesmrteľnej dvojice, zmocnili sa však svojich postáv s veľkou dávkou hravosti, dravosti i sentimentu. Porovnaniu by som sa radšej vyhla, skôr ma zaujal fakt, že si tvorcovia sami uťahujú z podobných námetov, čo demonštrujú na viac razy sa opakujúcej filmovej scéne, samozrejme, ľúbostnej. Nakoniec ide o večnú dilemu: funguje sex bez lásky alebo láska bez sexu ? Je to vôbec možné ? Odpoveď je jednoznačná, zaujímavé však je, ako sa k nej tvorcovia dopracujú, ako ju zauzlia, zahmlia a skomplikujú. Skomplikovali ju slobodnou matkou Lornou (vynikajúco ju hrá Patricia Clarkson), ktorá Jamie zakaždým poteší inou národnosťou a vzhľadom jej biologického otca. Okrem toho žije neviazane, životné úskalia prepláva bez väčšej ujmy, strieda jedného partnera za druhým, svoje dieťa však nadovšetko miluje. Ani Dylan to nemá jednoduché. Otca, uznávaného novinára, pred rokmi opustila manželka, teraz ho Ide_len_o_sex_5_resizegniavi postupujúca Alzheimerová choroba a Dylan sa s tým ťažko vyrovnáva. Možno aj rozvod rodičov, choroba otca spôsobili, že nemá dôveru v stály vzťah. Bez váhania dodávam, že nezodpovedná, neustále rozlietaná a program meniaca matka (poprípade otec, brat, sestra), komplikované vzťahy v rodinách a najmä choroba – to sú opotrebované a neustále používané barličky všetkých podobných príbehov. Väčšinou mi prekážajú, ale v tomto prípade ich tvorcom odpúšťam už aj preto, že keby nimi príbeh nepodopreli mohol sa celý zosypať.

Režisér Will Glück, rodák z New Yorku, začínal ako scenárista. Uviedol sa seriálom John Laroquette Show, neskôr pracoval na seriáloch Workholici, Grosee Pointe, Andy Richter Controls the Univers. Jeho režijnou prvotinou bol film Fired Up!, ale skutočný úspech dosiahol až vlani, a to filmom Panna alebo orol. Vo snímke Ide len o sex nezaprel v sebe Newyorčana, vzdal mu ním zároveň hold (Central Park, Times Square, Grand Central Station, rieka Hudson a iné)  a aby sa nepovedalo defilovali aj krásy Los Angeles. Zo snímky však cítiť lásku a hrdosť na toto multikulturálne mesto, plné hemženia  i tajomstiev.

Glück, ako sme už spomenuli obdivovateľ  slávnej hereckej dvojice Hepburn - Tracy, hľadal vraj ich novodobé ekvivalenty a ťažko povedať či neúspešne. Spevák Justin Timberlake držiteľ niekoľkých cien Grammy, vyšiel mu niekoľkonásobný Ide_len_o_sex_2_resizeplatinový album FutureSex/Love Sounds, sa v poslednom čase výrazne presadil aj ako herec. Hral napríklad vo filmoch Alpha Dog, V reťaziach, The Open Road, Mrcha učiteľka a v oscarovom filme The Social Network zakladateľa siete Napster Seana Parkera. To bol zatiaľ jeho najväčší úspech a za túto rolu ho nominovali na cenu SAG. Dylan  v jeho podaní je na jednej strane veľmi ambiciózny mladý muž, v práci veľmi úspešný, plný nápadov, o budúcnosť sa báť nemusí. Na druhej strane je to človek plný pochybností, fóbií, strachu, aby sa nezosmiešnil  a dať najavo svoje city je pre neho neprijateľné, keď nie nemožné. Nie je to Spenser Tracy, ale veríme mu. Jeho náprotivok, Jamie, je takmer z toho istého cesta, teda si pochopiteľne rozumejú. Problém je len, kedy sa dokonalá symbióza zosype. Mila Kunis tiež nie je béčková herečka. Popri oscarovej Natalie Portman v Aronofského filme Čierna labuť podala pozoruhodný výkon. Za úlohu v tomto filme dostala vlani na festivale v Benátkach Cenu Marcella Mastroianiho. S Denzelom Washingtonom si zahrala v snímke Kniha prežitia. Ďalej si úspešne počínala napríklad vo filmoch Extract, v komédiách Forgetting Sarah Masrshall a Ide_len_o_sex_3_resizeDate Night a v thrilleri Max Payne. V postave Jamie zdôraznila najmä jej výrečnosť, pusa jej ide na plné obrátky, všetko dokáže vyriešiť, ale svoje skutočné city tají dokonca aj pred sebou.  O veľkej láske sníva len pri pozeraní filmov, v reálnom živote stojí oboma nohami na zemi. Obaja hlavní protagonisti podali presvedčivé výkony, či dosiahnu niekedy veľkosť legendárnej dvojice je vo hviezdach. Ako osvieženie vtrhol ešte do deja Woody Harelson  ako  gay Tommy Bollinger, ktorý sa akože vyzná aj v ženách a tiež už spomínaná Patricia Clarkson v úlohe „bláznivej“ matky hlavnej hrdinky.

Snímka Ide len o sex bude príjemným a neurážlivým osviežením repertoáru našich kín na tému sex a jeho (ne)predvítateľné zlomyseľnosti. Veľa sa ňom hovorí, uvažuje a špekuluje, film je totiž postavený najmä na dialógoch. Divák bude však mať aj vizuálny zážitok  z krásnych záberov New Yorku a Los Angeles, čo je výsledok profesionálnej a  precíznej práce kameramana  Michaela Gradyho.

Ide_len_o_sex_6_resizeIde len o sex (Friends With Benefits), USA, 2011
Réžia: Will Glück
Scenár: Keit Merryman, David A. Newman