Dobré srdce (The Good Heart)

Dobr_srdce_resizeIslandský filmár Dagur Kári (celým menom Dagur Kári Petersson) sa narodil islandským rodičom 12.decembra 1973 vo Francúzsku v Paríži. Kým sa rozhodol pre film, venoval sa písaniu, fotografii a hudbe. Mimochodom, dodnes je členom  dua Slovblow, ktoré založil v roku 1994 s Óri Jónssonom a podpísalo sa pod hudbu všetkých jeho troch filmov. K štúdiu réžie na Národnej filmovej škole v Dánsku ho vraj inšpirovali filmy Jima Jarmusha a Akiho Kaurismakiho.

Absolvoval stredometrážnym filmom Stratený víkend v roku 1999, za ktorý získal rad ocenení na medzinárodných festivaloch. Uznaniu sa tešili aj jeho neskoršie videoklipy a reklamy. S ďalšími štyrmi islandskými režisérmi sa podieľal na poviedkovom filme Dramaráma. Dobr_srdce_4_resizeSamostatne debutoval ako režisér celovečerným filmom podľa vlastného scenára Albín menom Noi v roku 2003, ktorý mu priniesol celosvetový úspech. V roku 2005 sa predstavil filmom Outsider a v teraz v rámci Projektu 100 prichádza do našich kín jeho tretí film z roku 2009 Dobré srdce. Scenár písal od začiatku v angličtine. Ako v jednom rozhovore povedal, pracovať v inom jazyku ako materinskom, považoval za príjemnú výzvu (predchádzajúce dva filmy nakrútil v islandčine a dánčine).

Príbeh sa odohráva v jednom z barov New Yorku  Jeho majiteľom je starý, mrzutý, osamelý  a vulgárny Jacques (Brian Cox)  s chorým srdcom, ale nesmiernou chuťou žiť. Pri vari piatom infarkte sa ocitne v nemocničnej izbe s mladým dobráckym bezdomovcom Lucasom (Paul Dano), ktorý sa tu spamätáva z pokusu o samovraždu. Dvaja Dobr_srdce_5_resizeoutsideri sa zblížia a Jacques sa po prepustení z nemocnice rozhodne Lucasa k sebe nielen nasťahovať a zamestnať ho, ale ho aj vychovať – rozumej –  pretvoriť na svoj obraz. Situácia sa skomplikuje, keď sa jednej daždivej noci objaví v bare mladá žena April (Isild Le Besco). Nemá peniaze, prácu, ani strechu nad hlavou a Lucas nemá to srdce vyhodiť ju ani vtedy, ani neskôr, hoci Jacques zúri, lebo podľa neho je bar útočiskom iba pre chlapov. Ďalej sa z deja filmu nepatrí prezrádzať. Iba ak to, že obaja  protagonisti sa napriek odlišným povahám a životným postojom navzájom ovplyvňujú a menia, i keď ťažko povedať, či k lepšiemu. V každom prípade ich hereckí predstavitelia využili svoj priestor. Veríme ich náladám, poryvom. A odpustíme autorovi, že sa nedozvieme skoro nič o  ich minulosti. Jednoducho sa sústreďujeme na prítomnosť, vývoj vzťahu a pováh.

Dobr_srdce_7_resizeDagur Kári privádza na scénu aj  rad ďalších  postavičiek – či sú to návštevníci baru, ľudia v nemocnici, alebo Jacquesovi dodávatelia, ale ich osudy si môžem tiež iba domýšľať, Nezanedbateľní sú  aj zvierací priatelia hrdinov príbehu: Lucasovo mačiatko, rovnako bezbranné ako on sám. Jacquesov vlčiak, ktorý ho s návlekmi na labkách sprevádza aj v nemocnici či kačka Estragon, ktorá mala byť pôvodne vianočnou večerou, ale nakoniec  zohrá osudovú  úlohu vo vývoji udalostí. Jednotlivé sekvencie sú akousi skladačkou s ostrými strihmi, predelené „zatmievačkou“. Divák by očakával  v tomto štýle aj náhly koniec. Ale autor sa rozhodol nič neponechať náhode a všetko „po lopate“ dopovedať, vysvetliť Dobr_srdce_1_resizesymboliku. Ak na jednom mieste počujeme hovoriť psychológa o živote, ako o sladkom nápoji z kokosového orecha, o ktorý sa delíme, alebo o bielej karibskej pláži, ako o symbole pokoja a šťastia, tak sa toho všetkého dočkáme v snovo-sladkastom závere bez slov. Nevraviac o tom, že „dobre“ a „zlé“ srdce  vnímame nielen metaforicky, ale až dokumentárne realisticky a podobne.

I tak je však nostalgická tragikomédia Dobré srdce zaujímavé filmové  rozprávanie, nahliadnutie do severskej kinematografie i istá psychologická sonda a nezodpovedaná otázka na tému, ako to je vlastne s tým dobrým srdcom v nás.

Dobr_srdce_6_resizeDobré srdce   (The Good Heart)
Island –Dánsko –Francúzsko - USA, 2009
Réžia a scenár: Dagur Kári