Veľká láska a Všetko najlepšie (Le grand amour, Heureux anniversaire)

Velka_laska_2_resizeŠesťdesiate roky  dvadsiateho storočia  sa spájajú nielen s množstvom  spoločenských, politických či kultúrnych udalostí, ale aj s vznikom  filmových diel, ktoré sa zapísali do dejín kinematografie. Nečudo, že  Asociácia slovenských filmových klubov a Asociácia českých filmových klubov  nejedno z nich pripomína aj vo svojom  záslužnom  už sedemnásťročnom Projekte 100. V týchto dňoch máme takto možnosť stretnúť sa s francúzskym filmom Veľká láska, ktorú v  roku 1969 nakrútil Pierre Étaix ako svoj štvrtý celovečerný a prvý farebný film, a zároveň s jeho Oscarom ovenčenou krátkou čiernobielou groteskou Všetko najlepšie  z roku 1962.

Komik, scenárista a režisér Pierre Étaix (1928)  začínal ako karikaturista, ilustrátor, cirkusový klaun a kabaretný zabávač. Prelom nastal v Vetko_najlepsie_2_resizeroku 1954 , keď  stretol Jaccquesa  Tatiho, ktorý pripravoval  svoj slávny film Môj strýčko. Spolupracoval s ním ako kresliar, „gagman“, asistent réžie i herec. Objavil sa napríklad v krátkom situačnom gagu s „oživenou sliepkou“ ako poštár na bicykli. Vďaka Tatimu sa zoznámil s vtedy začínajúcim spisovateľom a scenáristom Jean-Claudom Carrièrom, ktorého  literárne prepisy Prázdniny pána Hulota a Môjho strýčka ilustroval . Neskôr s ním spolupracoval aj na vlastných filmoch.

Ako režisér debutoval Étaix v roku 1961. Za  krátky film Všetko najlepšie z roku 1962 získal Oscara a cenu BAFTA. V oblasti dlhometrážneho filmu debutoval v tom istom roku  titulom Nápadník. Nasledovali komédie Jojo (1964), Hlavne, že sme zdraví(1965) a Veľká láska (1969). Z dôvodov blokovania autorských práv na svoje filmy „zmizol na štyridsať rokov z filmovej mapy Európy“. Neprestával sa však angažovať ako herec. Hral vo viac ako dvadsiatich filmoch. Naposledy  napríklad stvárnil postavu doktora Beckera vo filme Akiho Kaurismäkiho Le Havre (2011).

Vsetko_najlepie_resizeČiernobiela groteska Všetko najlepšie v štýle Jacquesa Tatiho má iba dvanásť minút ,  niekoľko medzinárodných prestížnych ocenení a napriek  štyridsiatim rokov, ktoré uplynuli od jej vzniku, niečo, čo osloví i súčasníka. Nástrahy dopravy a parkovania v rušnom veľkomeste sa rokmi  veľmi nezmenili. A sekvencia  so slnečnicou, trčiacou z malého auta, je jednoducho nezabudnuteľná. Na kratučkom príbehu o zmarenej oslave manželského výročia, ktorý pripomína nielen Tatiho, ale nemé grotesky vôbec, sa Jean- Claude Carrière podieľal nielen ako spoluscenárista ale aj ako spolurežisér.  V úlohe manžela dominuje, ako inak, Pierre Étaix.

Étaixov typický smutný hrdina v čiernych šatách a s melancholickým výrazom dostáva v celovečernom filme  Velk_laska_1_resizeVeľká láska  omnoho väčší  priestor. Jean -Claude  Carrière zostáva iba v úlohe spoluscenáristu a grotesknosť dopĺňa „ muzikálovo-poetická aura“. Svadbou sa príbehy  zvyčajne končia. V tomto prípade sa ňou príbeh začína (ak nepočítame akýsi prológ – pieseň o láske nad  panorámou Paríža).  Pierre (Pierre Étaix )  sa v katedrále žení s dcérou  svojho šéfa  Florence (Anna Fratellini - jeho skutočná manželka zo známeho  klaunského rodu.) a v retrospektíve spomína na ich zoznámenie a ako ho svokor zamestnal vo svojej fabrike. Zdá sa, že všetko je v najlepšom poriadku. Lenže po desiatich rokoch stereotypného malomeštiackeho života sa zrazu Pierre zamiluje do novej mladej sekretárky Agnès (Nicole Calfan). a situácia sa komplikuje.

Film tvorí  vlastne akási skladačka situácii konkrétnych i Velka_laska_5_resizesnových. Napríklad snová jazda na posteliach -autách, alebo predstavy, o tom, čo by sa stalo, keby Pierre oznámil Agnès, že ju miluje a manželke, že sa chce rozviesť . Vtip a, žiaľ, večne aktuálna, je sekvencia o „nabalovaní sa“ lavíny susedských  klebiet ešte v čase predtým, než sa na scéne objaví Agnès: Je krásny deň a tak sa Pierre vyberie do práce pešo, cez park. Cestou pozdraví niekoľko náhodných okoloidúcich. Je medzi nimi i dáma v klobúku. Susedka to videla a hneď vydedukovala, že  to určite nebude len tak. So svojím podozrením sa zverí priateľke. Tá si to nenechá pre seba a pridá ďalšie vymyslené podrobnosti.  Kým sa Pierre vráti z práce, je už ich domácnosť otrasená jeho údajnou škandálnou neverou a manželka sa sťahuje k rodičom, teda o poschodie nižšie.

Velka_laska_8_resizeÉtaix sa herecky i režijne  pohráva s jemnými gagmi, ktoré vypovedajú o duševnom stave i vzťahoch protagonistov, nechá ich snívať, žiarliť, trpieť i zosmiešňovať sa, bez  toho, aby prekročil  medze dobrého vkusu. Lenže súčasný  divák je už navyknutý na iný spôsob filmového rozprávania a po čase  ho ľahko čitateľné pointy i samotný príbeh  asi začne nudiť.  Napriek tomu je skvelé vidieť  zrekonštruované „stratené“ klasické filmy Pierra Étaixa a vychutnať si  ich poetiku práve v takejto konštelácii. Možno na niekoho budú pôsobiť ako anachronizmus. Ale tá čiernobiela groteska pre mňa nemá chybu.

Velka_laska_9_resizeVeľká láska (Le grand amour), Francúzsko, 1969
Réžia: Pierre Étaix
Scenár: Pierre Étaix,Jean-Claude Carriėre