Veľká láska a Všetko najlepšie (Le grand amour, Heureux anniversaire)
Šesťdesiate roky dvadsiateho storočia sa spájajú nielen s množstvom spoločenských, politických či kultúrnych udalostí, ale aj s vznikom filmových diel, ktoré sa zapísali do dejín kinematografie. Nečudo, že Asociácia slovenských filmových klubov a Asociácia českých filmových klubov nejedno z nich pripomína aj vo svojom záslužnom už sedemnásťročnom Projekte 100. V týchto dňoch máme takto možnosť stretnúť sa s francúzskym filmom Veľká láska, ktorú v roku 1969 nakrútil Pierre Étaix ako svoj štvrtý celovečerný a prvý farebný film, a zároveň s jeho Oscarom ovenčenou krátkou čiernobielou groteskou Všetko najlepšie z roku 1962.
Komik, scenárista a režisér Pierre Étaix (1928) začínal ako karikaturista, ilustrátor, cirkusový klaun a kabaretný zabávač. Prelom nastal v roku 1954 , keď stretol Jaccquesa Tatiho, ktorý pripravoval svoj slávny film Môj strýčko. Spolupracoval s ním ako kresliar, „gagman“, asistent réžie i herec. Objavil sa napríklad v krátkom situačnom gagu s „oživenou sliepkou“ ako poštár na bicykli. Vďaka Tatimu sa zoznámil s vtedy začínajúcim spisovateľom a scenáristom Jean-Claudom Carrièrom, ktorého literárne prepisy Prázdniny pána Hulota a Môjho strýčka ilustroval . Neskôr s ním spolupracoval aj na vlastných filmoch.
Ako režisér debutoval Étaix v roku 1961. Za krátky film Všetko najlepšie z roku 1962 získal Oscara a cenu BAFTA. V oblasti dlhometrážneho filmu debutoval v tom istom roku titulom Nápadník. Nasledovali komédie Jojo (1964), Hlavne, že sme zdraví(1965) a Veľká láska (1969). Z dôvodov blokovania autorských práv na svoje filmy „zmizol na štyridsať rokov z filmovej mapy Európy“. Neprestával sa však angažovať ako herec. Hral vo viac ako dvadsiatich filmoch. Naposledy napríklad stvárnil postavu doktora Beckera vo filme Akiho Kaurismäkiho Le Havre (2011).
Čiernobiela groteska Všetko najlepšie v štýle Jacquesa Tatiho má iba dvanásť minút , niekoľko medzinárodných prestížnych ocenení a napriek štyridsiatim rokov, ktoré uplynuli od jej vzniku, niečo, čo osloví i súčasníka. Nástrahy dopravy a parkovania v rušnom veľkomeste sa rokmi veľmi nezmenili. A sekvencia so slnečnicou, trčiacou z malého auta, je jednoducho nezabudnuteľná. Na kratučkom príbehu o zmarenej oslave manželského výročia, ktorý pripomína nielen Tatiho, ale nemé grotesky vôbec, sa Jean- Claude Carrière podieľal nielen ako spoluscenárista ale aj ako spolurežisér. V úlohe manžela dominuje, ako inak, Pierre Étaix.
Étaixov typický smutný hrdina v čiernych šatách a s melancholickým výrazom dostáva v celovečernom filme Veľká láska omnoho väčší priestor. Jean -Claude Carrière zostáva iba v úlohe spoluscenáristu a grotesknosť dopĺňa „ muzikálovo-poetická aura“. Svadbou sa príbehy zvyčajne končia. V tomto prípade sa ňou príbeh začína (ak nepočítame akýsi prológ – pieseň o láske nad panorámou Paríža). Pierre (Pierre Étaix ) sa v katedrále žení s dcérou svojho šéfa Florence (Anna Fratellini - jeho skutočná manželka zo známeho klaunského rodu.) a v retrospektíve spomína na ich zoznámenie a ako ho svokor zamestnal vo svojej fabrike. Zdá sa, že všetko je v najlepšom poriadku. Lenže po desiatich rokoch stereotypného malomeštiackeho života sa zrazu Pierre zamiluje do novej mladej sekretárky Agnès (Nicole Calfan). a situácia sa komplikuje.
Film tvorí vlastne akási skladačka situácii konkrétnych i snových. Napríklad snová jazda na posteliach -autách, alebo predstavy, o tom, čo by sa stalo, keby Pierre oznámil Agnès, že ju miluje a manželke, že sa chce rozviesť . Vtip a, žiaľ, večne aktuálna, je sekvencia o „nabalovaní sa“ lavíny susedských klebiet ešte v čase predtým, než sa na scéne objaví Agnès: Je krásny deň a tak sa Pierre vyberie do práce pešo, cez park. Cestou pozdraví niekoľko náhodných okoloidúcich. Je medzi nimi i dáma v klobúku. Susedka to videla a hneď vydedukovala, že to určite nebude len tak. So svojím podozrením sa zverí priateľke. Tá si to nenechá pre seba a pridá ďalšie vymyslené podrobnosti. Kým sa Pierre vráti z práce, je už ich domácnosť otrasená jeho údajnou škandálnou neverou a manželka sa sťahuje k rodičom, teda o poschodie nižšie.
Étaix sa herecky i režijne pohráva s jemnými gagmi, ktoré vypovedajú o duševnom stave i vzťahoch protagonistov, nechá ich snívať, žiarliť, trpieť i zosmiešňovať sa, bez toho, aby prekročil medze dobrého vkusu. Lenže súčasný divák je už navyknutý na iný spôsob filmového rozprávania a po čase ho ľahko čitateľné pointy i samotný príbeh asi začne nudiť. Napriek tomu je skvelé vidieť zrekonštruované „stratené“ klasické filmy Pierra Étaixa a vychutnať si ich poetiku práve v takejto konštelácii. Možno na niekoho budú pôsobiť ako anachronizmus. Ale tá čiernobiela groteska pre mňa nemá chybu.
Veľká láska (Le grand amour), Francúzsko, 1969
Réžia: Pierre Étaix
Scenár: Pierre Étaix,Jean-Claude Carriėre
Kamera: Jean Boffety
Hudba: Claude Stieremans
Výprava a kostýmy: Daniel Louradour
Strih: Henri Lanoë
Hrajú: Pierre Étaix, Annie Fratellini, Nicole Calfan, Ketty France, Louis Maiss, Alain Janey, Jacqueline Rouilard, Claude Massot, Billy Bourbon a ďalší.
Všetko najlepšie (Heureux anniversaire), Francúzsko, 1962
Réžia: Pierre Étaiáx, Jean-Claude Carrière
Scenár a dialógy: Pierre Étaix, Jean-Claude Carrière
Kamera: Pierre Levent
Hudba: Claude Stierman
Strih: Andrée Werlin, Eva Zora
Hrajú: Pierre Étaix, Laurence Lignières, Georges Loriot, Nono Zammit, Lucien Frégis, Robert Blome a ďalší.
Foto:ČSFD