Zoošetrovateľ (Zookeeper)

zoosetrovatelZookeeper je bežné anglické slovo, označujúce opatrovateľa zvierat v zoologickej záhrade. Slovenský distributér ho preložil násilne a nelogicky do podivného novotvaru Zoošetrovateľ. Napokon – prečo nie, keď sa dnes naše médiá hemžia zlepencami ako „farmafirma“ (v zmysle „spoločnosť, podnikajúca v oblasti zdravotníctva“)? Takto aspoň titul plní aj inú, dôležitejšiu funkciu: signalizuje, že prítomnosť rozumu a uvažovania je pri sledovaní tohto filmu nevhodná, priam nežiadúca.

Cézar zo Zrodenia planéty opíc nebol výnimka. Všetky zvieratá vedia rozprávať „ľudskou rečou“. Taja to však pred nami, lebo tak im káže ich kódex. No keď sa dobrácky ošetrovateľ Griffin (Kevin James) rozhodne, že zavesí prácu v zoo na klinec a prejde k bratovi do prosperujúceho obchodu s luxusnými automobilmi, zvieratá sa vykašľú na kódex a prehovoria, len aby si ho udržali.

Námet ako stvorený pre príjemnú rodinnú zábavu, určenú najmä detským divákom. Inšpirácia doktorom Dolittleom a digitálne animovanými snímkami Divočina či Madagaskar je jasná. Lenže piati scenáristi spolu s režisérom Frankom Coracim a desiatimi producentmi sa rozhodli nakrútiť vyložene dospelácku komédiu. Griffin totiž má problém. Čím viac si rozumie so zvieratkami, tým menej chápe svet ľudí. Nedokáže nadviazať plnohodnotný vzťah, necháva sa ženami podvádzať, ponižovať, zosmiešňovať, manipulovať so sebou. S posadnutosťou bojuje o lásku nesympatickej Stephanie (Leslie Bibb) a ignoruje zaľúbené pohľady milej kolegyne – veterinárky Kate (Rosario Dawson). Mimochodom – krátko po Zrodení planéty opíc tu máme druhú zverolekárku tmavej pleti, zaľúbenú do hlavného hrdinu!

zoo2Zvieratá zo zoo teda po spoločnej porade porušia mlčanlivosť a radia ošetrovateľovi Griffinovi čo robiť, aby získal Stephanie a zvíťazil nad svojimi sokmi v láske. Komika má prameniť z toho, že človeku dávajú typicky zvieracie rady – vyznačovaním teritória močom počínajúc a ohadzovaním protivníkov vlastným trusom končiac. Prostoduchý Griffin ich, prirodzene, poslúcha. Vtip, gagy a humor tu teda nahrádzajú predovšetkým trápne a spoločensky nevhodné, nedôstojné situácie, ktoré hlavný hrdina spôsobuje svojou hlúposťou, naivitou a nedostatkom spoločenského taktu i sebadôvery.

Základom je nesprávny výber partnerky z iného sociálneho prostredia. Stephanie je typická plytká lacná sliepočka, ambiciózna skoromodelka z vyumelkovaného sveta exkluzívnych značiek a veľkých peňazí. Griffin je prostoduchý dobrácky medveď, ktorý však svojou odlišnosťou a hrubou priamočiarou úprimnosťou občas tiež dokáže zaujať (napr. pri stretnutí s povýšeneckým arogantným módnym návrhárom Jurgenom, zaujímavo stvárneným zostarnutým Thomasom Gottschalkom). V podtate nejde o nič iné, ako o tradičný konflikt medzi bielymi a modrými goliermi.

Rozprávkový motív jednotného spoločenstva ľudskou rečou rozprávajúcich zvierat film, bohužiaľ, ďalej nijako nerozvíja. Slúži mu skutočne iba ako motív či zámienka, nastoľuje viac otázok, ako odpovedí.

zoo5Kevin James (nar. 1965) patrí k populárnym americkým klubovým komikom, známym aj z televíznych šou. Na filmové plátno sa prebojoval ako partner Adama Sandlera v snímkach 50x a stále po prvý raz, Keď si Chuck bral Larryho či Dajte si pozor na Zohana. Svojmu druhu „humoru“ zostal verný i v prvej sólovej filmovej role. Jeho zavalitý ťarbavý dobrák Griffin neoplýva charizmou ani osobitou excentrickou komikou (ako napr. Jim Carrey). Vzbudzuje viac ťaživé rozpaky, antipatie či prinajlepšom ľútosť ako oslobodzujúcu radosť a smiech.

V úlohe zverolekárky Kate prekvapí Rosario Dawson, najväčšia hviezda filmu. Hoci ju preslávili náročné vážne charakterové úlohy, má za sebou i kvalitatívne nevyrovnanú sériu komediálnych postáv z filmov ako Josie and the Pussycats, Muži v čiernom 2, Pluto Nash, Clerks 2: Muži za pultom a i. V Zoošetrovateľovi je však taká nevýrazná a vlastne zbytočná, že slúži len ako meno, vhodné do reklamy. V skutočnosti by jej rolu zvládla ktorákoľvek mladá bezmenná herečka.

Najnáročnejšou a najdrahšou položkou v rozpočte boli zvieratá. Nielen pre digitálnu animáciu, ale aj preto, že v originálnom znení ich narozprávali so skutočným zmyslom pre vtip obsadení Adam Sandler, Nick Nolte, Sylvester Stallone, Cher a režiséri – kluboví komici Judd Apatow s Jonom Favreauom. Škoda, že dabing (vytvorený azda v klamlivej nádeji, že film skutočne bude vhodný pre deti) túto najväčšiu kvalitu snímky úplne zrušil.

zoo4Režisér Frank Coraci (nar. 1966) je spolužiak Adama Sandlera z New York University. V roku 1998 sa preslávil „buranskou“ komédiou Roznášač vody so Sandlerom v hlavnej role. V tom istom roku nakrútil aj romantickú komédiu Pieseň pre nevestu, s Adamom Sandlerom a Drew Barrymore. V duchu prízemného „humoru“ v ktorom hlúposť víťazí sa nesie i jeho veľkofilmové prerozprávanie verneovky Cesta okolo sveta za 80 dní z roku 2004. Vyššie ambície čiastočne napĺňa metaforická komédia Klik – život na diaľkové ovládanie (2006), opäť s Adamom Sandlerom.

Chuť byť metaforou má i film Zoošetrovateľ, ktorý vyrobil Sandler vo svojej firme Happy Madison. Nesmelo a bez náznaku bojovnosti tvrdí, že nielen v láske ale i v profesionálnej kariére máme dať na hlas srdca. Že nejestvuje žiadna nevhodná, ponižujúca, špinavá práca, ak toho, čo ju vykonáva, uspokojuje a napĺňa. Naivné, infantilné tézy nám autori predkladajú ako malým deťom, po lopate, v prvom pláne, lenže v kombinácii s nedetskými lekciami získavania samičiek v živočíšnej ríši.

Desať producentov, dvaja autori námetu, päť scenáristov, účasť hviezd, populárnych televíznych a klubových zabávačov aj rozpočet vo výške 80 miliónov dolárov nás presviedčajú, že hollywoodski obchodníci s filmovou zábavou (distributérmi sú Columbia Pictures a Metro-Goldwyn-Mayer) nestrieľajú naslepo. V skutočnosti majú veľmi dobre zmapovaný trh. Vedia, že je dostatok dospelých divákov s myslením, vkusom a zmyslom pre „humor“ na úrovni osemročného dieťaťa. Ak do tejto kategórie nepatríte, alebo už máte plytkej letnej filmovej komercie plné zuby, vyberte si radšej z ponuky kín niečo iné.

A ak hľadáte spoločnú zábavu s deťmi, choďte s nimi do zoo. Tam nájdete viac humoru a odnesiete si hlbší, trvalejší zážitok.

zoo1Zoošetrovateľ (USA 2011)
Zookeeper
104 minút
Námet: Jay Scherick, David Ronn. Scenár: Nick Bakay, Rock Reuben, Kevin James, Jay Scherick, David Ronn. Réžia: Frank Coraci. Kamera: Michael Barrett. Strih: Scott Hill. Hudba: Rupert Gregson-Williams. Účinkujú: Kevin James, Rosario Dawson, Leslie Bibb, Ken Jeong, Thomas Gottschalk a ďalší. Zvieratá narozprávali: Nick Nolte, Adam Sandler, Sylvester Stallone, Cher, Judd Apatow, Jon Favreau a ďalší. V českom znení: Bohdan Tůma, Zuzana Ďurdinová, René Slováčková, Petr Oliva, Jan Šťastný, Jiří Plachý, Otakar Brousek ml., Jaromír Meduna, Martin Stránský, Lumír Olšovský, Pavel Rímský a ďalší.
Premiéra 1. septembra 2011