Bollywoodska agitka 3D

alfaSlabý, zlý digitálne animovaný rozprávkový film Alfa a Omega 3D sa podľa ohlasov v médiách nepáči kritikom ani publiku. Nevznikol však pre to, aby sa páčil, ale aby v Indii bojoval proti tradičným spoločenským rozdielom kastového systému. Otázkou zostáva, ako proti tomu indickému kastovému systému môže bojovať v slovenských kinách, do ktorých spravidla veľa Indov s deťmi nezavíta.

Jeho scenáristi a režiséri sa v rôznych funkciách podieľali na vzniku snímok Vladárova nová tvár, Medvedie srdce 2, Prasiatkov príbeh, 9, Lovecká sezóna či Pasca na žraloka. Neprichádzajú s ničím novým. Vykrádajú skutočne vo veľkom – úteky zdivených stád ukradli z Levieho kráľa, spev zvieracích zaľúbencov z Happy Feet, lásku zvierat z opačných koncov spoločenského rebríčka vzali z Lady a Tramp, hromotĺckeho šoféra šlohli z Karcoolky, slaboduché dikobrazy si vypožičali z Loveckej sezóny, adrenalínovú sánkovačku z Doby ľadovej... Lenže nedokázali sa ani len priblížiť ich profesionalite, vtipu, šarmu. Alfa a Omega je ešte horší ako dosiaľ najhorší digitálne animovaný film v našich kinách Pasca na žraloka, slaboduchá, odpudivá, lacná americko-kórejská napodobenina klasiky Hľadá sa Nemo.

alfa_a_omega_3d_1Nepôvodný príbeh pozliepaný z drzo ukradnutých motívov sa rozvíja ťarbavo: celé dlhé minúty sa nič nedeje a tvorcovia z publika dolujú smiech detinskými situačnými gagmi, založenými na tom, že niekto odniekiaľ alebo niekam spadne. Potom, akoby si uvedomili, že majú k dispozícii len 88 minút, zrazu pohnú dej dopredu míľovými skokmi. Ak vo vás reklama vyvolala dojem, že film rozpráva o tom, ako nesúrodá dvojica mladých vlkov – alfasamička Kate a omegasamec Humphrey – musí voľky-nevoľky spolupracovať, ak sa chce vrátiť domov z rezervácie, kam ju ľudia odviezli, aby založili nový vlčí rod, neverte jej. Je to len nevýznamná epizódka, jedna z mnohých.

S neschopnosťou scenáristov a režisérov ladí neschopnosť výtvarníkov a animátorov. Vlci vyzerajú ako psi, vlčice ako líšky, niektorí pripomínajú šabľozubých tigrov z Doby ľadovej, iní hyeny z Levieho kráľa, ale sú aj takí, ktorí nepripomínajú nič – a vlkov už vôbec nie. Pohybujú sa toporne ako postavičky zo starej videohry. V disneyovkách a pixarovkách sú vzhľad, pohyb, mimika i gestikulácia (ale aj hlasy a charaktery) zvierat i napriek ich značnému poľudšteniu výsledkom dôsledného štúdia. V Alfa a Omega niet ani náznaku zodpovednej solídnej remeselnej práce, zručnosti, hravosti a nápaditosti.

alfa_a_omega_3d_3Mnohé sa vyjasní, ak si uvedomíme, že hoci scenáristi, režiséri i výtvarníci sú Američania, snímka vznikla v americko-indickej koprodukcii. Spoločnosť Lions Gate Family Entertainment už má na konte iný, o čosi úspešnejší multikultúrny animovaný projekt, televízny digitálne animovaný seriál Speed Racer: The Next Generation.

To, čo sa nám môže zdať zvláštne, bizarné, absurdné a nepochopiteľné, je pokusom preniesť do digitálnej animácie poetiku a naráciu Bollywoodu. Vrátane speváckych a tanečných čísel zaradených tam, kde ich európskou kultúrou odchovaný divák vôbec nečaká, takže pôsobia kontraproduktívne a siešne. Dôvodom je adresovanie filmu predovšetkým indickému publiku. V Indii, ešte stále hlboko poznačenej kastovou segregáciou, je príbeh vlčieho Rómea a Júlie priam škandálom, revolúciou. Jeho najsilnejšou stránkou je práve táto, pre nás banálna myšlienka spoločenskej rovnosti.

Pravda, film Alfa a Omega 3D u nás otvára najmä inú tému. Tému výšky vstupného do slovenských kín. Pretože žiadať od dvoch dospelých s dieťaťom za tento „zážitok‟ rovnakých 22,50 eur ako za remeselne kvalitne vyrobenú zábavu, hoci za Burtonovu Alicu v krajine zázrakov (o filmovom umení nehovoriac), je vyložená nehoráznosť, ktorá v konečnom dôsledku ohrozuje samotné kiná: ak sa diváci budú cítiť oklamaní, druhý raz neprídu.

Nie je možné zabrániť distributérom, aby uvádzali do slovenských kín i slabé a nepodarené filmy. Je to ich právo. Bolo by však prinajmenšom slušné, ak by minimálnu či žiadnu úroveň ponúkaného programu zohľadnili i v nižších cenách vstupeniek. Ak už vysťahovali kinematografiu z centier miest do predmestských nákupných stredísk, ak z nej spravili tovar ako každý iný, mohli by sa aj začať správať ako obchodníci. Vrátane sezónnych i množstevných zliav a výpredajov!

alfa_a_omega_3d_7

Alfa a Omega 3D (USA-India 2010)

Alpha and Omega

88 minút

Námet: Steve Moore. Scenár: Chris Denk a Steve Moore. Réžia: Anthony Bell, Ben Gluck. Strih: Scott Anderson. Hudba: Chris P. Bacon. V originálnom znení: Justin Long, Hayden Panettiere, Danny Glover, Christina Ricci, Dennis Hopper, Christine Lakin a ďalší. V slovenskom znení: Táňa Pauhofová, Ivan Šándor, Tomáš Maštalír, Peter Rúfus, Eduard Vitek a ďalší.

Premiéra 4. novembra 2010