Hľadanie odpovede na „prečo?“

serioznyAk niekto v období „prečo“ vie uspokojiť svoje ratolesti je to génius. Prečo? u detí nemá konca kraja a rodič je často na pokraji svojich síl. Hľadať odpoveď na „prečo“ sa deje to i ono v živote človeka sa pokúsili z rôznych aspektov (etického, náboženského, filozofického) Joel a Ethan Coenovci vo filme Seriózny muž. Urobili to komplikovane, zaujímavo a adekvátne položenej často nezodpovedateľnej otázke: Prečo ?

Už samotná expozícia filmu niečo naznačí a niečo zahmlí. Ocitneme sa v 19. storočí v Rusku, vonku zúri metelica, nehodno ani psa vyhnať. Muž príde domov oznámi žene, že ju pozdravuje známy, ona ho okamžite zahriakne, veď ten je už tri roky mŕtvy. A čuduj sa ten mŕtvy – dybuk, tak sa hovorí zlým duchom, ich príde navštíviť, a to celkom živý. Žena ho zapichne, ale on odpochoduje po vlastných. Čo je pravda, čo nie, sa nedozviete. Možno náznak istého prekliatia ? Možno postačí vysvetlenie Ethana Coena, ktorý hovorí: „Pretože nepoznáme nijaké vhodné židovské príbehy, tak sme si jeden vymysleli.“

seriozni_muz_14_resizePríbeh rodiny Gopnikovcov sa odohráva na americkom Stredozápade v roku 1967. Tvorcovia vyrastali v tomto prostredí židovskej komunity a pripúšťajú, že isté podobnosti s ich detstvom tu sú. Popierajú však, že by to bola autobiografia. Dodávajú, že hlavný hrdina je síce fiktívna postava, ale má črty ľudí, ktorých poznali. Larry Gopnik, židovský univerzitný profesor, je tak zaujatý výučbou fyziky, že mu skutočný život uniká medzi prstý. Povedzme si pravdu okrem fyziky nerozumie takmer ničomu. Prečo sa mu zrazu zrúti celý svet nie a nie porozumieť. Žena mu z ničoho nič oznámi, že sa chce rozviesť, dcéra mu kradne peniaze na plastickú operáciu nosa, syn je pred bar micvou, má problémy v škole a nepohrdne ani marihuanou, exaltovaný brat ide na nervy celej rodine a pripravuje deň čo deň rodine problémy. V práci mu nadriadený neustále pripomína zasadanie komisie, ktorá má rozhodnúť o jeho definitíve na univerzite. A k tomu všetkému ho manželka Judith vysťahuje s bratom do motelu. Prečo sa Larry dostane zrazu do takej neriešiteľnej situácie a stáva sa jednoznačne tragikomickou figúrkou, možno vysvetliť jeho pasivitou, odtrhnutosťou od života, ale aj jemne naznačeným istým prekliatím, ktoré po stáročia sprevádza jeho rod. Nie je to povedané priamo, ale v podtexte to nesporne je, čo potvrdzuje aj expozícia filmu. Tá tam nie je náhodou, ako sa to tvorcovia snažia vysvetliť. Vlastne načo by vysvetľovali, film má toľko rovín, seriozni_muz_2_resizetoľko nedopovedaných veci, toľko naznačených, že by sme sa donekonečna mohli pýtať „prečo“. Ani traja rabíni, u ktorých hľadá Larry pomoc, radu a odpoveď na svoje nešťastie, mu ponúknu len inotaje. Inotaje, ktoré sa rozplynú ako dym a náš hrdina nie je o nič múdrejší, rozhodne viac zmätený. A práve preto, že tých nezodpovedaných otázok je veľa má príbeh svoje neopakovateľné čaro. Prečo vlastne treba všetkému porozumieť, prečo musíme vždy vedieť prečo sa niečo stalo tak, ako sme nepredpokladali. No preto... A to preto obohacuje príbeh o biblické podobenstvo. Otázky viery, prekliatia, osudu sa prelínajú a vytvárajú pavučinu nevysvetliteľného a niečoho tajomného. Netreba sa toho dotýkať – stačí pozorovať a snažiť sa porozumieť.

Tvorcovia, ako to už u Coenovcov vždy býva, si dali veľkú námahu pri typologickom vykreslení postáv. Každá je niečím charakteristická. Larry svojou pasivitou, Judith vypočítavosťou a realistickým postojom k životu, dcérou zmieta puberta a jej ústredným problémom je nos, syn nie je o nič menej poznačený dospievaním a hádam jediný chce všetko vyskúšať a užiť si, popletený strýko je postrach pre seriozni_muz_5_resizekaždého a rozvodový právnik je podšívka, ako sa patrí. No a nechýba ani krásna suseda, opaľujúca sa nahá, ktorá pripraví Larrymu bezsenné noci. Oni všetci tvoria rodinu, ktorá všetko rozbije, potom zlepí, nič nevyrieši a predsa funguje. Prosto Coenovci sa nezaprú – vedia ako sa pohrať s výstavbou príbehu. I keď musím dodať, že z tohto filmu bude mať pôžitok skôr náročnejší divák.

Už prvý film, ktorý som od tejto režisérskej dvojice videla, Millerova križovatka ma zaujal. Barton Fink (môj najobľubejnejší) ma priam opantal. Spomínam si, ako sme na festivale v Cannes pri vyhlasovaní cien jasali nadšením, keď získal tri ceny – Zlatú palmu, cenu za réžiu a John Turturro cenu za herecký výkon. Stáva sa to málokedy... Všetky ich snímky prinášajú niečo nové a zaujímavé. Napríklad Neznesiteľná krutosť, Big Lebowski, Záskok, Zmätky v Arizone, Zbytočná krutosť, nezabudnuteľné Fargo a Táto zem nie je pre starých. Hádam len Po prečítaní spáľte ma zaujal najmenej. Preto ma Seriózny muž prekvapil v pozitívnom slova zmysle. Na konte Coenovcov sú čierne komédie, paródie na špionážne filmy a dovolím si povedať, že tento sa vymyká z rámca ich doterajšej tvorby. Coenovský humor totiž v tejto bizarnej komédii získal ďalší rozmer – filozoficko-religiózny podtext. Či s ich interpretáciou javov a súvislostí súhlasíme – to je už iná otázka. Je daná a je len na divákovi, či sa s ňou stotožní alebo nie.

seriozni_muz_16_resizeBolo by však nespravodlivé keby sme zabudli na herecké výkony. Už vo filme Fargo obsadili Coenovci celý rad miestnych hercov. Zopakovali to aj v tomto prípade. Hlavné úlohy získali najmä herci z Minneapolis, s výnimkou hlavného predstaviteľa Larryho Gopnika. Michael Stuhlbarg nie je pre divákov divadiel v New Yorku neznámy, ale vo filme veľa príležitostí nemal. Skúsený divadelný herec využil svoju príležitosť a úlohy sa zhostil bravúrne. Tak ako film Barton Fink vyniesol na výslnie Johna Turturra, tak Seriózny muž zrejme otvorí dvere Stuhlbergovi. Svoje úlohy sa s veľkou dávkou profesionality zahrali aj Richard Kind ako strýko Arthur, Sari Lenniková v úlohe manželky Judith, Aaron Wolff ako Danny Kopnik a v neposlednom rade už známy Adam Arkin v úlohe rozvodového právnika.

Prezradiť, ako sa skončí tento film nehodlám, ale aj keby som chcela nedokázala by som to. Skončil tým „prečo“, na ktoré hádam všetci často márne hľadáme odpoveď. A budeme ju hľadať stále.

seriozni_muz_17_resizeSeriózny muž (A Serious Man), USA, 2010
Réžia, scenár, produkcia: Joel a Ethan Coenovci