Zlovestný psovod a intelektuálske táraniny

Hviezdy sú neaktívneHviezdy sú neaktívneHviezdy sú neaktívneHviezdy sú neaktívneHviezdy sú neaktívne
 
peursdunoir-blutch07Tak, ako izraelský animovaný paradokument Valčík s Bašírom, aj francúzsky animovaný film Strach(y) z tmy sa začína svorkou zlovestných psov. Tu ich vedie tajomný zachmúrený muž v trojrohom klobúku (markíz de Sade?) a postupne jedného po druhom púšťa z vôdzky, aby ukojili svoj smäd po krvi. Psy sú štyri – tak ako príbehy, ktorými sa motív psovoda prelína. No kým zámer, ciele i zmysel Valčíka s Bašírom sú jednoznačné a naplnené, Strach(y) z tmy viac ako strach vyvolávajú nepokoj, neistotu a smútok.

peursdunoir-burns17Zlovestný psovod oddeľuje štyri príbehy, skôr mysteriózne ako hororové. V prvom hrdina čelí rafinovanému útoku agresívneho hmyzu. Druhý zobrazuje sen (spomienky? týranie?) japonského dievčatka Sumako. Tretí sa ponáša na morytát o brnianskom „drakovi‟ a štvrtý, atmosférou najsilnejší a naviac znepokojivý, je o mužovi v tajomnom dome. Psovodovi zostane posledný lačný pes. Muž mu so smiechom blázna na zasýtenie ponúkne sám seba.
Popri predeloch so psovodom jednotlivé príbehy oddeľuje i ženský hlas, prednášajúci banálne výpovede, plytké frázy, intelektuálske táraniny, tváriace sa ako závažné posolstvá. Ilustrujú ich znepokojujúce obrazy – základné tvary, pulzujúce štvorce, kruhy, čiary, ornamenty.
Na projekte pracovalo dovedna desať komiksových textárov a výtvarníkov, ku každému príbehu skomponoval hudbu iný skladateľ. Napriek tomu formálne nejde o poviedkovú skladačku, príbehy nie sú oddelené titulkami, Strach(y) z tmy chcú pôsobiť ako celistvé dielo. No práve premenlivosť poetík, žánrov a nálad, posilnená dvojitými predelmi, film ako celok skôr rozbíja a zoslabuje i vyznenie jeho jednotlivých súčastí, ktoré samy osebe sú sugestívnymi umeleckými miniatúrami.
peursdunoir-caillou01Celé dielko je ladené do čiernej a bielej, s minimom odtieňov šedej. Len v príbehu malej Sumako sa na zopár chvíľ zjaví i krvavá červeň. Popri klasickej komiksovej úspornej linke sa k slovu dostáva i tónovaná kresba ceruzkou, čiernobiela parafráza ázijského anime aj náznaky trojrozmernej animácie.
Označenie „horor‟ zavádza, pretože tu nejde o jasný, známy, vyhranený žáner komerčnej filmovej zábavy, ale o výsostne umelecké preludovanie, uvažovanie a pohrávanie sa s premenlivými podobami hrôzy, strachu, obáv, fóbií, neistôt. Neoddeliteľnou súčasťou je doznievanie v mysli diváka, dotváranie, aplikácia vlastných hodnôt, pocitov, skúseností a strachov ako cesta k dosiahnutiu katarzie.
Strach(y) z tmy sú ako dobre vymiesené cesto, z ktorého si musí upiecť hotový pokrm každý sám. A len na divákovi záleží, či výsledkom bude nadýchaný zákusok, pikantný keks alebo triviálna placka. Tí, čo od filmu vyžadujú hotový produkt a pokúsia sa konzumovať cesto surové, skončia so zlepenými zubami, pachuťou na jazyku a pocitom znechutenia.

 

Strach(y) z tmy (Peur(s) du noir)
Francúzsko 2007, 82 minút
Scenár: Blutch, Charles Burns, Romain Slocombe, Pierre de Sciullo, Jerry Kramsky, Richard McGuire, Michel Pirus. Réžia a výtvarníci: Blutch, Charles Burns, Marie Caillou, Pierre de Sciullo, Lorenzo Mattotti, Richard McGuire. Hudba: René Aubry, Boris Gronemberger, Laurent Perez del Mar, George Van Dam. Hlasy: Aure Atika, Arthur H., Guillaume Depardieu, NicoleGarcia, Louisa Pili, François Creton, Christian Hecq.
Foto: ASFK

Vyhľadaj

2percenta

220x220stavoing

Táto webová lokalita používa súbory cookie pre lepšie používateľské prostredie. Ochrana osobných údajov tým nie je dotknutá.