Niet spásy pre Terminátora

terminator06Terminator Salvation vznikol s jediným úmyslom: priniesť producentom peniaze. Nestojí na nosnom nápade, silnej myšlienke, originálnych víziách, ale na rozpočte vyše 200 miliónov dolárov a fakte, že trojica predchádzajúcich snímok utŕžila len na vstupnom do kín vyše miliardy. Plány sú ambiciózne: Terminator Salvation by mal byť základom novej trilógie.

Inšpirácia, motív producentov nemusí byť smerodajný, napokon – zámerom producentov je vždy zisk. Len niekedy ho i producenti komerčnej zábavy dosahujú korektnejšími spôsobmi. Napríklad: najmú si talentovaného režiséra, ktorý rozpráva filmové príbehy s nadšením a vášňou. Terminator Salvation skôr smrdí parazitizmom. V takom prípade, ak chce nový film ťažiť najmä z úspechu a popularity snímok, na ktoré nadväzuje, je však zasa prinajmenšom kontraproduktívne ignorovať fanúšikov. Nový Terminátor to robí nezodpovedným nakladaním so zákonitosťami vesmíru, nastolenými v predchádzajúcich filmoch aj ignorovaním skutočností, príbehov, ba dokonca celého tretieho filmu Vzbura strojov. Nová snímka si však zjavne nerobí starosti ani s vlastnou logikou.
terminator02To by tiež nemuselo byť fatálne, ak by šlo o dokonale zvládnutý a presne zaranžovaný akčný thriller, nedávajúci divákovmu rozumu žiadnu možnosť. Po sľubnom začiatku však tempo upadá, snímka, ktorá samu seba berie smrteľne vážne, sa dokonca snaží filozofovať, hoci na to nemá – a chyby, nepresnosti, omyly či zámerná ignorácia vlastnej logiky i súvislostí a faktov, nastolených predchádzajúcimi filmami, sú čoraz rušivejšie.
Ani skutočnosť, že sa tu Arnold Schwarzenegger zjaví len na okamih v podobe digitálnej vidiny, nie je hlavným nedostatkom. Obľuba, úspech a kultový status originálu či prvého pokračovania nestoja len na jeho osobe. Naopak – Schwarzenegger sa stal len ideálnym symbolom, zhmotnením vyhraneného pátosu (a v druhom filme i étosu), tvoriaceho podstatu fenoménu Terminátor.Takého jednoznačného, mocného a ultimátneho zosobnenia v novom filme niet. Dokonca tu sotva možno hovoriť o „hlavnom hrdinovi‟ v klasickom ponímaní, pretože ním nie je John Connor (Christian Bale), ani Kyle Reese (Anton Yelchin). Veľa pozornosti na seba právom strháva Sam Worthington v role „wolverinovského‟ Marcusa Wrighta. Opäť: nie je to chyba. Terminátor roku 2009 musí byť iný ako ten spred štvrť storočia.
terminator5Napriek tomu si pátosu užijeme dostatok. Film sa všemožne usiluje stavať na piedestál sám seba. Je taký sebestredný, taký vážny, studený, s dokonale amputovanými emóciami aj čo i len náznakmi humoru, až je smiešny. Toto nie je film o terminátorovi, ale film – terminátor, poskladaný z citátov, parafráz, obrazov a motívov nielen z predchádzajúcich terminátorovských snímok. Chlad vytvára bariéru medzi plátnom a publikom. Niet sa s kým stotožniť, niet sa o koho báť, niet komu držať palce. Veď komu? Ľudstvu? Trošku príliš široký pojem.
Ak by Terminator Salvation bol len vedľajšou vetvou ságy, ako sú Ewokovia vedľajšou líniou Hviezdnych vojen, dokázali by sme mu azda odpustiť znevažovanie a ignorovanie vlastných pravidiel. terminator04Mohol by to byť akčný sci-fi film na úrovni remeselného priemeru komerčnej zábavy. Bez tvorivosti, originality, novátorstva, nápadov, myšlienok, emócií, bez radosti z rozprávania, ale ešte stále aspoň priemerný. No ako vedomé, zámerné a zdôrazňované pokračovanie terminátorovskej trilógie neobstojí vari žiadna jeho zložka. Scenár je úplne nanič, neschopná réžia maskuje absenciu nápadov rutinou podľa hesla: „Nedokážeš divákov osloviť? Tak ich aspoň ohluš!‟ Digitálne triky sú dnes už triviálne, ilustratívnu kameru bez väčších ambícií sprevádza účelný tradičný strih… z priemernosti film nevytŕha ani hudba, čo s ťažkým srdcom pripustí i fanúšik Dannyho Elfmana.
Bublina jedného z najväčších filmových očakávaní rýchle praskla. Nechala za sebou len pocit trápnej ulepenosti.

Terminator Salvation
USA – Nemecko – Veľká Británia 2009, 115 minút
Scenár: John D. Brancato, Michael Ferris. Réžia: McG. Kamera: Shane Hurlbut. Strih: Conrad Buff. Hudba: Danny Elfman. Hrajú: Christian Bale, Anton Yelchin, Moon Bloodgood, Sam Worthington, Common, Bryce Dallas Howard, Helena Bonham Carter a ďalší.