Vyšiel zborník: Minority a film

SFU resizePre záujemcov o hlbšie skúmanie kinematografie prichádza v týchto dňoch na knižný trh zborník textov venovaný zobrazovaniu minorít vo filme. Dvadsať slovenských a českých filmových teoretikov a historikov v ňom ponúka kritické analýzy domácich i svetových diel z rôznych uhlov pohľadu na túto spoločensky dôležitú tému. Zborník Minority a film tvorí súbor príspevkov zo 14. ročníka česko-slovenskej filmologickej konferencie, ktorá sa uskutočnila na jeseň minulého roka v kaštieli Topoľčianky.

Hlavnou témou tohto pravidelného výročného stretnutia sa stali obrazy minorít vo filme. Minority totiž ostávajú v kontexte stredoeurópskeho priestoru stále aktuálnym a živým problémom. V tomto regióne došlo k niekoľkonásobnému zániku a vzniku štátnych útvarov, k opakovanému vytyčovaniu štátnych hraníc, čo spôsobilo, že časť väčšinového národa sa rozhodnutím mocností ocitla v postavení menšinového národa a opačne. Tieto udalosti našli odozvu nielen v slovenskej a českej, ale aj v maďarskej a poľskej kinematografii. Príspevky v zborníku neskúmajú len spôsoby, akým jednotlivé národné kinematografie zobrazovali minority, ale aj skryté pozadie a často aj predsudky, ktoré sa podieľali na deformácii zobrazovania predstaviteľov minorít.

 

Zborník resizeV aktuálnom zborníku Minority a film sa čitatelia stretnú napríklad s témou protičeskej agendy  slovenského filmu v rokoch 1939 – 1945 od filmovej teoretičky Petry Hanákovej, s obrazom Rusínov v slovenskom dokumentárnom filme po roku 1989 od filmového teoretika Martina Palúcha alebo s témou Rómov v slovenskom dokumentárnom filme od filmového dramaturga a publicistu Reného Lužicu. Účelovú interpretáciu filmu Pacho, hybský zbojník ponúka teoretik pop-kultúry Juraj Malíček a experimentálnym filmom Petra Mihálika Lilli Marlen, jedným z dvoch filmov, ktoré tento zakladateľ slovenskej filmológie, režíroval, sa zaoberá filmová teoretička Eva Filová. Medzi autormi textov sú aj estetik a filmový teoretik Peter Michalovič, výtvarný a filmový teoretik Juraj Mojžiš, filmová teoretička Jana Dudková, z Čiech napríklad filmoví teoretici a historici Vlastimil Zuska, Jan Bernard, Václav Kofroň, Luboš Ptáček a mnohí ďalší. Zborník uzatvára český filozof Miroslav Petříček, ktorý sa zaoberá menšinou ako eventualitou experimentu. Dopĺňa ho súpis filmologických konferencií od ich prvého ročníka v roku 1997.

 

„V projekte výročných konferencií sa od začiatku kládol dôraz na zachovávanie textových stôp z jednotlivých výročných stretnutí, najmä ak na konferencii prednášali historici, estetici, filozofi z Čiech a Slovenska, alebo stretnutie svojimi spomienkami a skúsenosťami obohatili priamo tvorcovia. Na druhej strane, zámerom organizátorov i prednášajúcich, často pedagógov, bolo širšie vzdelávacie pôsobenie podujatia. Prednesené príspevky sa pravidelne stávajú súčasťou zborníkov z jednotlivých konferencií aj preto, aby mohli fungovať ako učebnice filmovej teórie, histórie a estetiky aj mimo určeného času a miesta ich konania,“ povedal v súvislosti s vydaním zborníka Minority a film jeho zostavovateľ, šéfredaktor časopisu Kino-Ikon a filmový teoretik Martin Kaňuch.

 

Zborník vydali Asociácia slovenských filmových klubov (ASFK) v spolupráci so Slovenským filmovým ústavom (SFÚ) a s finančnou podporou Audiovizuálneho fondu (AVF). Vyšiel na 204 stranách a za 3,90 eur si ho je možné zakúpiť v predajni SFÚ Klapka.sk na Grösslingovej ul. 43 v Bratislave a prostredníctvom jej webstránky www.klapka.sk, a tiež na ďalších predajných miestach.

Vyhľadaj

2percenta

220x220stavoing

Táto webová lokalita používa súbory cookie pre lepšie používateľské prostredie. Ochrana osobných údajov tým nie je dotknutá.