Najviac sa debatuje o Blaginých lekciách
Tohto roku nastala na festivale v Karlových Varoch pozitívna zmena. Týka sa hlavnej súťaže, ktorá už dlhší čas bola len akousi povinnou jazdou. Samozrejme, vždy sa našli sa aj pozoruhodné filmy, ale celkovo sa viac diskutovalo o mimosúťažných príspevkoch. Tentoraz sú na počudovanie rovnocenné. Súťaž je mimoriadne zaujímavá a je sa na čo pozerať i uvažovať.
No začnem s mimosúťažným filmom, Druhá šanca, v ktorom hrá Ewan McGregor spolu s dcérou Clarou hlavné úlohy. Na film bolo umenie sa dostať, taký je tento herec populárny. Pri tej príležitosti odovzdali miláčikovi publika Cenu prezidenta festivalu. Snímka o hovorí o citlivých rodinných vzťahoch. „Určite sme v tom obaja. Scenár vychádza z mojich a Clarných skúseností a som rád, že sa rozhodla tie niekedy bolestné skúsenosti pretaviť do scenára,“ povedal Ewan MgGregor a dodal: „Keď som si prečítal scenár urobil na mňa dobrý dojem, no nie je to celkom náš príbeh, vychádza len zo spoločných skúsenosti.“ Clara totiž napísala k filmu scenár, je jeho producentkou a zahrala si v ňom hlavnú ženskú rolu. Obaja svorne tvrdili, že spolupráca ich pozitívne ovplyvnila a utužila ich vzťah.
Prekvapenie z Bulharska
Priznajme, že o bulharskej kinematografii nevieme takmer nič. Len veľmi sporadicky sa dozvieme o nejakom filme, ale správa o ňom čoskoro zapadne O to viac prekvapil bulharský súťažný film Blagina lekcia ((Uroteite na Blaga) režiséra Stephana Komandareva. Vážená učiteľka Blaga, ktorá starostlivo stráži čistotu bulharskéhho jazyka aj na penzii, ovdovie a jej snom je manželovi, bývalému policajtovi i sebe, postaviť dôstojný pomník na cintoríne. Pre normálneho človeka je cena priam nedostupná, no Blaga predala čo sa len dalo a peniaze na pomník má. Ani náhodou ju nenapadne, že suma je nadsadená. Uvzato chce taký pomník. Okrem tohto malého gauneríčka sa dostane do rúk ešte väčších, ktorí ju cez telefonický rozhovor, vydávajúc sa za policajtov, oberú o všetky úspory. Keďže pomníka sa vzdať nechce, tak musí peniaze zohnať. No o 70-ročnú, ženu už nikto nestojí a prácu si nedokáže nájsť. Jej žiačka, ktorú súkromne doučuje bulharčinu, jej podá inzerát pod iným menom a podarí sa jej získať lukratívny džob, presne u tých gaunerov, ktorí ju okradli. Neuvažuje o následkoch a prácu zoberie. No v tom momente sa jej pevné morálne zásady otriasajú od základov. Pod ťarchou okolností a nepochopenia okolia prehodnotí svoje postoje k životu a všetko čo jej dovtedy bolo posvätné ide bokom. A navyše tejto kultivovanej, všetkými uznávanej učiteľke, syn vynadá do intelektuálok, ktoré celý život nič nerobili. Bezradnosť spoločnosti, riešiť problémy seniorov i ostatných, sa dotkne takmer všetkých aspektov vedúcich k morálnej devastácii ľudí. Snímka v detailoch má navyše mimoriadne široký záber. Tejto znepokojujúcej dráme však dodal hodnovernosť predovšetkým zrelý herecký výkon Eli Skorčevy, ktorá by si hereckú cenu zaslúžila.
Zaujala aj Hypnóza (Hypnosen, švédsko- nórsko- francúzska koprodukcia) režiséra Ernsta De Geera. Už nie svojím znepokojujúcim obrazom devastácie spoločnosti, ale milým a úsmevným pohľadom na iný neduh, no nie až tak hriešny. Podvod je síce podvodom vždy, ale tento hádam nemá až také zhubné následky. André a Vera, partneri nielen v živote, ale aj v práci, sa snažia uspieť aplikáciou venujúcou sa ženskému reprodukčnému zdraviu. Aby boli úspešní musia všeličo predstierať, čo sa nakoniec obráti proti nim. Milé, úsmevné, poučné kino vhodne zapadlo do podnetného rámca súťažných filmov.
O nádejí, viere a šikovnej hackerke
Film vo filme tak by sa dala s nadsázkou charakterizovať snímka Tanec na okraji sopky (Dancing on the Edge of a Volkano) režiséra Cyrila Arisa, ktorý je v podstate oslavou ľudskej sily a viery v lepší život. 2. augusta 2020 zmietla explózia nepredstaviteľných rozmerov veľkú časť krásneho Beirutu. Odvtedy je aj tak komplikovaný život je ešte bezútešnejší, korupcia nadobudla obrovské rozmery a tí čo neutiekli to nevzdávajú. No je ich malá hŕstka ako napríklad skupina filmárov, ktorá napriek nepriazni nakrúca film. Prácu im nesťažilo len zdevastované mesto, ale aj pandémia. Herci, ktorí to mali na skok do Beirutu cestovali komplikovane cez rôzne krajiny a hranice. Niekde boli prísnejšie covidové zákony, niekde sa k ním pristupovalo laxne, ale komplikácie boli všade, a to podľa stupňa epidémie, jej zákazov a príkazov. Nadšenci však napriek tomu film dokončili. Vtipné dialógy, celková atmosféra príbehu a herecké výkony sugestívne zvýraznili smutné fakty, skryté pod povrchom zničenej krajiny. Tvorcovia sa postavili problémom tvárou v tvár, bez sentimentality, no s optimizmom, že vždy je nejaká cesta, len to netreba vzdať.
Nad baníckym mestom (ak sa mestom dá vôbec nazvať) sa týči kríž so svätým. Odnesú ho na zreštaurovanie. A zrazu sa socha stratí a v zapätí sa objaví nemý muž, ktorého z ničoho nič začnú považovať za oživeného svätca zo sochy. Gruzínsky režisér Tinatin Kajrishvili v metaforickom príbehu, či satirickom podobenstve Svätý občan, celkom odčítateľne naznačí, že ľudia potrebujú v niečo veriť, niečo čo im dáva silu prežiť. Je jedno, či je to neživá socha, živý človek. Absurdný príbeh vyšperkoval kompozične pôsobivými obrazmi v čierno –bielom prevedení skúsený kameraman Kruma Rodriguez.
Lodovico Chevalier je trojnásobný vrah a práve sa v Kanade s ním začína súdny proces. Dve vraždy sa našli na internete, ale chýba tretia, ktorá by ho definitívne usvedčila. O proces sa mimoriadne zaujíma aj modelka Kelly-Anne, ktorá si nenechá ujsť túto príležitosť. Na procese sa k nej pridá mladá obdivovateľka vraha, ktorú vydesia len dva záznamy z vrážd, ktoré jej Kelly –Anne ukáže. Dievča je otrasené a vráti sa domov. Kelly-Anne však pátra ďalej, je priam posadnutá nájsť záznam tretej vraždy a evidentne je výborná hackerka, ktorá dokáže preniknúť do tajných a zakázaných serverov nazvaných Les chambres rouges. Tak nazval svoj film aj režisér Pascal Plante, a preto sa názov neprekladá. Snímka je mimoriadne rafinovane vystavaná, nakoniec ani nesledujete proces s vrahom, ale hádate akú úlohu zohráva modelka v tomto príbehu. Spolupracuje s políciou, pátra len z pasie, aby dokázala aká je dokonalá hackerka, alebo má aj iné úmysly? Snímka drží diváka dokonca v napätí, ale ani po jej skončení neviete kto je Kelly- Anne.