O festivale talianskeho filmu MittelCinemaFest

Mittellogo resizeStredoeurópsky festival talianskeho filmu MittelCinemaFest už dvadsať rokov objavuje aktuálne trendy v talianskej kinematografii. Na programe jubilejného ročníka sú tak debuty, ako aj novinky etablovaných režisérov - Maria Martoneho, tohtoročného talianskeho národného kandidáta na Oscara, Paola Virzìho, Gianniho Amelia či Gianfranca Rosiho. Všetkých osem filmov preverili prestížne festivaly v Berlíne, Cannes a Benátkach; medzi nimi sú aj hudobné filmy, spoločenské drámy, filmy reagujúce na klimatické zmeny, problémy mladých, či LGBTI+ ľudí, ale aj snímky s náboženskou tematikou. Aktuálny 20. ročník sa uskutoční od 19. do 22. novembra 2022 v Kine Mladosť v Bratislave. Pripravil ho Taliansky kultúrny inštitút v spolupráci s Istituto LuceCinecittà.

„Možno je leitmotívom aktuálneho ročníka práve zmena vo všetkých jej odtieňoch a podobách: zmena, pre ktorú je mladá Klára ochotná obetovať život; zmena, ktorou prechádza hlavný hrdina Felice Lasco vo filme Nostalgia, keď sa usiluje nadviazať na minulosť priveľmi odlišnú od dneška; epochálna zmena, ktorej čelia postavy vo filme Sucho, keď bojujú proti ekologickej katastrofe zbraňami vlastnej nedokonalosti; zmena ako nový začiatok pre hlavnú hrdinku filmu Amanda, hľadajúcu záchytný bod vo svojej zabudnutej minulosti; obrodná zmena, na ktorú nás vyzýva pápež František naprieč svetadielmi vo filme Na cestách; nevyhnutná zmena, ktorú vykúpil vlastnou kožou Aldo Braibanti v Pánovi mravcov; Benedettina premena, prameniaca z osobného sklamania vo filme Kolotoč a napokon neželané zistenie mladých punkerov z filmu Hranice, že niektoré veci nikdy nepodliehajú zmenám,“ povedala riaditeľka Talianskeho kultúrneho inštitútu v Bratislave Alessandra Sanniti. Program festivalu je rozdelený do štyroch dní, pričom každý deň sa premieta o 18.00 a 20.00 hod. Všetky filmy budú uvedené v taliančine so slovenskými a anglickými titulkami. Vstupenky sú už v predaji.

Prvou snímkou festivalu bude filmový debut režiséra a scenáristu Niccola Falsettiho Hranice, ktorý získal na tohtoročnom festivale v Benátkach Cenu Margini1 resizepublika. Grosseto, rok 2008. Edoardo, Iacopo a Michele sú členmi punkovej kapely. Z pretrvávajúcej letargie nudných vystúpení na hodoch a oslavách ich náhle vytrhne ponuka zahrať si pred koncertom slávnej americkej skupiny Defense v Boloni. Keď organizátori koncert zrušia, priatelia sa nechcú zmieriť s porážkou: ak si s Defense nemôžu zahrať v Boloni, nech teda príde Defense do Grossetta. Nebude to však také jednoduché. Paradoxy provinčného života menia každú maličkosť na neriešiteľný problém, čím ohrozujú celý projekt, ale predovšetkým to, na čom trojici záleží najviac: ich priateľstvo. Film je na programe v sobotu.

V sobotu večer uvidí slovenské publikum najnovší film oceňovanej režisérky a scenáristky Susanny Nicchiarelli. Životopisná historická snímka Klára získala na benátskom festivale hneď niekoľko cien: Chiara2 resizePremio Lizzani, Premio SIGNIS a NuovoIimaie Talent Award pre herečku Margheritu Mazzucco, ktorá si zahrala jednu z hlavných postáv vo filmovej ságe Geniálna priateľka. Jej hereckým partnerom je Andrea Carpenzano v úlohe svätého Františka. Príbeh filmu sa odohráva v roku 1211, v Assisi. Klára má 18 rokov a jedného večera utečie z domu za svojím kamarátom Františkom, v tej chvíli sa jej život navždy zmení. Film rozpráva príbeh dievčaťa snívajúceho o slobode, z ktorého sa stala svätica. „Príbeh Kláry a Františka je vzrušujúci. Pomáha nám znovuobjaviť nielen duchovný, ale aj politický rozmer ich radikálneho životného rozhodnutia: žiť v chudobe, stáť na strane utláčaných, pohybovať sa na okraji nespravodlivej spoločnosti; poodhaliť sen o komunitnom živote bez hierarchie a mechanizmov moci; uvažovať o vplyve františkánskeho hnutia na svetské myslenie a s rešpektom si klásť otázky o tajomstve nadprirodzeného života. Hoci Klárin život nebol taký slávny ako život svätého Františka, vracia nám energiu obnovy, nákazlivé nadšenie mladosti, ale aj drámu, ktorú so sebou prináša každá revolúcia hodná tohto mena,“ napísala režisérka.

V nedeľu je na programe autorský dokument Gianfranca Rosiho Na cestách, ktorý mimo súťaž uviedol tohtoročný benátsky festival. Renomovaný filmár sa Inviaggio resizepodpísal pod réžiu, scenár i kameru. Počas prvých deviatich rokov svojho pontifikátu pápež František uskutočnil 37 ciest do 53 krajín s cieľom upozorniť na najdôležitejšie problémy dneška: chudobu, migráciu, životné prostredie, solidaritu a vojnu. Gianfranca Rosiho inšpirovali najmä dve pápežove misijné cesty, ktoré sa stali aj dejiskom jeho filmov Oheň na mori a Nokturno: za utečencami na ostrov Lampedusa a v roku 2021 na Blízky východ. Režisér sleduje pápeža na jeho krížovej ceste, díva sa na rovnaké veci ako on, počúva, čo hovorí, a tým vytvára dialóg medzi filmovými archívmi z Francescových ciest, vlastnými zábermi, nedávnou históriou a stavom dnešného sveta.

Víkendový program v nedeľu uzavrie taliansky kandidát na Oscara, film skúseného režiséra Maria Martoneho Nostalgia. Snímka vznikla podľa rovnomenného románu Ermanna Reu, v hlavnej úlohe so skvelým Pierfrancescom Favinom. Film s úspechom prezentovali na festivaloch v Cannes, Haife, Nostalgia2 resizeVancouveri a Zurichu. Felice Lasco sa po dlhých rokoch strávených v Egypte vracia do Neapola za matkou, ktorú opustil náhle a bez rozlúčky ešte ako chlapec. Stráca sa v uličkách lemovaných domami a kostolmi štvrte Sanità, v slovách rodného, ale cudzo znejúceho jazyka. Prepadá čaru spomienok na detstvo strávené po boku najlepšieho priateľa Oresteho, ku ktorému ho viaže čosi tajomné. Vo chvíli, keď sa preňho Neapol stáva len reminiscenciou na minulosť a mal by sa vrátiť, odkiaľ prišiel, zadrží ho neprekonateľná sila nostalgie. „Hoci príbeh vychádza zo skutočného života, vo filme som chcel ukázať oveľa viac. Mojím zámerom bolo priblížiť sa k tajuplnému pocitu, ktorý sa môže zrodiť priamo na pľaci. Fascinovala ma myšlienka nakrútiť film v jedinej štvrti mesta, akoby to bola šachovnica, a preto v Nostalgii uvidíte výlučne miesta, domy a ľudí spätých s Rione Sanitá, neapolskou enklávou, ktorá nemá priamy kontakt s morom. Štvrť pohltí všetko – spomienky na prežité roky, Stredný východ, ktorý sa stal novým domovom filmového hrdinu, sny, výzvy, rany,“ povedal k filmu režisér. Mario Martone sa vo svojich filmoch veľmi intenzívne vracia k témam rodného Neapola, naši diváci poznajú aj jeho film Qui rido io/Kto sa smeje naposledy, Amore molesto/Zraňujúca láska natočený podľa románu Eleny Ferante, či Capri Revolution, odohrávajúci sa na ostrove Capri.

„Benedetta má pätnásť rokov, túži po pozornosti a jej vnútorný svet, kde by všetko mohlo byť a pritom nie je, korešponduje so zabudnutým provinčným Calcinculo2 resizeprostredím bezmenného talianskeho mesta. Zaľúbi sa do mladého transvestitu Armanda alias Amandy, ktorého láka nevinnosť dievčaťa. Zrodí sa medzi nimi nezdravý vzťah vzájomnej závislosti. Amanda sa objavila v štvrti spolu s púťovým kolotočom a Benedettu jej farebný a vzrušujúci svet priťahuje ako magnet. Amanda sa však okrem prevádzky kolotočov živí aj dílerstvom a prostitúciou. Opojenie, rodinná rebélia a objavovanie sexu sa pre Benedettu stávajú vstupnou bránou do dospelosti,“ uvádza sa v oficiálnej anotácii k filmu Kolotoč režisérky Chiary Bellosi. V hlavnej úlohe mladého transvestitu uvidíme Andreu Carpenzana, ktorý sa v úvodnom filme prehliadky zhostil úlohy svätého Františka. Snímku s témou inakosti, queer, dospievania a akceptovania seba samého uviedli festivaly Berlinale, Crossing Europe - Filmfestival Linz, San Diego Italian Film Festival, ST. ALi Italian Film Festival - Australia 2022 a iné. MittelCinemaFest uvádza film v pondelok.

V rovnaký večer festival uvedie film režiséra Paola Virzìho Sucho, ktorý sa podieľal na aj scenári spolu Siccita1 resizes oceňovanými spisovateľmi Paolom Giordanom, Francescom Piccolom a filmovou režisérkou Francescou Archibugi. Autorsky hľadali predstavu o budúcnosti v Ríme, kde už tri roky neprší a nedostatok vody mení ľudské zvyky a pravidlá. „Vo chvíli, keď sa ulice našich miest vyľudnili a my sme zostali uväznení v našich príbytkoch, kde jediné spojenie s vonkajším svetom predstavovala obrazovka počítača, prirodzene sme upriamovali náš pohľad na život po pandémii. Začali sme preto uvažovať o filme, ktorého dej by sa mohol odohrávať v nie príliš vzdialenej budúcnosti. Každý z nás sa pokúsil rozvinúť samostatný príbeh tak, aby sa postavy v štýle mozaikového filmu nakoniec spojili do jednej zápletky. Film predstavuje plejádu charakterov – vinných a nevinných, ustráchaných, uštvaných, sužovaných vyprahnutosťou vzťahov, ovládaných ničotou, klamstvom či hnevom – uprostred zašlej slávy, v rozpadajúcom sa meste, ktoré trpí smädom a umiera na sny,“ napísal o okolnostiach vzniku filmu Paolo Virzì. Vo filme hrajú: Silvio Orlando, Valerio Mastandrea, Monica Bellucci a ďalší.

Posledný deň festivalu, v utorok je na programe druhý režijný debut tohtoročnej ponuky, film Amanda Amanda resizerežisérky a scenáristky Caroliny Cavalli.Neviem presne, či film hovorí o samote alebo priateľstve. Predovšetkým rozpráva o Amande, ktorá sa cíti veľmi osamelá a za každú cenu chce mať priateľku,“ povedala filmárka, ktorá so svojou snímkou získala na festivale v Benátkach cenu Orizzonti Extra a zaujala ňou aj na medzinárodnom festivale v Toronte. Amanda má 24 rokov a ak si dobre pamätá, nikdy nemala kamarátky, hoci po tom veľmi túžila. Keď zistí, že v detstve trávila veľmi veľa času s Rebeccou, rozhodne sa konať: pokúsi sa ju presvedčiť, že sú stále najlepšie priateľky. Hrajú: Benedetta Porcaroli, Galatea Bellugi, Michele Bravi, Monica Nappo, Margherita Missoni, Giovanna Mezzogiorno.

„Je to film o násilí a zaslepenosti, z ktorej sa rodí diskriminácia. O láske, ktorá sa musí prispôsobiť konformizmu a klamstvu. Film je leporelom talianskeho vidieku v zlomovom období rokov Ilsignoredelleformiche1 resizešesťdesiatych, keď ekonomický boom predstihol mentálnu vyspelosť a otvorenosť vzťahov; obrazom rodiny ako uzavretého miesta, kde sú generačné rozdiely neustálou trecou plochou. Skutočný priebeh udalostí vyvoláva znepokojenie aj po polstoročí,“ povedal o filme Pán mravcov režisér Gianni Amelio. V hlavných úlohách sa predstaví Luigi Lo Cascio a mladučký Leonardo Maltese, ktorý získal za svoju rolu cenu NuovoImaie Talent Award na festivale v Benátkach. Úlohu novinára stvárnil Elio Germano. Na konci šesťdesiatych rokov sa v Ríme odohral súdny proces, ktorý vyvolal spoločenský rozruch. Dramatika a básnika Alda Braibantiho odsúdili na deväť rokov väzenia za trestný čin manipulácie, podľa ktorého sa vinník dopustil fyzického a psychického nátlaku na svojom plnoletom študentovi. Chlapca na žiadosť rodiny zatvorili do psychiatrickej liečebne a podrobili zničujúcim elektrošokom, aby ho „vyliečili“ a „vytrhli z pazúrov diabla“. O niekoľko rokov neskôr trestný čin psychickej manipulácie vymizol z trestného poriadku. V skutočnosti slúžil len na to, aby mohol obviniť ľudí „inak orientovaných, vymykajúcich sa normám.“ Film vychádza zo skutočných udalostí a rozpráva príbeh v niekoľkých rovinách, kde popri odsúdenom ožívajú hlasy rodinných príslušníkov a priateľov, žalobcov a ich podporovateľov, ako aj zmätočná a nevýrazná verejná mienka. Nájde sa len jediný novinár, ktorý sa pokúsi zrekonštruovať pravdivý sled udalostí, čím sa vystaví podozreniam a cenzúre. Snímka Pán mravcov uzatvára v utorok o 20.00 hod. MittelCinemaFest 2022 v Bratislave.

 

 

Vyhľadaj

2percenta

220x220stavoing

Táto webová lokalita používa súbory cookie pre lepšie používateľské prostredie. Ochrana osobných údajov tým nie je dotknutá.