Piešťany zahviezdia najlepšími európskymi filmami
Jedenásty Medzinárodný filmový festival Cinematik Piešťany (13. – 18. september) aj tento rok premitene výber najlepších európskych filmov uplynulého roka. Tento výber zostavujú každoročne európski filmoví kritici a festivaloví dramaturgovia. Silné filmy sa na festivale stretnú v sekcii výstižne pomenovanej Meeting Point Europe organizovanej pod záštitou medzinárodnej federácie filmových kritikov FIPRESCI. Návštevníci Cinematiku tak budú môcť v slovenskej premiére vidieť hneď niekoľko dôležitých filmov, o ktorých sa na zahraničných festivaloch toľko hovorilo.
Tohtoročná mozaika je plná kvalitných filmov rôznych žánrov z rôznych krajín. Prináša snímky, ktoré reprezentujú stav súčasnej európskej kinematografie. Zaujímavým filmovým počinom je minoritná slovenská koprodukcia Rodinný film v réžii slovinského režiséra Olma Omerzu. Omerzu zaujal pred troma rokmi filmom Příliš mladá noc. Vo svojom najnovšom filme rozpráva o tom, ako dve dospievajúce deti naložia s nečakane nadobudnutou slobodou, keď sa ich rodičia rozhodnú brázdiť oceán. Režisérovi sa opätovne darí zobraziť ľudské vzťahy autenticky a súčasne veľmi minimalisticky.
Aktuálnu tému utečencov spracováva nový film dokumentaristu Gianfranca Rosiho Požiar na mori ocenený Zlatým medveďom na festivale v Berlíne za najlepší film. Príbeh sa zameriava na malého chlapca žijúceho na ostrove, kam utečenci prichádzajú denne v tisícoch. Kladie do kontrastu jeho bežný život a každodenné napätie ľudí na úteku. Vtipné zamyslenie nad tým, čo to znamená byť ozajstným chlapom prináša grécka komédia Chevalier. Je príbehom šestice mužov na luxusnej plavbe na jachte, ktorých omrzí bežné rybárčenie a začnú si dávať väčšie výzvy s cieľom zistiť, ktorý z nich je najväčší mačo. Ďalšou atraktívnou snímkou uchádzajúcou sa o cenu Meeting Point Europe je dramatická komédia nemeckej režisérky Maren Ade Toni Erdmann. Príbeh o komplikovanom vzťahu otca a dcéry vzbudil veľký záujem aj kontroverziu na tohtoročnom festivale v Cannes a u mnohých bol veľkým favoritom na Zlatú palmu. Netreba sa obávať jeho dlhej minutáže, príbeh diváka jednoznačne vtiahne.
Festival premietne aj nový film Bena Wheatleyho High-Rise odohrávajúci sa v polovici 70. rokov minulého storočia. Film je vernou adaptáciou rovnomenného románu J. G. Ballarda o vzostupe a páde ľudskej spoločnosti. Tohto britského režiséra si návštevníci Cinematiku určite pamätajú z roku 2013, keď sa osobne zúčastnil svojej retrospektívy a prevzal si cenu REŠPEKT. Vo výbere sa objavia napríklad aj prvý diel trilógie Tisíc a jedna noc: časť prvá – Nepokojný , španielsky dokument o neuchopiteľnom ruskom hudobnom skladateľovi Olegovi Karavajčukovi Oleg a vzácne umenie a tiež historická vojnová dráma Pod pieskom dánskeho režiséra Martina Zandvlieta.
Okrem kvalitných európskych snímok prináša Cinematik každoročne aj výber najlepších dokumentárnych filmov, ktoré vznikli za ostatný rok v majoritnej či minoritnej slovenskej produkcii Inak tomu nebude ani teraz. Festival v sekcii Cinematik.doc prináša nový film Pavla Barabáša Sloboda pod nákladom. Jeho príbehy prekračujú hranice obyčajného audiovizuálneho záznamu jeho cestovateľských dobrodružstiev a diváka zaručene upútajú. Podobne obdivuhodná je aj nová slovensko-česká koprodukčná snímka Filipa Remundu a Roberta Kirchhoffa Para nad riekou. Vo svojom diele sa režiséri zamerali na troch starnúcich jazzmanov, ktorí kedysi ušli za hranice Československa. Hudobníci rozprávajú o svojich skúsenostiach s jazzovými hudobníkmi na svetovej úrovni. Celý film sa nesie v celkovo pohodovom, jazzovom tempe. Okhwan na ceste za slobodou prezentuje zvláštneho protagonistu. Kórejčan Okhwan Yoon vyštudoval právo a je úspešným podnikateľom. Pred 15 rokmi však zahodil oblek, sadol na bicykel a vybral sa na cestu okolo sveta za snom o zjednotenej Kórei. Yoon prešiel 192 krajín, v ktorých zažil neuveriteľné príhody a dobrodružstvá. Režisér Marek Mackovič a jeho film sa stali populárnymi dlho pred jeho dokončením, keďže časti filmu použili režiséri Kevin MacDonald a Loressa Clisby vo svojom oscarovom dokumente Life in a Day. Do sekcie bol zaradený aj dokument Zem, ktorá hľadá svoje nebo režiséra Erika Prausa. Na základe príbehu jednej horehronskej obce a jej obyvateľov reflektuje sociálnu a ekonomickú realitu Slovenska. Ďalšou témou snímky je aj hľadanie vzťahu ku svojej zemi, k svojmu domovu a koreňom. Kladie si otázku dôležitosti zachovávania ľudovej kultúry a folklóru. Film divákovi ponúka filmovú esej, ktorá preniká až k otázkam o zmysle ľudskej existencie.
Aj ďalší dokumentárny film je možné radiť k tzv. kontemplatívnym. Snímka 5. október Martina Kollára je svedectvom o jeho bratovi Jánovi nachádzajúcom sa v ťažkej zlomovej životnej situácii. Film bez pátosu sleduje svojho protagonistu na jeho životnej ceste, kde jediným pevným bodom je konkrétny dátum 5. október, termín vážnej operácie, ktorá ho môže stáť život.
Akreditácie na festival si môžete zakúpiť už dnes na stránke www.cinematik.sk.