Stand Up
Juraj Bohuš, ktorý o filme dosiaľ len prednášal, dostal v debute Stand Up možnosť preniesť svoje teoretické znalosti do praxe. Urobil tak v nenápadnom slovenskom filme nakrútenom za neveľký rozpočet s pomerne neošúchanými tvárami, ktorých civilné herecké výkony umocňujú komornú atmosféru filmu z prostredia na Slovensku stále populárnejšej stand-upovej scény.
Do Ankary na lietajúcej metle...
Asi to nie je náhoda, že Medzinárodný ženský filmový festival prebieha práve v Ankare a už XXV. S výborným logom, výbornou zvučkou a ešte lepším názvom Flying Broom – Lietajúca metla. Organizuje ho Nadácia ženskej organizácie založená v 1996 na ochranu rovnosti práv, rovnakého mena, za spolupráce s mestom Ankara a sponzormi. Tohto ročníka sa zúčastnilo festivalu vyše 60 tvorkýň z viac ako 30 krajín sveta. Žiaľ, stredná Európa na ňom nebola zastúpená. Mnohé z nich prišli uviesť a podiskutovať o svojich dielach s prevažne mladým publikom. Aj preto bolo väčšina kinosál kina Magical Fener Kizilay a Centra súčasného umenia Dogan Tašdelen plná. A diskutovať bolo o čom.
Elvis
Pred vystúpením sa triasol ako osika. Odetý v elegantnom ružovom obleku, so zvláštne ulízaným napomádovaným účesom, nalíčený... S konferencierom, ktorý ho uvádzal na pódiu sa zhováral len veľmi stroho, hoci sa snažil pôsobiť čo najslušnejšie. S prvými nesmelými tónmi spevu si vyslúžil niekoľko posmeškov a komentárov na to, ako vyzerá. No vtom nastala zmena a okamžitý prerod v sebavedomého, sympaticky drzého muzikanta, ktorý si môže s poslucháčmi robiť čokoľvek, čo si zmyslí. Také boli prvé kroky Elvisa Presleyho (úžasný Austin Butler) na ceste za úspechom, aj s pár milovanými blízkymi po jeho boku. Zároveň tiež prvý moment, keď sa k nemu osudovo pripojí akýsi tieň - človek, schopný vyťažiť zo spomínaného úspechu úplné maximum hlavne pre seba samého (Tom Hanks)...
Tralala
Muzikál je žáner, ktorý je tu s nami už od počiatku zvukového filmu a jeho pravidlá - postavy prechádzajúce v spev v ktoromkoľvek momente, za každých okolností - by nás už nemali prekvapiť. Niektoré muzikály sú schopné tento prvok do svojho sveta zakomponovať organickejšie ako iné. Svoj prvý pokus o muzikál si vyskúšali francúzski bratia Jean-Marie a Arnaud Larrieuovci, doteraz sústrediaci sa predovšetkým na komédie. Ich najnovší film Tralala, v hlavnej role s Mathieuom Amalricom a hudobnými číslami napísanými známymi francúzskymi hudobníkmi Dominique A, ako aj Etienne Dahom, je pomerne nezvyklým, no nepochybne svojským filmom, na ktorého hru divák musí pristúpiť.
Úzkosti a ich ľudia (Folk med ångest/ Anxious People, TV seriál)
Pri pohľade na švédsku filmovú produkciu posledných rokov je evidentný akcent na príbehy, analyzujúce národnú psychickú kondíciu. Podpísala sa pod ňu dozaista aj situácia s covidovou izoláciou, trpko popisovaná napríklad vo filme Orca (2020) režisérky Josephine Bornebush, v ktorom sleduje jedenásť hrdinov, zdieľajúcich nútenú samotu. Do nominácie na domáce filmové ceny Guldbagge sa dostal aj film Psychóza v Štokholme (2020) Marie Back o starostiach dcéry a jej psychicky chorej matky. Veľmi v tejto súvislosti neprekvapí ani odbočka do thrillerového žánru, ako to názorne predvádza film Klopanie (2021) Fridy Kempff. Lesbická hrdinka trpí po odchode milenky halucináciami. Počuje hlas týranej ženy aj po prevoze na psychiatriu.