Veľa šťastia, pán Veľký (Good Luck Leo Grande)
Tematizácia nenaplnených osudov žien po šesťdesiatke nie je pre masové publikum veľmi atraktívna. Sú už v penzijnom veku, možno osamelé, možno obklopené problémami svojich dospelých detí, alebo starosťami o vnúčatá, možno na odchode z prominentných kariérnych postov. Dramatické peripetie okolo straty sexuálnej príťažlivosti už majú za sebou a hľadanie ďalšej náplne a zmyslu života zaujíma veľmi obmedzenú divácku klientelu. S nejakými hlbšími zábermi do pozitívneho duchovného statusu, rámcovaného skúsenosťami a novozískanou osobnou rovnováhou a múdrosťou, si scenáristi veľmi poradiť nedokážu. Je príliš komplikované hľadať pre tieto hodnoty nejaký zmysluplný a vyčerpávajúci príbeh.
Podnetné filmové zážitky, zábava i otázniky
Filmový festival v Karlových Varoch, ktorý písal už svoj 56. ročník priniesol veľa zaujímavých podnetov. Nemyslím si, že mu vynútená prestávka kvôli covidu, nejako uškodila. Ani vlaňajší ročník, ktorý sa nekonal vo zvyčajnom termíne, netrpel suchotinami. Záverečný večer spestrili, okrem odovzdania cien víťazom, traja laureáti – stále vtipný Boleslav Polívka (Cena prezidenta festivalu za prínos českej kinematografie), americký oscarový herec, rodák z Portorika Benicio Del Toro a tiež držiteľ Oscara za film Žiara Geoffrey Rush, človek so zmyslom pre humor a vždy dobre naladený, ktorý si prevzal Krištáľový glóbus – Cenu za mimoriadny umelecký prínos svetovej kinematografie. Dodali svojou prítomnosťou neopakovateľnú slávnostnú atmosféru.
Koleso šťastia a fantázie (Gûzen to sôzô)
Koleso šťastia a fantázie, film autora dnes už oscarového filmu Drive My Car, Japonca Rjúsuke Hamagučiho, tématizuje situáciu komunikačnej imaginácie. Tri poviedky zjednocuje snaha vytvoriť za pomoci jednoduchých verbálnych prostriedkov dialógu, situovaného do takmer jediného priestoru, akýsi ďalší rozmer. Premietajú sa doň dôležité životné súradnice, orientované predovšetkým na partnerské vzťahy. V troch poviedkach sa preberajú v najrôznejších nuanciách.
Nebezpečné známosti (Les liaisons dangereuses)
Laclosova známa predloha Nebezpečné známosti sa stala predmetom množstva rôznojazyčných filmových adaptácii a pokračovaní, nakrútených aj renomovanými tvorcami (Miloš Forman). Zdalo by sa tak, že nakrútenie ďalšej verzie v podstate univerzálne aplikovateľného príbehu je už len mlátenie prázdnej slamy. Mladá režisérka Rachel Suissa svoj debut aktualizovala do modernej podoby a zasadila ho do prostredia súčasnej francúzskej strednej školy. Ako sa jej podarilo implementovať klasický príbeh do kritického obrazu súčasnej spoločnosti?
Muž z Toronta (The Man from Toronto)
Teddy (Kevin Hart) je smoliar. Snaží sa na internetových divákov zapôsobiť svojimi videami, kde pomerne neobratne cvičí, aby presadil svoj najnovší podnikateľský nápad – bezkontaktný box. Skutoční tréneri ho ale od toho odhovárajú, obzvlášť ak ho v minulosti už najali na vytvorenie propagačných materiálov k ich vlastnej telocvični. Sem-tam totiž zabudne na plagát dodať aj tak potrebné informácie, ako sú adresa, prípadne telefonický kontakt na majiteľa. Takže potenciálni zákazníci málokedy vedia, ako sa k svojmu vytúženému produktu alebo službe aj naozaj dostať. A navrch má Teddy tiež večný problém s tonerom v tlačiarni, čo ho už neraz dostalo do dosť nepríjemných problémov... Napríklad k nešťastnej zámene identity s v podsvetí dosť známym nájomným vrahom (Woody Harrelson).