On sa bojí (Beau Is Afraid)
Po dvojici pomerne úspešných snímok (Prekliate dedičstvo - 2018 a Slnovrat - 2019) , ktoré sa viezli na novej vlne amerického hororu spolu s Neutečieš (2014), Uteč (2017) a Tiché miesto (2018), sa režisér Ari Aster vracia na plátna kín v trochu inom podaní. Netreba sa však obávať. Asterov špecifický hororový rukopis, cit pre budovanie napätia a hranie sa s diváckymi očakávaniami tu neabsentujú. Naopak, na bizarnej vynalchádzavosti autora a jeho schopnosti prekvapiť obecenstvo stojí praktický celé rozprávanie jedného z najočakávanejších filmov roku. Zdá sa, že Ari Aster sa veľmi intenzívne zaujíma o rodinné priepasti a toxické vzťahy.
Nič v zlom (No Hard Feelings)
Mládeži neprístupná komédia s trochu pochybne znejúcim námetom a držiteľkou Oscara v hlavnej úlohe? Nový film Gena Stupnitskeho vzbudzoval diskusie už pred svojou premiérou a niet ani najmenších pochýb, že najväčšiu zásluhu na tom mala účasť oceňovanej herečky Jennifer Lawrence. Tá si totiž vyberá svoje projekty s rozumom a čistokrvnej komédii sa na filmových plátnach doteraz vyhýbala. Výsledok je však o dosť zaujímavejší ako sľubovala marketingová kampaň, akokoľvek i trochu odlišný.
Asteroid City
Ako nám divákom už v prvých scénach naznačí hosťujúci televízny moderátor (Bryan Cranston), príbeh púštneho mestečka nazvaného po kráteri vyhĺbenom asi pred päťtisíc rokmi meteoritom, je fiktívny a do posledného detailu dielom strápeného divadelného dramatika Conrada Earpa (Edward Norton). V nasledujúcich minútach tak získame možnosť nahliadnuť nielen do jeho výslednej podoby, ale aj do samotného procesu vzniku a vôbec prvého naštudovania textu svojráznym divadelným režisérom Schubertom Greenom (Adrien Brody). Príbeh skupinky mimoriadne nadaných tínedžerov, ktorým sa pošťastí byť spoločne so svojimi rodinami počas stretnutia Junior Stargazer svedkami udalosti vzdialene pripomínajúcej spielbergovské Blízke stretnutia tretieho druhu (1977), však nie je natoľko zvláštny, ako priebeh celého tvorivého procesu, počas ktorého vznikol...
Najlepším hraným filmom Art Film Festu sa stala snímka Dalva
Na záver 29. ročníka Medzinárodného filmového festivalu Art Film Fest vyhlásili víťazov v medzinárodných súťažiach a udelenie piatich cien Modrý anjel a tiež ocenenia Hercova misia a Zlatá kamera. V uplynulých dňoch porota v zložení maďarskej režisérky Agnés Kocsis, tureckého producenta Kaana Müjdeciho, českej režisérky Beaty Parkanovej, poľského kameramana Adama Sikoru a slovenského režiséra a producenta Ivana Ostrochovského, pozorne sledovala programový výber deviatich súťažných dlhometrážnych filmov z celého sveta. Sekcii súťažných filmov, ktorú zostavil umelecký riaditeľ festivalu Martin Palúch, tento rok dominovali snímky venujúce sa problematike narušených rodinných vzťahov a opustenia.
Smolu nosíš ty, láska
Komédia a navyše romantická nie je jednoduchou žánrovou disciplínou aj napriek tomu, že ide o zdanlivo nenáročnú piruetu. Stačí vytvoriť účinnú love story s prekážkami, vybrať efektnú kulisu a obsadiť charizmatickými hercami. Tí už sa nejako dohovoria. Možno by bolo zaujímavé hľadať moment, kedy sa na slovensko-českom filmovom nebi objavila, alebo v novom update opäť rezonovala táto divácky obľúbená „komodita“.