Dom plný dynamitu (A House of Dynamite)
Kathryn Bigelow zaujala najprv ako žánrová režisérka a získala si pozornosť hororovým filmom (Na prahu temnoty, 1987), akčným príspevkom (Bod zlomu, 1991) a v neposlednom rade ambicióznym, no nie úplne doceneným, sci-fi filmom Zvláštne dni (1995). Dlhé roky pritom zostávala v tieni svojho manžela Jamesa Camerona, až do roku 2010, kedy ho porazila v Oscarovom súboji a odniesla si cenu za najlepšiu réžiu dramatického thrilleru Smrť čaká všade. Mimochodom, bola vôbec prvou ženou, ktorá si vzácnu sošku v tejto kategórii odniesla. Jej filmy nabrali na vážnosti a z Kathryn Bigelow sa stala komentátorka moderných amerických dejín. Znepokojená eskalujúcim napätím v spoločnosti napokon prichádza so závažným filmom Dom plný dynamitu, ktorý je, našťastie, ešte stále fikciou, no udalosti v ňom sa zdajú byť aktuálnejšie ako kedykoľvek predtým.
Na americký kontinent je z neznámeho zdroja vyslaná jadrová raketa, ktorá ma čoskoro zasiahnuť desať miliónové mesto Chicago. Nočná mora sa pre pracovníkov tajných služieb stáva skutočnosťou. Vyvstáva však otázka, ako v danom prípade konať. Ťarcha rozhodnutia napokon ostáva na hlave štátu. Tá musí behom niekoľkých minút rozhodnúť či rozpúta globálny vojnový konflikt alebo bude vyčkávať na ďalšie informácie a riskovať, že nepriateľ vyšle nové rakety. Kam však vyslať rakety v prípade, že útočník je neznámy?
Príbeh je rozprávaný z troch pohľadov, pričom v popredí rozprávania sú rôzni pracovníci tajných služieb. Ich konania sú prepojené a v poslednej časti sa k slovu dostáva aj samotný prezident Spojených štátov. Ten je k zodpovednosti privolaný počas PR akcie, kde robí spoločnosť maloletým basketbalistkám. Zaujímavý je teda náhly kontrast, keď sa z prezidenta vylepšujúceho si imidž na banálnej spoločenskej akcii, zaraz stáva najdôležitejšia postavou svetových dejín. V úlohe vyniká Idris Elba presvedčivo vykresľujúci zmäteného prezidenta, ktorý si azda až pri tomto incidente naplno uvedomuje svoju moc. Ani ten najmocnejší z nás totiž nie je pripravený rozhodovať o osude ľudstva.
Názov filmu Dom plný dynamitu odkazuje k situácii v súčasnom svete, keď mocnosti na sebe mieria jadrovými hlavicami dúfajúc, že druhá strana nikdy nestratí rozum. My všetci pritom sedíme na sude prachu, ktorý sa však vo vízii Kathryn Bigelow chystá vybuchnúť. Tým, že útočník ostáva nejednoznačný sa posilňuje tajomnosť osudového prípadu a celá situácia sa stáva omnoho komplikovanejšia. Zároveň akoby tvorcovia akcentovali, že vinníkom môže byť v polarizovanom svete ktokoľvek, a nemožno ich teda obviniť z antipatií k určitému štátu. Film je totiž kritikou celej súčasnej spoločnosti neschopnej deeskalovať všadeprítomné napätie. Miesto diplomatických krokov tak dochádza k neustálemu zbrojeniu a snahu o dialóg nahrádzajú večne „naježené“ rakety.
Dom plný dynamitu je divácky náročnejší film, ktorý vsádza na kvalitný scenár a dobré herecké výkony. Nie je sentimentálny a neponúka žiadnu priamočiaru akciu, čo môže u niekoho vyvolávať pocit, že väčšinu času sleduje iba spotené tváre za monitormi. Film sa však snaží byť realistickou rekonštrukciou situácie, ktorá dosiaľ nenastala, a treba veriť, že ani nenastane. Ako technickému laikovi je pre mňa ťažké povedať, či by situácia vo filme mohla nastať skutočne tak, ako nám to film ukazuje (teda nemožnosť identifikovať odkiaľ sa raketa vzala, či je samotná raketa spozorovaná doslova na poslednú chvíľu), robí to však nesmierne presvedčivo. Aj keď viacero prvých komentátorov kritizuje skutočnosť, že veľa vecí zostáva nevypovedaných a samotný záver neponúka jednoznačné stanovisko, film má schopnosť prinútiť diváka zamýšľať sa nad globálnou bezpečnosťou a vcítiť sa na chvíľu do tých, ktorí rozhodujú o osude nás všetkých. Bigelow ponúka intelektuálne zameraný film, ktorý, vzhľadom na komorné spracovanie, nedocení každý, ale istotne zanechá stopu v mysliach viacerých premýšľavých divákov.
Dom plný dynamitu (A House of Dynamite), USA, 2025
Dĺžka: 112 minút
Réžia: Kathryn Bigelow
Scenár: Noah Oppenheim
Kamera: Barry Ackroyd
Hudba: Volker Bertelmann
Strih: Kirk Baxter
Zvuk: Paul N.J. Ottosson
Scénografia: Jeremy Hindle, David Schlesinger
Masky: Jackie Risotto, Kerrie Smith
Kostýmy: Sarah Edwards
Produkcia: Greg Shapiro, Kathryn Bigelow, Noah Oppenheim
Hrajú: Idris Elba, Rebecca Ferguson, Gabriel Basso, Tracy Letts, Jared Harris, Anthony Ramos, Moses Ingram, Jason Clarke, Jonah Hauer-King, Greta Lee, Gbenga Akinnagbe, Brian Tee, Brittany O'Grady, Willa Fitzgerald, Renée Elise Goldsberry, Kyle Allen, Kaitlyn Dever, Neal Bledsoe, Chance Kelly, Enid Graham, Samuel H. Levine, Catherine Missal, Yadira Guevara-Prip, Caleb Eberhardt, Sam Vartholomeos, Francesca Carpanini
Distribúcia: Netflix
Foto: ČSFD cz.



