Až na dno (Highest 2 Lowest)

Hodnotenie používateľov: 4 / 5

Hviezdy sú aktívneHviezdy sú aktívneHviezdy sú aktívneHviezdy sú aktívneHviezdy sú neaktívne
 

Az2 resizeHovorí sa o ňom, že mal najlepšie uši na skutočné hudobné talenty v rámci vlastnej afroamerickej komunity. Najväčšiu dobu slávy zažil so začiatkom 21. storočia. Doba sa však od vtedy zásadne zmenila. Hudobný vkus sa zameral na iné žánrové preferencie, distribúcia skladieb prešla na stream. Tvorcom už nestačí len ignorovať negatívne recenzie, aby sa oklepali a nadviazali v tvorbe ďalej. Musia dnes čeliť až toxickému drobnohľadu fanúšikov na sociálnych sieťach, neraz dokonca novodobým „honom na čarodejnice“, ak sa im svojimi činmi a názormi „ideologicky“ vzopreli. Napriek láske k hudbe a snáď ešte väčšej náklonnosti k peniazom, čo Davidovi Kingovi (skvelý Denzel Washington), niekdajšiemu zakladateľovi vydavateľstva Stackin' Hits Records, pomáhala „vydolovať“ z peňaženiek pozorných poslucháčov veľké sumy, zatúžil ten na moment uniknúť zo sebadeštruktívnej špirály stresov, obchodných schôdzok a neustálych konkurzov hudobníkov, z ktorých len hŕstka disponovala talentom, aký si sama sebe pripisovala. Nie je to tak dávno, čo sľúbil konkurencií predať svoj väčšinový podiel. Len, aby sa chvíľu na to, čo vyzistí, aké s ním majú plány, všetko oľutoval. Nie, nie, žiadny predaj nebude. V neopodstatnenej eufórií si odkúpi ešte podiely ďalších svojich kolegov, zastaví väčšinu svojho majetku a začne s hudbou pekne krásne odznova. Svoju podnikateľskú stratégiu si ale ešte chvíľku nechá radšej pre seba...

Davidova manželka Pam (Ilfenesh Hadera) sa práve chystala dať ich pravidelný finančný dar múzeu, v ktorom je členkou správnej rady. Pristupuje k nápadomprekvapivo nadšením žiariaceho hudobného magnáta trochu skepticky. Ich dospievajúci syn Trey (Aubrey Joseph) tak trochu očakáva, že otec bude zase sledovať len svoje vlastné záujmy bez ohľadu na to, čo si on sám myslí. Veď nie je schopný sa ani stretnúť a vypočuť si vraj nespochybniteľný talent, ktorý objavil v kamarátke Sule (Aiyana-Lee). A nebolo by to po prvý raz, čo by ho sklamal, prípadne porušil nejaký s energickým nadšením charizmatickej osobnosti prednesený Az resizesľub. V ten deň ho mal Davidov najlepší kamarát a šofér s už dávno oľutovaným záznamom v trestnom registri Paul (Jeffrey Wright) viezť spolu s vlastným synom Kyleom (Elijah Wright) na pravidelný basketbalový tréning. Chlapci si osudovo medzi sebou vymenili zelenú čelenku, ktorú David King vždy na synovi považoval za výraz nevkusu. Na tréning dorazili, no návrat z tréningu už takou samozrejmosťou nebol. 17 a pol milióna amerických dolárov vo švajčiarskych 1000-frankových bankovkách je suma, ktorú by mal David King zaplatiť, ak chce Treya ešte niekedy uvidieť nažive. Hoci to plány hudobného magnáta výrazne naruší, chce únoscovi zaplatiť. O prípad sa začne zaujímať tiež tím detektívov na čele s ostrieľaným Earlom Bridgesom (John Douglas Thompson), Bellovou (LaChanze) a protivným belochom Higginsom (Dean Winters), čo ustráchanému otcovi neváha tiež príležitostne oponovať. Vie veľmi dobre, že únoscovia často bývajú tými najbližšími v životnom okruhu obete a obzvlášť na vyšších spoločenských priečkach sa ľudia pre generovanie zisku nezastavia pred ničím. Trey sa nakoniec vráti domov živý a zdravý. Únosca si ho totiž pomýlil s kamarátom Kyleom. Čo teraz na to ambiciózny David King ženúci sa za splnením si podnikateľského sna? Za Treya by výkupné zaplatil. Bude ochotný tak urobiť aj pre syna svojho najlepšieho kamaráta?

Najnovší filmový „flák“ režiséra Spikea Lee (BlacKkKlansman, Bratstvo piatich) s názvom Až na dno je jeho už piatou tvorivou spoluprácou s hercom Denzelom Washingtonom. Príjemne mieša prvky štýlovej, mierne výstrednej formálnej podoby, do ktorej si režisér - reprezentant americkej nezávislej scény s vlastných charakteristickým rukopisom – nenechá veľmi „kecať“ zo strany veľkých štúdií, s žánrovými konvenciami mainstreamového thrilleru, akým bol napríklad v roku 2006 jeho Spojenec o rafinovanom prepade banky, rukojemníkoch a nevyhnutnom policajnom vyjednávaní. Všetko, čo by však mohlo spadať do nelichotivej škatuľky „žáner“ je v jeho prípade skôr pomôcka pre podstatne premýšľavejšiu reflexiu spoločensko-kritických tém provokujúcich diváka v podtexte aj zásadnejšiu umeleckú výpoveď. Či vôbec poctu akýmkoľvek umeleckým tvorivým výstupom, čo si dovolia vzdorovať vnucovaným módnym „trendom“ súčasnosti. Scenár Alana Foxa sa pokúša svojráznym spôsobom zadaptovať kriminálny román Kráľovo výkupné od Evana Huntera (publikujúceho pod pseudonymom Ed McBain) z roku 1959 a významovo ho čo najadekvátnejšie zasadiť do súčasného spoločenského, mediálneho, ale aj umeleckého kontextu s dôrazom na rozdielnosti jednotlivých vrstiev a rasovú problematiku. Ďalšiu veľkú poctu scenár skladá práve tvorcom prvej výraznejšej filmovej adaptácie spomínaného románu – konkrétne režisérovi Akira Kurosawovi, ktorý v roku 1963 nakrútil majstrovskú kriminálnu štúdiu charakterov v obdobnej dejovej situácií Nebo a peklo.

Únos by na rozpútanie rafinovanej a dynamickej hry nervov pre konvenčný kriminálny thriller úplne stačil. Zámena synáčika z bohatej rodiny za chudobného kamaráta na mieste uneseného a otázka, či by bola hlavná postava vôbec ochotná zaplatiť požadované výkupné aj zaňho, však v divákovej mysli nemilosrdne spúšťajú kladenie jednej otázky za druhou. Príbeh sa vďaka nim stane priam existenciálnym a postranné motívy začnú gradovať napätie v oveľa väčšej miere, než by toho bola schopná hlavná zápletka s únosom. S pribúdajúcimi zvratmi sa zásadne mení perspektíva na riešený problém. S približujúcim sa záverečným dejstvom na chvíľu možno dôjde k menšiemu naratívnemu zaváhaniu. No aj záver tvorcovia dokážu celkom odvážne ustáť. O menšiu vierohodnosť sa nakoniec postarajú postavy, ktoré sme doposiaľ videli vyjednávať, diskutovať o podnikaní, zaoberať sa umeleckým prejavom, ktoré sa ocitnú v žánrovo odľahčenejších akčnejších polohách. Hoci sa dnešná raperská hudobná scéna nikdy veľmi nevyhýbala umelcom s určitou kriminálnou minulosťou, vidieť hudobného magnáta, ako mimo dohľadu policajných vyšetrovateľov berie do ruky zbraň a chystá sa vybojovať si spravodlivosť podľa vlastných predstáv, film predsa len trošku uberá o jeho počiatočnú serióznosť.

Pridanou myšlienkovou hodnotou je popisovanie, ako pozitívne alebo negatívne reagujú sociálne siete na jednotlivé rozhodnutia problematického protagonistu o zaplatení, či nezaplatení výkupného, o odovzdaní peňazí únoscom. O špekuláciách, ako je unesený Kyle nešťastne „zamenený“ za údajne zbohatlíckeho synka Treya – konšpiráciách nezakladajúcich sa na pravde, čo masírujú verejnú mienku a zúčastneným ničia životy. O tom, ako sa predstavenstvo hudobného vydavateľstva bojí o straty, ktoré im dokáže zvýšený záujem verejnosti spôsobiť. Chvíľku sa aj samotný režisér Spike Lee stotožňuje s postavou Davida Kinga v jeho pohľade na dnešnú umeleckú scénu a vzdoruje „diktátu“ údajných fanúšikov, očakávaniam, ktoré majú od všetkého nového, čo stvorí. Kamera Matthewa Libatiquea miluje New York z perspektívy uhladenej domoviny vyšších tried aj polorozpadnutú špinavosť spoločenského dna. Miluje landmarky mesta v jeho exteriéroch, aj intimitu domácností, kde prebieha herecky energická dráma výrazných charakterov ambivalentne sa kolísajúcich raz na pozitívnej, raz na negatívne strane vlastných osobností. Záleží od toho, ako pristúpia na nové výzvy definované im najnovšími prekvapivými zvratmi.

Spoločne so strihom Barryho Alexandera Browna a Allyson C. Johnson pôsobia niektoré zásadnejšie slovné vyjadrenia postáv ako neveršované raperské výstupy raz oslovujúce publikum priamym pohľadom do kamery, inokedy z deväťdesiatstupňového profilu. Inokedy je v režisérovom svojráznom stvárnení dramatická situácia kulisou pre hudobné vystúpenie. Spike Lee si tradičnú aj modernú afroamerickú kultúru váži a tvrdohlavo sa ju pokúša presadzovať, hájiť a tiež brániť. Je jej výrazným, autorsky vyhraneným hlasom. Až na dno je skvelým napínavým thrillerom s myšlienkovým presahom, hereckým koncertom, ktorý si režisér nakrútil po svojom a zdá sa, že viac než len pre radosť. A opäť dokazuje, že aj adaptácia už známeho príbehu (viď. Kurosawov film Nebo a peklo) – v dnešnej dobe preplnenej reinterpretáciami, remakmi, reštartmi – môže byť stále niečím originálnym, osobitým a myšlienkovo ukotveným v súčasnosti. Obzvlášť, keď k nej tvorcovia zodpovedne pristúpia so serióznosťou, akú si zaslúži.

Až na dno (Highest 2 Lowest), USA, 2025
Dĺžka: 133 minút
Réžia: Spike Lee
Predloha: Evan Hunter (kniha)
Scenár: Akira Kurosawa (pôvodný scenár), Hideo Oguni (pôvodný scenár), Ryûzô Kikushima (pôvodný scenár), Alan Fox
Kamera: Matthew Libatique
Hudba: Howard Drossin
Casting: Kim Coleman
Strih: Barry Alexander Brown, Allyson C. Johnson
Scénografia: Mark Friedberg, Lisa Scoppa, Laura Ballinger
Kostýmy: Francine Jamison-Tanchuck
Produkcia: Jason Michael Berman, Todd Black
Hrajú: Denzel Washington, Ilfenesh Hadera, Aubrey Joseph, Jeffrey Wright, Dean Winters, Michael Potts, A$AP Rocky, John Douglas Thompson, Elijah Wright, Rick Fox, Jade Cayne, Nuri Hazzard, Jensen McRae, Andy McQueen, LaChanze, Wendell Pierce, Frederick Weller, Allison Worrell, Nicholas Turturro, Rosie Perez, Anthony Ramos, Princess Nokia, DeShawn Harold Mitchell, Gregory Dann, Eddie Palmieri, Katia Washington, Craig Castaldo, Ice Spice
Distribúcia: Apple TV
Foto: ČSFD cz. (viac fotiek nie je k dispozícii)

Vyhľadaj

2percenta

220x220stavoing

Táto webová lokalita používa súbory cookie pre lepšie používateľské prostredie. Ochrana osobných údajov tým nie je dotknutá.