The New Look

Hodnotenie používateľov: 4 / 5

Hviezdy sú aktívneHviezdy sú aktívneHviezdy sú aktívneHviezdy sú aktívneHviezdy sú neaktívne
 

Nev2 resizeNový seriál The New Look, venovaný móde, avizuje vo svojom názve popis zrodu nového štýlu v obliekaní, ktorý nesporne súvisí s historickými a zároveň spoločensko-ekonomickými a podmienkami zmien. Tie sa celkom iste museli odraziť aj na materiálnej kultúre. A k tej móda určite patrí. V tomto ohľade seriál neprekonal zažité biograficky orientované naratívy jej personálneho zastúpenia, módnych návrhárov a návrháriek. Prelom a inovácia, sľubovaná anatómia fenoménu je tak len druhoradým, skôr mimovoľným dôsledkom rozprávania. Do popredia sa dostávajú životné osudy dvoch významných postáv francúzskeho módneho miestopisu, Christiana Diora (Ben Mendelsohn) a Coco Chanel (Juliette Binoche).

Prorokom nových trendov je celkom určite Coco Chanel, v čase druhej svetovej vojny a obsadenia Francúzska nemeckými vojskami je už etablovanou ikonou nielen v oblasti módy, Nev resizeale aj parfumérie. Dôrazným gestom oslobodila už v 20. rokoch dámy od korzetov, šperkov a čipiek a nasadila jednoduchú, elegantnú pohodlnosť, inšpirovanú nielen prvkami mužského obliekania, ale i športovými inováciami. Nemci počas okupácie dômyselne rozhadzujú siete a keďže jej synovec André Palasse, syn staršej sestry Julie, je vo väzení, kam sa dostal ako príslušník francúzskej armády, snaží sa mu pomôcť, čo sa jej aj podarí, ale nie je to zadarmo. Pri vyjednávaní o jeho prepustení sa zoznámi s barónom Hansom Guntherom von Dincklagom, elegantným Spatzom. Je prirodzene v nemeckých službách. Stane sa jej milencom a voľne s ňou začne manipulovať. Chce, aby odniesla osobne list s ponukou mierových podmienok samotnému Churchillovi. Vie, že sa s ním pozná a tak si zaistia dôveryhodnosť poslania. Vyberie sa teda do Španielska, ale britský veľvyslanec jej oznámi, že Churchill v Madride nie je. Ona netuší, že celý plán sa konal bez vedomia Hitlera a keď sa prezradí, je v problémoch nielen Coco, ale aj Spatz. Stretáva sa aj s Walterom Schellenbergom, riaditeľom tajných služieb a ten jej ponúka, že v rámci protižidovských zákonov zariadi, aby spoločnosť, ktorú vlastnila s bratmi Wertheimerovcami pripadla jej. Po vojne jej Nev4 resizekontakty s Nemcami nová vláda spočíta. Uchýli sa na deväť rokov do Švajčiarska, kam ju prídu zatknúť.

O veľa ide aj Diorovi. Jeho sestru Catherinu (Maisie Williams) Nemci zatknú za účasť v odboji a pošlú do koncentračného tábora v Ravensbrucku. Príde aj za Coco a prosí o pomoc. Tá, sama v obrovských problémoch, odmieta. V druhej polovici seriálu, povojnovom období, sledujeme obnovu v módnom biznise najmä cez postavu Diora. Chce sa osamostatniť, pracoval u Luciena Lelonga (John Malkovich), ktorý sa stal jeho mentorom. Povojnová situácia je kritická, lebo je nedostatok látok i kvalitných krajčírok. Tie sú predmetom vážnych sporov Diora s Chambre Syndicale de la Couture, lebo sa ich snaží stiahnuť od svojich konkurentov. Nakoniec debutuje v roku 1947 svojou slávnou kolekciou Carolle. Nemci sa po obsadení Paríža v júni 1940 snažili o ovládnutie francúzskych módnych domov a plánovali preniesť centrum módy do Berlína, alebo Viedne a nastoliť vlastný „new Nev7 resizelook“. Francúzska móda sa im zdala zbytočne frivolná. Zhabali materiály syndikátu, ktorý združoval v čase invázie vyše stovky inštitúcií. Lelong sa takémuto plánu snažil zabrániť a zároveň tajne zamestnával židov.

Na rozdiel od biografických filmov o živote Coco Chanel, naposledy v roku 2009 s Audrey Tatou v hlavnej roli, podáva seriál rozsiahlejší obraz o dobe a postavách, ktoré sa podieľali na budovaní svetovej prestíže francúzskej módy. Okrem Diora a Chanel tu v druhom pláne figurujú aj Cristóbal Balenciaga (Nuno Lopes), alebo Pierre Balmain (Thomas Poitevin) Výrazný je najmä herecký výkon Juliette Binoche. Jej Coco sa radikálne odlišuje od romantických a krehkých osôbok z predošlých filmov. Je predovšetkým nervnou, tvrdou vyjednávačkou, bezohľadnou obchodníčkou, pokiaľ sa, samozrejme, nejedná o blízkych ľudí. Ukážkovo dovedie bratov Wertheimovcov, ktorých obviňuje z toho, že v USA bez jej vedomia vyrábali a predávali parfém Chanel 5, k dohode o podiele na spoločnom biznise. Správa sa často, ako nadutá aristokratka a s nadhľadom dokáže ignorovať všetko, Nev10 resizečo jej stojí v ceste. Úspech je často dláždený bezohľadnosťou a tá zrejme v jej podnikaní nikdy nechýbala. Bráni sa tvrdením, že žene v mužskom svete nič iné neostáva.

Seriál s nie celkom vyjasnenými zámermi balansuje medzi snahou tematizovať situáciu v časoch okupácie, ale aj sledovať životné osudy modelárov, priblížiť charakter a nuanse ich tvorby a zároveň sa venovať vnútorným pomerom v obore. Zjavné je to v preskakovaní udalostí v živote Diora a Chanel bez cielenej súvislosti. Evidentná je i snaha Todda A. Kesslera a Helen Shaverovej (podieľala sa aj na réžii niektorých dielov Vikingov) nejakým spôsobom uchopiť a zdôrazniť dôležitosť talentu, tvorby, pomenovať ich prejavy a dať im patričný vizuálny výraz. Titulovanie módnych tvorcov za povojnových „záchrancov života a sily ducha“ je exaltovaným rámcom celého príbehu, ktorý s ním ani trochu nesúvisí. My naopak vidíme intenzívny zápas o to, ako sa vyhnúť spolupráci s Nemcami a zároveň prežiť, zachrániť svoj biznis i život blízkych aj za cenu kompromisov a ústupkov. Pasovať Nev8 resizemódne prehliadky za prostriedok k pozdvihnutiu národného optimizmu, možno komentovať len s iróniou.

Diora sa snažia katapultovať na piedestál inovátora a aktéra „revolúcie štýlu“, čo by asi bolo s ohľadom na zásluhy Coco Chanel sporné. Francúzska verzia by sa možno od americkej odlišovala už len preto, že históriu domácej módy ovládajú Francúzi detailnejšie a presnejšie ako Američania. Možno by ubrali aj z romantického pátosu, vyzdobeného ornamentami rozkvitnutých záhrad, spojených so spomienkami na rodičov Christiana a Catherine Diorových. Francúzsky šik má svoju aristokratickú históriu, dôsledne demokratizovanú všetkými módnymi revolucionármi. Ako sa táto štafeta odovzdávala sa v seriáli nehovorí. Možno nabudúce.

Nev6 resizeThe New Look (TV seriál), USA, 2024
Dĺžka: 8 h 18 min (Minutáž: 36–61 min.
Manažér projektu: Todd A. Kessler
Réžia: Helen Shaver, Todd A. Kessler, Julia Ducournau, Jeremy Podeswa
Scenár: Todd A. Kessler, Dani Vatere, Ning Zhou, Jason Rabe, Amanda Coe, David Rabe, Ashlin Halfnight
Kamera: Jaime Reynoso, Michał Sobociński
Hudba: James S. Levine
Casting: Juliette Ménager
Strih: Jesse Overman, Aaron Kuhn, Ravi Subramanian
Zvuk: Ryan M. Price, Mary Ellen Porto
Scénografia: Anne Seibel, Christelle Maisonneuve
Masky: Florence Colin
Kostýmy: Karen Muller Serreau
Producenti: Ning Zhou, Dani Vatere, Helen Shaver
Hrajú: Ben Mendelsohn, Juliette Binoche, Maisie Williams, John Malkovich, Emily Mortimer, David Kammenos, Michael Carter, Jannis Niewöhner, Claes Bang, Hugo Becker, Dominic Tighe, Zabou Breitman, Darina Al Joundi, Joseph Olivennes, Nuno Lopes, Joshua James, Daniel Betts, Rupert Young, Joséphine de La Baume, Xavier Lafitte, Manuel Severi, Lea Bonneau, Serpentine Teyssier, Brice Bexter, Valérie Kéruzoré, Raphaëlle Agogué, Thure Lindhardt, Françoise Miquelis, Christopher Buchholz, Stéphanie Crayencour, Cédric Weber, Franz Liebig, Roman Schomburg
Distribúcia: Netflix
Foto: ČSFD cz.

Vyhľadaj

2percenta

220x220stavoing

Táto webová lokalita používa súbory cookie pre lepšie používateľské prostredie. Ochrana osobných údajov tým nie je dotknutá.