Seminár (Konferensen/The Conference)

Hodnotenie používateľov: 3 / 5

Hviezdy sú aktívneHviezdy sú aktívneHviezdy sú aktívneHviezdy sú neaktívneHviezdy sú neaktívne
 

Ina2 resizeJe všeobecne známe, že severania dokážu nakrútiť kvalitné thrillery, k čomu im často pomáha aj typicky seversky chladná atmosféra a dôraz na pochmúrnosť tamojšieho prostredia. Osobitým subžánrom sa potom stáva severská kriminálka, ktorá sa teší veľkej obľube nielen v domácich krajinách, ale po celej Európe. Vo filme Seminár sa Švédi púšťajú do menej zmapovaných vôd severského filmového sveta, akých je pre nich podžáner hororovej komédie. Konkrétne je film Seminár humornou variáciou na takzvané „slasher“ filmy (po slovensky by sa dal typ týchto filmov označiť ako „vyvražďovačky“), ktoré boli mimoriadne populárne najmä v 80. rokoch.

Režisér Patrik Ecklund nie je na filmovom poli žiadnym nováčikom, no kritiku zaujal predovšetkým cenenými krátkometrážnymi filmami, v ktorých prestavil Ina resizesvoj nezvyčajný zmysel pre humor. Jeho dlhometrážnym debutom sa stal film Výpadky prúdu z roku 2012, potom sa sústredil predovšetkým na seriálovú tvorbu. Seminár je teda iba druhý Ecklundov dlhometrážny film, ktorý navyše prichádza po dlhých jedenástich rokoch. Treba ešte poznamenať, že film vychádza z najnovšieho rovnomenného románu aj u nás známeho autora temných švédskych thrillerov Matsa Strandberga.

Ako to už v prípade filmov slasher býva, dej je veľmi jednoduchý. Ecklund predstavuje niekoľko úradníkov, ktorý usporadúvajú stretnutie v dosiaľ neskomercializovanej oblasti, kde sa má onedlho ich zásluhou stavať veľké obchodné centrum. Onedlho začína byť jasné, že za celým kšeftom je čosi nekalé, no karty sú už rozdané a ani najuvedomelejšia členka tímu Cleo proti tomu nič nezmôže. Niekto sa však voči tomuto zásahu do prírody rozhodne ohradiť, a to dosť agresívnym spôsobom. Úradníkov ubúda, atmosféra hustne. Záhadný maskovaný vrah totiž s výstavbou obchodného centra nesúhlasí a rozhodol sa teda o veľmi Ina5 resizebrutálny a názorný protest.

Rozbeh filmu je pomerne pomalý. Postavy medzi sebou vedú dialógy v uzavretom priestore chatky, ktoré nie sú veľmi zaujímavé, a tak sa vlastne iba čaká, kedy sa čosi zlomí a hororu chtivý divák dostane patričnú dávku násilia. Netreba si totiž nič navrávať, film spadajúci do kategórie slasher totiž skutočne vo veľkej miere (česť výnimkám, ktoré dbajú aj na zmysluplne spracovaný scenár) o násilí je a Seminár nám ani nebude chcieť túto skutočnosť vyvrátiť. Keď sa teda na scéne konečne objaví dlho očakávaný vrah, istotne to privítame, no veľká časť z nás veľmi rýchlo odhalí, že to na zaujímavý film jednoducho nestačí. Vraždy pribúdajú, účastníci teambuildingu utekajú (aj keď je jasné, že ich čas na filmovom plátne je limitovaný) a Cleo, ktorá by mala byť podľa pravidiel žánra „tou silnou ženou“ schopnou zastaviť psychopatického vraha, bezcieľne pobehuje po lese. Ostáva nám teda iba prehliadka viac či menej zaujímavých spôsobov vraždenia s maskovaným vrahom, ktorý na seba vezme podobu maskota pripravovaného obchodného Ina7 resizecentra.

Seminár je priemerný horor, ktorý nie je príliš zábavný, nie je príliš vtipný a nevyniká ani veľkou inovatívnosťou. Pochváliť sa dá maska, teda kostým spomínaného maskota, ktorá síce pripodobňuje veselého drevorubača s rozžiareným úsmevom, no napriek tomu je na nej čosi hrozivé. Maskovaným vrahom akoby sa film hlásil k odkazu svojich starších (a lepších) osemdesiatkových bratov, no na rozdiel od mnohých z nich tu absentuje prekvapivé odhalenie identity vraha. Aj to je dôvod, prečo je môj výsledný dojem z filmu Seminár taký nevýrazný. Seminár totiž ničím nevyniká a aj keď sa od slasherov zväčša neočakáva veľa, pri veľkom množstve podobných "vyvražďovačiek“ by bolo azda na mieste osviežiť priamočiare rozprávanie niečím novým. Mám však pocit, že sa o to ani nepokúsil a ďalší celovečerný pokus inak schopného režiséra Patrika Ecklunda čoskoro zanesie prach.

Ina3 resizeSeminár (Konferensen/The Conference), Švédsko, 2023
Dĺžka: 100 minút
Réžia: Patrik Eklund
Predloha: Mats Strandberg (kniha)
Scenár: Patrik Eklund, Thomas Moldestad
Kamera: Simon Rudholm
Hudba: Andreas Tengblad
Zvuk: Björn Baummann
Scénografia: Karin Myrenberg Faber
Masky: Mattias Tobiasson
Kostýmy: Ingrid Sjögren
Producent: Ina Sohlberg
Hrajú: Katia Winter, Eva Melander, Lola Zackow, Adam Lundgren, Margareta Pettersson, Cecilia Nilsson, Christoffer Nordenrot, Maria Sid, Amed Bozan, Jimmy Lindström, Robert Follin, Claes Hartelius, Marie Agerhäll, Martin Lagos
Distribúcia: Netflix
Foto: ČSFD cz.

 

 

 

Vyhľadaj

2percenta

220x220stavoing

Táto webová lokalita používa súbory cookie pre lepšie používateľské prostredie. Ochrana osobných údajov tým nie je dotknutá.