Vražda v Paríži (Murder Mystery 2)
Keď sa manželia Spitzovci konečne odhodlali po pätnástich rokoch manželstva vypraviť na akúsi „dodatočnú“ svadobnú cestu, úplnou náhodou sa ocitli na luxusnej jachte tajomného miliardára s pomerne výstrednou rodinou. Jej členovia si kvôli možnému dedičstvu dokázali ísť navzájom nemilosrdne po krku s takým zápalom, že to nakoniec celé skončilo s veľkým počtom mŕtvych tiel. Niekdajší policajný strážnik, ktorý nedokázal opakovane prejsť skúškami na detektíva Nick (Adam Sandler) a kaderníčka Audrey (Jennifer Aniston) so záľubou v čítaní detektívok sa následne museli skutočne obracať, aby našli dôkazy potrebné pre svoje očistenie. Polícia ich totiž okamžite začala považovať za hlavných podozrivých slušne zamotaného, snáď až komicky prekombinovaného prípadu.
Z oboch tak mohol byť v snímke Vražda na jachte z roku 2019 a pod režijným vedením Kylea Newachecka manželský detektívny pár hodný Nicka a Nory Charlesovcov z pera Dashiella Hammetta, známych tiež napríklad z filmu Tenký muž (1934) režiséra W. S. Van Dykea a jeho pokračovaní, prípadne zo svojej parodickej účasti – ako Dick a Dora – na vyšetrovaní celého kolektívu ikonických detektívov vo Vražde na večeru (1976) Roberta Moorea. Zábavná nemotornosť, priam deštruktívna neschopnosť dopátrať sa k pravde aj inak ako úplnou náhodou, z nich však urobila niečo ako párovú verziu inšpektora Jacquesa Clouseaua z Ružového pantera (1963) Blakea Edwardsa. A teraz sú späť v pokračovaní, v ktorého existenciu snáď ani nikto nedúfal... Predchádzajúce udalosti ich inšpirovali k zásadnej zmene v živote. Obaja opustili svoje pôvodné zamestnanie a vydali sa na dráhu súkromných detektívov. Zvyknú sledovať napríklad manželov podozrievaných z nevery. Ničia zákazníkom ich dôkladne naplánované prekvapenia k výročiu svadby, aby následne sami unikali pred šípmi z loveckých kúš, používaných neraz na vyjadrenie nespokojnosti s ich investigatívnymi službami... Hroziacu krízu však pomerne ľahko zažehná telefonát od Maharadžu (Adeel Akhtar), jedného z mála preživších z prvého dielu, ktorý ich pozýva na svoju luxusnú indickú svadbu do Paríža. Prekvapivá pozvánka sa tak pre oboch manželov stane jednak šancou konečne si zase vyhodiť z kopýtka. A kto vie? Možno im osud v blízkosti majetnejších, vždy sa o niečo škriepiacich známych dopraje aj nejakú tu peknú „vraždičku“ na vyšetrovanie...
Maharadžova snúbenica Claudette (Mélanie Laurent) je milá Francúzka, ktorá si ho zrejme plánuje vziať nielen pre peniaze, ako o nej hovoria zlé jazyky – najmä ten kontesy Sekou (Jodie Turner-Smith) a jej zábavne pozérskej spoločníčky Imani (Zurin Villanueva). Maharadža si totiž pôvodne mal vziať Sekou v rámci dávnej dohody ich rodín, no teraz nemá inú možnosť ako ustúpiť vzťahu z rozumu a dať prednosť láske. Maharadžova sestra Saira (Kuhoo Verma) nie je veľmi nadšená z toho, že má na rodinných podnikateľských aktivitách skôr minoritný podiel a všetok ten svadobný humbug okolo seba vníma radšej nenápadne skrytá v ústraní. Na svadbu je tiež pozvaný hviezdny futbalista Francisco (Enrique Arce) so skoro až desivým počtom milostných „zárezov“ u vlastných fanúšičiek. To on namiesto sestry spravuje spomínané Maharadžove podnikateľské aktivity a od prvého momentu má oči len pre Audrey. Nick má teda o dôvod navyše mať sa pri ňom na pozore... Prítomný je aj plukovník Ulenga (John Kani), Maharadžov bývalý osobný strážca s jednou rukou, závistlivo hľadiaci na svoju mladšiu, energickejšiu náhradu. S divokým odštartovaním svadobnej veselice, ale jeho náhradník pán Lou (Larry Myo Leong) okamžite padne za prvú obeť. Maharadža je unesený a Nick s Audrey by mohli opäť naplno prejaviť svoj detektívny talent-netalent. To by však osadenstvo svadby nesmelo namiesto nich zavolať na pomoc skutočného profesionála – slávneho extraktora Connora Millera (skvelý Mark Strong), autora nejedného z preverovacích testov, z ktorých žiadnym sa zatiaľ Nickovi pri policajných skúškach nepodarilo prejsť.
Vražda v Paríži režiséra Jeremyho Garelicka je príjemne ľahkovážnou „béčkovou“ komédiou, jemne parodujúcou typický naratívny vzorec detektívok Agathy Christie a iných legendárnych autorov knižných predlôh daného žánru. Nerobí si starosti s tým, či dej vôbec pri gradovaní jednotlivých príbehových línií, prezentovaných zvratoch a svojich prekvapivých pointách dáva ešte vôbec nejaký zmysel. Dokonca by sa dalo povedať, že práve to, že niektoré z komických situácií v rámci scenára Jamesa Vanderbilta sú priam až absurdným nezmyslom, dodáva filmu nezanedbateľné kúzlo. Dominantným tvorivým prvkom pre pobavenie publika je herecká prítomnosť Adama Sandlera a Jennifer Aniston, ktorí sa očividne cítia vo svojich rolách o niečo pohodlnejšie než minule. V najlepších scénach filmu akoby nadviazali na predošlú úspešnú hereckú spoluprácu v rodinnej komédií Skús ma rozosmiať režiséra Dennisa Dugana z roku 2011 - filmu ku ktorému sa im ani zďaleka nepodarilo kvalitatívne priblížiť predchádzajúcou Vraždou na jachte.
Výrazným plusom v porovnaní s predchádzajúcim dielom je zmena režiséra. Jeremy Garelick, hoci stále zostáva z kreatívneho hľadiska skôr „len“ rutinérskym žánrovým remeselníkom, prejavuje lepší cit pre správne načasovanie v komických scénach. Naplno využíva ústredný herecký pár, nezdržiava sa zbytočným rozpitvávaním stereotypných charakterov. Vie správne odhadnúť, kedy zaoberanie sa krízami vo vzťahu medzi Nickom a Audrey slúži k prehĺbeniu komického účinku, a kedy je len upachtenou nudnou výplňou medzi jednotlivými zvratmi. Kamera Bojana Bazelliho sa kochá exotickým prostredím, luxusnými interiérmi a v správnom momente jej neuniká ani pohľad na plameniaka, či žirafu s plienkou, aby satirizovala výstrednosť ich bohatých majiteľov. Hudba Ruperta Gregson-Williamsa vnáša do deja správny komediálny nadhľad aj rytmickú dynamiku do akčných, či s napätím sa pohrávajúcich scén. Pričom strih Toma Costaina a Briana M. Robinsona prácou s tempom a rytmom filmového rozprávania tvorivo zachraňuje aj inak remeselne problematickejšie momenty.
Vražda v Paríži nie je žiadnym komediálnym veľdielom. V porovnaní s inteligentnými humoristickými detektívkami napríklad z aktuálne veľmi populárnej série Na nože režiséra Riana Johnsona, jednoznačne prehráva na body. Predchádzajúce filmové dobrodružstvo Nicka a Audrey však hravo prekonáva... Je to snímka pre tých, ktorým v pauzách medzi umelecky ambicióznejšími pokusmi o charakterové herectvo Adama Sandlera (Drahokam, Životná trefa) nevadí, že sa občas zatúži vrátiť k svojim o niečo viac prvoplánovým komediálnym koreňom. A hlavne pre tých, ktorí vždy chceli vidieť nenápadnú krehkú Jennifer Aniston, ako niekoho zväčša len nešťastnou náhodou zastrelí, pobodá, prípadne „zamorduje“ sekáčikom.
Vražda v Paríži (Murder Mystery 2), USA, 2023
Dĺžka: 89 minút
Réžia: Jeremy Garelick
Scenár: James Vanderbilt
Kamera: Bojan Bazelli
Hudba: Rupert Gregson-Williams
Strih: Tom Costain, Brian M. Robinson
Scénografia: Luke Freeborn, Jeanette Scott
Kostýmy: Debra McGuire
Producenti: Jennifer Aniston, Allen Covert, Adam Sandler, James D. Stern, James Vanderbilt, Tripp Vinson
Hrajú: Adam Sandler, Jennifer Aniston, Jodie Turner-Smith, Mélanie Laurent, Mark Strong, Tony Goldwyn, Adeel Akhtar, Annie Mumolo, John Kani, Enrique Arce, Kuhoo Verma, Dany Boon, Jillian Bell, Carlos Ponce, Matthew R. Anderson, Joe Ordaz, Zurin Villanueva
Distribúcia: Netflix
Foto: ČSFD cz., Netflix