Včela na muške (Man vs. Bee, TV seriál)

Hodnotenie používateľov: 4 / 5

Hviezdy sú aktívneHviezdy sú aktívneHviezdy sú aktívneHviezdy sú aktívneHviezdy sú neaktívne
 

Muska2 resizeKeby vopred vedel, čo ho tento džob bude stáť, nikdy by naň nepristúpil. Aktuálne sedí na lavici obžalovaných a sudkyňa mu hlása svoj rozsudok o vine za nebezpečnú jazdu autom, nedbanlivosť, podpaľačstvo a ničenie cudzieho majetku. Pôvodne mal totiž strážiť luxusný, modernou elektronikou na komplet ovládaný dom Niny (Jing Lusi) a Christiana (Julian Rhind-Tutt) Kolstad-Bergenbattenovcov, kým mali byť týždeň niekde na dovolenke. Myslel si, že na to má, lebo však aj on vlastní nejaký dom... Ehm, teda kedysi vlastnil. Vo chvíli, keď sa ho sudkyňa ešte naposledy spýta, či sa k svojej vine chce nejako vyjadriť, Trevor Bingley (Rowan Atkinson vo vrcholnej forme), asi ten najväčší smoliar na svete, príde s posledným, pomerne pochybným argumentom: „Bola tam včela.“

K novej práci sa dostal zrejme len prednedávnom a to po dlhšom čase, než pôvodne predpokladal. Vo vzťahu k dnes už bývalej manželke Jess (Claudie Blakley) mu dlhšie čakanie na novú životnú príležitosť veľmi nepomohlo. Mladá a veľmi krehká dcéra Maddy (India Fowler) sa však z jeho úspechu Musla9 resizeteší, rovnako tak si robí nádeje, že svoju prvú dovolenku odlúčený otec strávi konečne v jej blízkosti. Majitelia obydlia, ktoré má Trevor strážiť v ich neprítomnosti, sú síce trochu arogantní britskí zbohatlíci, no pod dohľadom ho budú mať maximálne pri každodenných krátkych kontrolných video hovoroch. A to ich bude tiež vtedy pravdepodobne zaujímať jedine ich roztomilý pes Donut s alergiou na orechy. (Čo myslíte, aký typ masla si Trevor rád natiera na pečivo, a čo asi tak chlpáčovi pri novom opatrovateľovi hrozí?) Každá jedna miestnosť je zabezpečená kódom podľa roku uskutočnenia sa slávnych námorných bitiek, pričom Trevor doteraz ani nemal potuchy, že sa naozaj udiali. Nábytok bez kľučiek a držadiel sa otvára vďaka infračerveným senzorom. Všetky vodovodné kohútiky reagujú na údajne presne definované pohyby rúk – no málokedy na pohyby, Muska5 resizeo ktoré sa zväčša Trevor pokúša. Na všetko má, samozrejme, aj pomerne nahrubo spísaný manuál, keby si niekedy nevedel dať s niečím rady. Ten však zbĺkne ako jedna z vôbec prvých vecí, na ktoré Trevor siahne... Na stenách majiteľom visia drahé obrazy, zo stropu zvláštne vyzerajúce inštalácie od Kandinského, v knižnici je iluminovaný rukopis s miliónovou hodnotou a ten Jaguar v garáži je vraj úplne prvý vyrobený model... Takže, keď náhodou do domu vletí včela a Trevor sa bude po nej oháňať, uhýbať sa jej náletom a pokúšať sa ju zneškodniť, v dosahu bude dosť drahých a vzácnych vecí priam osudovo odsúdených na komickú demoláciu.

Včela na muške režiséra Davida Kerra je britská televízna miniséria o deštruktívne komickom konflikte Muska11 resizečloveka s nenápadným maličkým tvorom z hmyzej ríše. Nedosahuje síce existenciálnych rozmerov inej „príbuznej“ ľudsko-zvieracej konfrontácie kapitána Ahaba a Moby Dicka z Melvilleovej Bielej veľryby. Môže však hravo sekundovať napríklad podobne náladovo ladeným eskapádam bratov Ernieho a Larsa Smuntzovcov, keď sa v Love na myš (1997) režiséra Gorea Verbinského pokúšali zbaviť malého hlodavca z práve zdedeného domu navrhnutého slávnym architektom. Motív zločincov vykrádajúcich domy v okolí, akoby vypadol z populárnej filmovej série Sám doma odštartovanej Chrisom Columbusom v roku 1990, hoci o väčšinu pascí na nich sa tento raz postará „smart“ dom so svojím elektronicky najmodernejším vybavením - tak trochu ako v siedmej epizóde jedenástej sezóny seriálu Akty X s názvom „Rm9sbG93ZXJz“ (2018). A pokiaľ ide o Rowana Atkinsona a jeho nostalgické narážky na legendárnu postavu Mr. Beana (1990-1995), to ako dopadnú niektoré umelecké diela v Muska3 resizedomácnosti manželov Kolstad-Bergenbattenovcov po Trevorovom rekonštrukčnom zásahu, má zjavnú tematickú paralelu s Beanovým prvým celovečerným filmovým dobrodružstvom s podtitulom Najväčšia filmová katastrofa (1997) režiséra Mela Smitha, kde totálne zdemoloval známy obraz Whistlerovej matky.

Deväť epizód, z ktorých prvá a najdlhšia má asi osemnásť minút, zatiaľ čo ostatné len približne desať, je štruktúrovaných podobne ako iné predchádzajúce hrané grotesky z filmografie Rowana Atkinsona. Väčšina z nich však nemá jednotný ucelený dej vygradovaný do jednoznačnej údernej pointy. Najčastejšie končia cliffhangerom odkazujúcim na ďalšiu epizódu, prípadne sa pokúšajú vysvetliť doposiaľ skrývanú motiváciu v konaní tej ktorej postavy. Jednotlivé naratívne „neúplné“ čriepky však Muska9 resizenápadito zapadajú do série ako celku a, úprimne, možno by im nakoniec viac pristál formát neepizodicky zostrihaného, uceleného rodinného filmu. Pre diváka zvyknutého na celonočné seriálové „flámy“, na ktoré zvyčajne Netflix láka svojím uverejňovaním všetkých dielov nejakej populárnej televíznej série v jeden konkrétny premiérový termín naraz, tak nie je problém s nadšením a pobavením zhliadnuť všetky Trevorove životné peripetie v jednom ucelenom príbehu.

Okrem predstaviteľa hlavnej úlohy je pod scenárom autorsky podpísaný Will Davies. Každá epizóda definuje protagonistovi nový problém alebo odlišný pohľad na jeho riešenie, či už v rámci dejovej línie so vzdorovitou včelou alebo s nemenej dôležitými nezvanými ľudskými hosťami, prípadne občas až Muska resizezákerne štrajkujúcou technikou. Väčšina komických scén je vystavaná na vizuálnych gagoch, zatiaľ čo pri riešení vzťahových podzápletiek a vo vzácnych momentoch na vydýchnutie je dominantou skôr dialóg. Kamera Karla Oskarssona využíva aj najdrobnejší detail z interiérového zariadenia domu navrhnutého autorkou výpravy Carly Reddin, či dekoratérmi Janeetou Panesar a Neilom Floydom. Hudba Lorneho Balfeho náladovo znie na pozadí, aby melodicky kopírovala nálety CGI animovaného hmyzieho antagonistu a v spolupráci s premyslenou strihovou skladbou Marka Daviesa pomáhala nájsť mnohým neodolateľným grimasám Rowana Atkinsona to správne komické načasovanie.

Včela na muške síce so sebou prináša komediálnu zápletku, ktorá sa možno bude zdať niekomu viac Muska7 resizenež trochu pritiahnutá za vlasy. Nachádza však v protagonistovom konaní a následnej príbehovej štúdií nesprávnych osobných rozhodnutí priam tragikomické odôvodnenie, kvôli ktorému mu bude divák isto držať palce, nech sa deje, čo chce. Ako totiž vraví Trevorova ex Jess, nemal by stále utekať pred zodpovedným doriešením svojich životných problémov tým, že sa ako posadnutý vždy radšej zameria na úplne nepodstatnú maličkosť... No na druhej strane, keď divák v očiach Rowana Atkinsona zase raz uvidí akýsi nedefinovateľný záblesk posadnutosti, môže sa radovať, že čosi z Mr. Beana v ňom ešte stále žije a len tak si nenechá „prebzučať“ akúkoľvek komicky vďačnú nepodstatnú maličkosť okolo hlavy.

Muska6 resizeVčela na muške (Man vs. Bee, TV seriál) Veľká Británia, 2022
Dĺžka: 1 h 52 min (Minutáž: 10–20 min)
Manažéri projektu: Rowan Atkinson, William Davies
Réžia David Kerr
Scenár: William Davies
Kamera: Karl Oskarsson
Kamera: Karl Oskarsson
Hudba: Lorne Balfe
Zvuk: Richard Davey
Scénografie: Carly Reddin
Hrajú: Rowan Atkinson, Julian Rhind-Tutt, Jing Lusi, Aysha Kala, Chizzy Akudolu, Tom Basden, Greg McHugh, India Fowler
Distribúcia: Netflix
Foto: ČSFD cz

Vyhľadaj

2percenta

220x220stavoing

Táto webová lokalita používa súbory cookie pre lepšie používateľské prostredie. Ochrana osobných údajov tým nie je dotknutá.