Nebezpečné známosti (Les liaisons dangereuses)
Laclosova známa predloha Nebezpečné známosti sa stala predmetom množstva rôznojazyčných filmových adaptácii a pokračovaní, nakrútených aj renomovanými tvorcami (Miloš Forman). Zdalo by sa tak, že nakrútenie ďalšej verzie v podstate univerzálne aplikovateľného príbehu je už len mlátenie prázdnej slamy. Mladá režisérka Rachel Suissa svoj debut aktualizovala do modernej podoby a zasadila ho do prostredia súčasnej francúzskej strednej školy. Ako sa jej podarilo implementovať klasický príbeh do kritického obrazu súčasnej spoločnosti?
Sedemnásťročná Célène je idealistka, verí v lásku na celý život a viac ako sociálne siete ju zaujíma čítanie kníh. Pripravuje sa na to, že bude musieť istý čas žiť oddelene od svojho snúbenca Pierra a odchádza z Paríža do Biarritzu, aby tu nastúpila na novú školu. Netrvá však dlho, kým musí čeliť skazenej elite svojej novej školy, ktorej vládne bývalá hviezda televíznej obrazovky a kráľovná Instagramu Vanessa a slávny surfer Tristan, nebezpečný a zároveň zvodný. Célène sa do neho zamiluje, no netuší, že je obeťou krutej stávky medzi Tristanom a Vanessou. Ako ďaleko zájdu, aby ukojili svoje sadistické chúťky?
Film zachytáva, respektíve snaží sa zachytiť pomery spoločenského života súčasnej mládeže. Vychádza pritom z ústrednej premisy predlohy, konkrétne z mocenského protikladu medzi hŕstkou privilegovaných, ktorí nudu zaháňajú intrigovaním, a ich obdivovateľmi stávajúcimi sa terčmi pre ponižujúcu zábavku elity. Samozrejme, ako film v úvode pripomína, stratifikácia obyvateľstva už dnes nezodpovedá kedysi dominantnému rozdeleniu na aristokraciu a jej poddaných (ak by ste si to doteraz náhodou nevšimli). Nejde už tak o pôvodný obraz aristokratickej spoločnosti tesne pred Francúzskou revolúciou. Keďže je film tematicky aktualizovaný na súčasnú dobu sociálnych sietí, hierarchia, či privilegovanie istých jedincov, spočíva najmä v počte sledujúcich. Ich príslušný počet vytvára zo svojich falošných idolov bohov, ktorý majú dovolené všetko.
Navzdory tomu sa režisérka rozhodla neostať len pri faktore instagramovej úspešnosti, Tristan a Vanessa, hoci nepatria priamo do aristokracie, sú oproti ostatným zvýhodnení i materiálne, ako úspešné celebrity známe aj mimo smartfónových obrazoviek. V tomto smere sa film snaží aj o istú formu kritiky sociálnych sietí a ich pohlcujúceho, myseľ kriviaceho účinku, robí to však banálnym, prvoplánovým spôsobom, v štýle - tínedžeri držia neustále v ruke mobil, a to je zlé. Film, hoci postavený na literárnom základe z 18.storočia, je plný súčasných trendov, politických úchyliek, modernej hudby či slangu. Navzdory tomu je však vizuálna stránka snímky zúfalo nevýrazná a konzervatívna, spolieha sa prevažne na statické zábery, obyčajné detailové prestrihy, akoby šlo len o film na objednávku. Daná téma by uvítala istú vizuálnu vynaliezavosť, dajme tomu pohrávanie sa s videoklipovou estetikou v štýle napríklad nedávneho Mainstreamu.
Célène sa rozhodne v školskom divadle s pomocou jej otca zinscenovať hip-hopovú verziu klasického diela, čím sa odzrkadľuje premisa samotného filmu. V podstate univerzálne nesympatické postavy, hoci kultúrne rôznorodé, majú až charakter karikatúr. Célène je outsiderka a od "cool kids“ sa odlišuje svojou vernosťou, naivitou a mravnosťou. Chová sa asi tak, akoby svoj doterajší život strávila izolovaná od zvyšku civilizácie v jaskyni. Spôsob, akým je vykreslené jej outsiderstvo, kontrast medzi uznávanými jedincami a ňou, je natoľko plochý, prvoplánový a absurdne vykonštruovaný, až je vtipný. Célène číta knihy, uťahuje si zo slangu svojich rovesníkov, divokú párty strávi v ústraní čítaním Prousta (áno, vážne), dokonca ani nepoužíva sociálne siete. Paradoxne, (a nemyslím si, že ide o zámer) pôsobí jej chovanie viac elitárne než chovanie zamýšľanej elity. Nebezpečné známosti je bohužiaľ tonálne rozháraný a v konečnom dôsledku i predvídateľný film, ktorý pôvodný príbeh neposúva ďalej a padá na bizarne vykreslených charakteroch tínedžerov a nefungujúcej snahe o kritickú reflexiu generácie sociálnych sietí a virtuálnych životov.
Máte záujem o modernú verziu klasiky? V tom prípade radšej siahnite po Veľmi nebezpečných známostiach z roku 1999. Alebo, ak by ste radšej niečo bližšie pôvodnému príbehu, siahnite po Formanovej adptácii (1989) či verzii s Johnom Malkovichom (1988). Ak sa vám žiada francúzsky hovoriaca verzia, klasika z roku 1959 s Jeanne Moreau a Jean-Louis Trintignantom je zrejme najlepšia voľba.
Nebezpečné známosti (Les liaisons dangereuses), Francúzsko, 2022
Dĺžka: 109 minút
Réžia: Rachel Suissa
Predloha: Choderlos de Laclos (kniha)
Scenár: Rachel Suissa, Slimane-Baptiste Berhoun
Kamera: Giovanni Fiore Coltellacci
Strih: Romain Rioult
Scénografia: Samantha Gordowski
Kostýmy: Emmanuelle Youchnovski
Produkcia: Eleonore Dailly
Hrajú: Alexis Michalik, Paola Locatelli, Camille Léon-Fucien, Aymeric Fougeron, Ella Pellegrini, Nicolas Berno, Ahmed Shawky Shaheen, Oscar Lesage
Distribúcia: Netflix
Foto: ČSFD cz.