Konferencia (Konferencija /Conference)

Hodnotenie používateľov: 4 / 5

Hviezdy sú aktívneHviezdy sú aktívneHviezdy sú aktívneHviezdy sú aktívneHviezdy sú neaktívne
 

Ferencia resizeNie je veľa súčasných ruských režisérov, ktorých tvorbu máme možnosť sledovať priebežne, ale Ivan I. Tverdovskij je jeden z nich. Od roku 2014, keď nakrútil svoj hraný debut Nápravná trieda, sme vďaka sekcii Na východ od západu MFF Karlove Vary videli všetky jeho filmy až na najnovší Konferencia. Ten je prístupný vo výbere HBO GO.

22.októbra uplynie 20 rokov od tragickej udalosti v moskovskom divadle Na Dubrovke, keď budovu v čase predstavenia muzikálu Nord-Ost obsadili čečenskí teroristi. Žiadali, aby Putin (v tom čase prezident v prvom volebnom období od roku 1999) vyhlásil, že chce ukončiť vojnu v Čečensku a stiahol vojská aspoň z jedného okresu. Obsadenie trvalo štyri dni do 26. októbra a rukojemníci museli zostať na svojich miestach v sále. Ukončil ho zásah špeciálnych jednotiek a spočíval v tom, že pustili do sály plyn. Mal uspať teroristov a zabrániť im, aby odpálili nálože. Ferencia2 resizeNiektorí však upadli do kómy a v nemocnici im nedokázali pomôcť, lebo velenie vojska a polície odmietli uviesť zloženie plynu. Výsledkom zásahu bolo 129 mŕtvych.

Na pozadí týchto udalostí sa odohráva príbeh preživších. Každý rok si v sále divadla pripomínajú tieto udalosti, teda aspoň sa o to snažia. V úvode vidíme rádovú sestru Natáliu (Natália Pavlenkova) ako vyjednáva s riaditeľom divadla (Jan Capnik) povolenie k stretnutiu. Nie je veľmi ústretový, ale nakoniec súhlasí s tým, že to bude označené ako konferencia. Natália je jednou z priamych účastníčok zásahu. Podarilo sa jej utiecť oknom na toalete. V sále ostal jej muž, dcéra a syn. Ten neprežil. Dcéra Gaľa (Ksenia Zujeva) ju nenávidí a vykazuje z bytu, kde leží jej muž, paralyzovaný po mŕtvici.

V deň stretnutia Natália víta v poloprázdnom sále priamych svedkov i rodiny mŕtvych. Na sedadlách sú rozmiestnené nafukovacie figuríny, biele, reprezentujúce živých, modré tých, ktorí neprišli a čierne teroristov. Natália vyzve svedkov, aby popísali svoje spomienky. Teroristi, vrátane žien v čiernom, vošli do sály po prestávke asi o deviatej večer. Jeden z nich na javisku vystrelil z automatu a publikum bolo presvedčené, že ide o vtip, začali sa smiať a voľne pobehovať po sále. Herci na javisku ďalej tancovali a spievali. Keď prestala hrať hudba a odviedli hercov, bolo jasné, že sa deje čosi desivé. Prvou obeťou bola akási Ferencia3 resizeOľga Romanova, prenikla do budovy a vyzývala teroristov, aby pustili ženy a deti. Bola neústupná a keď nepomohli údery, ženu zastrelili.

Po nejakom čase rukojemníkom priniesli občerstvenie z divadelného bufetu a to, čo tam našli, hádzali do hľadiska. Dvaja mladí herci Roman Šmakov a Filip Avdejev, ktorí hrajú vo filme, sú skutočnými postavami a ich zážitky sú autentické. Jeden z nich hovorí o tom, že odrazu videl v hľadisku svoju mamu. Druhý o halucináciách s očakávaním Batmana. Počul spoza dverí krik a dávku zo samopalu. Pochopil, že Batman už nepríde.

Rozprávanie preruší ochrana a vyzýva ich, aby skončili a šli domov. Natália trvá na tom, že aspoň raz musia dôjsť dokonca a navrhne, aby zablokovali východy. Nasleduje jej spoveď. Dcéra Gaľa sa zdvihne a odblokuje východ. Vojdú policajti a vyženú všetkých von. Sú zadržaní a Natália má vyšetrovateľovi vysvetliť, prečo zdemolovali javisko a ona zadržiavala rukojemníkov v sále. Riaditeľ divadla sa rozhodne zrušiť svoje udanie. Natália s kamarátkou Svetou odchádzajú domov. Záver odznie už v súkromí. Sveta vyčíta Natálii snahu neustále pripomínať tú trvalú traumu, zanechávajúcu pocit strachu. Ľudia sa boja vojsť do metra, chodiť na koncerty i do divadla.„Strach, to je náš najväčší hriech“, hovorí Natália. „Dobrú noc. Nech sa ti sníva o anjeloch.“ V poslednej scéne sa v sále upratuje, zriadenec zbiera modré, čierne a biele figuríny a strká ich do igelitového vreca. Na Ferencia4 resizescéne je biela socha piety, obklopená pracujúcim technickým personálom.

Tverdovskij na pôdoryse, budovanom v kategóriách detailného, autentického realizmu, otvára priestor duchovných súradníc. Majú charakter spovede, ťažkého spytovania svedomia a priznávania hriechov, za ktoré nik nečaká rozhrešenie ani odpustenie. Natália je médiom týchto obsahov, zosobňuje metafyzické utrpenie z pocitu viny, ktorú na ňu uvalila pamätná situácia. Stala sa skúškou odolnosti a odvahy. Odišla zo sveta, lebo v nej neuspela. Blúdi cintorínom a zastane pri hrobe svojho syna. Tieto náboženské alúzie spojené so strachom pri pohľade do temnej bezodnej priepasti ničoty a bezmocnosti, spája režisér s motívom pamäte. Tá je katalyzátorom ľudskej schopnosti žiť s pocitom nenapraviteľnej viny, bez nároku na odpustenie. Režisér nás necháva sledovať prostredie, v ktorom sa konštelácia strachu, viny a snahy zbaviť sa ťaživej pamäte, drží pri živote. Zoznamuje nás s byrokratickou bezohľadnosťou a v drastickej scéne zásahu prvej pomoci paralyzovaného muža Natálie, s otupenou ľahostajnosťou. Sanitári vlečú telo v akejsi plachte a sprevádzajú ich Galine výkriky a nadávky. Natália v panike uteká preč, späť do kláštora, ďaleko od všetkého, čo nemôže uniesť.

Ferencia5 resizeAsi by bolo zložité hľadať podobné reflexie po akomkoľvek teroristickom útoku kdekoľvek na svete, vo filme, literatúre, alebo v divadelných hrách. Je to dôkladný nemilosrdný ponor do súvislostí politických, ekonomických i psychologických, porovnateľný len s dôsledkami vojnovej apokalypsy. Ruská schopnosť hovoriť o utrpení synchronicky metódou realizmu i metafyziky je výnimočná a prítomná v súvislej línii filmov, od Tarkovského, cez Sokurova, Germana i Zvjaginceva. Je daná ako historickým, tak geografickým a nepochybne i náboženským pozadím. Film dostal na festivale ruských filmov Kinotavr v Soči cenu za najlepší scenár a premiéru mal v Benátkach.

Konferencia (Konferencija /Conference), Rusko, 2020
Dĺžka: 129 minút
Réžia: Ivan I. Tverdovskij
Scenár: Ivan I. Tverdovskij
Kamera: Fjodor Glazačov
Hudba: Sten Šeripov
Strih: Ivan I. Tverdovskij
Producent: Konstantin Fam
Hrajú: Natalia Pavlenkova, Oľga Lapšina, Jan Capnik, Ksenija Zujeva, Anna Slju, Oleg Feoktistov, Alexandr Semčev, Viktorija Verberg, Anna Galinova, Roman Šmakov, Filip Avdejev
Distribúcia: HBO GO
Foto: ČSFD cz. a HBO Max

 

 

 

 

 

 

Vyhľadaj

2percenta

220x220stavoing

Táto webová lokalita používa súbory cookie pre lepšie používateľské prostredie. Ochrana osobných údajov tým nie je dotknutá.