Zásek (Huit Rue de l'Humanite/Stuck Together)

Hodnotenie používateľov: 4 / 5

Hviezdy sú aktívneHviezdy sú aktívneHviezdy sú aktívneHviezdy sú aktívneHviezdy sú neaktívne
 

Osem12 resizeDesivo prázdne ulice Paríža. Úryvky z prejavu prezidenta Emmanuela Macrona o tom, že Francúzi sú od teraz vo vojne s neviditeľným a nevyspytateľným nepriateľom. Covid-19 útočí a život sa dostáva pod nútenú kontrolu protipandemických opatrení. Niekomu sa podarilo uniknúť z mesta do svojich vidieckych domčekov alebo viac izolovaných častí krajiny. Niekto zostal. Na balkónoch bytovky číslo 8 na Rue de l'Humanité sedem rodín, ktoré sa poznajú viac-menej len z videnia pri letmých stretnutiach na chodbe, práve tlieska zdravotníkom. Niektorí, aby ich podporili, iní z odlišných dôvodov. Každopádne, v najbližších dňoch sa osudy domácich prepletú viac, než pôvodne očakávali.

Ako vraví malý Basile (Milo Machado Graner), syn protivného, konšpiráciám veriaceho Tonyho (François Damiens), majiteľa bytovky, jeho otec vraj netlieska zdravotníkom, ale Covidu. Manželka mu ušla k matke, pretože vraj vie všetko najlepšie a už ju nebavilo mu počas takto Osem resizevyhrotenej krízy posluhovať. Trpezlivo čaká na chvíľu, kedy ovdovelá suseda Louise (Liliane Rovère) konečne skrachuje, aby mohol za lacný peniaz od nej odkúpiť jej momentálne zavretý bar a premeniť ho na obchod s elektronickými cigaretami. To by jej však, na rozdiel od otca, dobromyseľný Basile nesmel vnuknúť nápad, žeby početné zásoby hruškovice mohla predávať, keď už nie na bežnú konzumáciu, tak aspoň ako dezinfekciu na ruky. Basile je tiež zamilovaný do Louny (Rose de Kervenoaël), dcéry pomerne paranoidného, hypochondrického Martina (Dany Boon), nosiaceho rúško aj na balkóne. Nikdy nevidel jej odokrytú tvár, ale oči má vraj nádherné. Škoda, že zatiaľ neprejavila ani najdrobnejší náznak vedomosti o jeho existencií.

Martin pri každej príležitosti meria teplotu všetkých naokolo digitálnym bezkontaktným teplomerom. Dokonca aj policajtom na ulici kontrolujúcim dodržiavanie opatrení a Osem2 resizepodozrievajúcich ho neraz z útoku zbraňou. Von chodí zásadne s plaveckým šnorchlom na tvári a len kvôli neodkladným nákupom, či venčeniu psa, ktorý si čas od času vždy radšej „cvrkne“ doma do kvetináča. Keď vidí cez kukátko vchodových dverí plešinu domového údržbára Diega (Jorge Calvo) – toho jediného, kto bol zatiaľ v kontakte so skutočne covid pozitívnym - v panike uskočí, lebo mu vzhľadom pripomína vírus pod mikroskopom. Ani jeho manželka Claire (Laurence Arné) to s ním nemá práve najľahšie. Obzvlášť vo chvíli, keď sa ako právnička vráti z nutnej osobnej konzultácie s klientom, ktorého by inak akýkoľvek zaznamenaný videohovor mohol zdiskreditovať - a Martin ju následne nechá spať v spacáku na chodbe pred bytom.

Osem3 resizeA potom je tu ešte hlúpučký tréner Samuel (Tom Leeb), naháňajúci si svojim cvičením na internete množstvo followerov. Svoju tehotnú priateľku Agathe (Alison Wheeler) sa snaží vždy držať mimo záber webkamery, aby nezradil fanúšičky naivne veriace, že majú uňho milostné šance. Nikdy si nie je istý, o akej pandémií to jeho priateľka vlastne celý čas spieva svoju pomerne dosť otravnú pieseň. Všetky jeho snahy o zdravý životný štýl navyše končia vo chvíli, keď sa mu dostane do rúk vrecúško so sladkými marshmallows. Profesor Gabriel (Yvan Attal), bývalý zamestnanec Pasteurovho inštitútu pre biológiu a lekárstvo, im všetkým robí PCR testy mimoriadne dlhými, hrubo neohybnými tyčinkami, ktoré zásadne vráža do neochotne nastavených nosov absurdne hlboko. Vymýšľa tiež svoju vlastnú vakcínu, no laboratórne myši mu akosi prirýchlo dochádzajú. Skôr, či neskôr dôjde na rad údržbárovo morča a možno aj nejaký ten nedobrovoľný ľudský subjekt. A v Osem5 resizejednom z bytov býva tiež tajomná Leïla (Nawell Madani), navonok sa nijako neprejavujúca, po nociach však vyrážajúca na motorke do ulíc opatrenia-neopatrenia.

Film Zásek herca, spoluscenáristu a režiséra Danyho Boona jemne fraškovito reflektuje súčasný celosvetový problém s pandémiou Covid-19. Robí si žarty zo situácií, s ktorými sa človek v nedobrovoľnej izolácií bežne stretáva. Vtipne zveličuje, karikuje určité prístupy k lockdownu, pričom sa pokúša nechať dostatočný priestor pre všetky v súvislosti s pandémiou zatiaľ prejavované názory. Spočiatku môže trochu otráviť tým, že sa snaží pomerne pateticky vysvetliť, aké riziká so sebou situácia s vírusom prináša. Čo to ten Covid vlastne je a ako sa dá pred ním chrániť... Dej sa totiž zameriava na počiatky pandémie, kedy ešte vedci ani len netušili s čím majú tú česť. Scenáru Laurencea Osem4 resizeArného a Danyho Boona ani veľmi nejde o to prerozprávať nejaký príbeh. Je skôr sledom komických situácií, v ktorých vždy dominuje iná z početného repertoáru predstavených postáv. Ide skôr o jednotlivé komické zážitky, ktoré uzatvára do pevnejšieho príbehového rámca úvodné testovanie možných nakazených a ich neskoršie oboznamovanie sa s výsledkami. Niekedy je humor rutinérskym pitvorením sa. Niekedy pozostáva z dôkladne vygradovanej a vypointovanej parodickej scénky a sem-tam hrajú prim svižné konverzačné „prestrelky“. Kamera Glynna Speeckaerta v kombinácií s hudbou Alexandrea Lecluysea dokonca občas neváha preniknúť až na žánrové „územie“ nefalšovanej grotesky.

Snímka sa nepokúša o žiadny realizmus – čo sa zdá byť jej zjavným plusom. Vzbudzuje dojem, že je prerozprávaná zo subjektívnej perspektívy malého Basilea, ktorý jednotlivé postavy stručne predstaví svojim vnútorným monológom hneď na začiatku. Aj keď dej Osem11 resizečasto pozostáva zo zaznamenaných momentov, ktorých sa Basile osobne nezúčastnil, perspektíva detsky naivného a zároveň do jednej zo susediek zamilovaného chlapca inak dosť frustrujúcu ústrednú tému príjemne odľahčuje. Umožňuje väčšie sústredenie sa na vzájomné vzťahy medzi susedmi, ktorí sa až v takto vyhrotenej situácií pozvoľna odhodlávajú jeden druhého skutočne spoznať a tak trochu prehodnocujú svoje doterajšie životy s prísľubom pohnúť sa novým, o niečo konštruktívnejším smerom. Pričom akosi spontánne dôjde aj na štylizovanú romantiku, či príjemne sentimentálne, dojemné chvíle. Expozícia síce môže v publiku vyvolať dojem, že je ešte príliš skoro na podobný typ filmu – zvlášť, keď reálna situácia s vírusom stále akosi nechce poľavovať. S pribúdajúcimi zvratmi a pozvoľným zbližovaním sa postáv začne Zásek fungovať ako príjemný únik pred pandémiou a pre niekoho hoci trochu gýčová, napriek tomu ale podmanivá oslava života.

Osem6 resizeZásek (Huit Rue de l'Humanite /Stuck Together), Francúzsko, 2021
Dĺžka: 125 minút
Réžia: Dany Boon
Scenár: Dany Boon, Laurence Arné
Kamera: Glynn Speeckaert
Strih: Hervé de Luze
Zvuk: Thomas Gauder, Pierre Mertens
Scénografia: Pierre Renson
Kostýmy: Laetitia Bouix
Hrajú: Dany Boon, Laurence Arné, Yvan Attal, Liliane Rovère, François Damiens, Alison Wheeler, Jorge Calvo, Nawell Madani, Elie Semoun, Tom Leeb
Distribúcia: Netflix
Foto: ČSFD cz.

 

Vyhľadaj

2percenta

220x220stavoing

Táto webová lokalita používa súbory cookie pre lepšie používateľské prostredie. Ochrana osobných údajov tým nie je dotknutá.