Vinník (The Guilty)

Hodnotenie používateľov: 4 / 5

Hviezdy sú aktívneHviezdy sú aktívneHviezdy sú aktívneHviezdy sú aktívneHviezdy sú neaktívne
 

Vina resizeNočná zmena v call centre linky 911 sa dôstojníkovi Joeovi Baylorovi (Jake Gyllenhaal) už pomaly blížila ku koncu. Zatiaľ, čo iní jeho kolegovia z losangeleského policajného zboru zabezpečovali komunikáciu záchranných a bezpečnostných zložiek počas veľkého lesného požiaru v blízkosti mesta, on telefonoval s narkomanom, ktorý to v tú noc zrejme dosť prehnal s dávkami. Dokáže sa ledva nadýchnuť, ale vyžaduje príchod záchranky najlepšie bez sprievodu polície. To by tak bolo, aby ho okrem zavezenia do nemocnice ešte aj zatkli. Ďalším v poradí bol muž vyžadujúci okamžitý policajný zásah. V blízkosti podozrivej ulice ho v aute okradla prostitútka. Tak dal Joe popis obdarovanej zlodejky kolegom v teréne. A potom mu zavolala Emily Lightonová (hlas Riley Keough)...

Spočiatku k jej zmätenému vzlyku a rozochvenému hlasu Joe pristupoval skepticky. Žena sa s ním totiž rozprávala ako s malým dieťaťom a neodpovedala mu na všetky otázky. Už-už bol rozhodnutý hovor prerušiť ako falošný, zlý vtip, no v tom pochopil. Bola totiž unesená a Vina2 resizepredstieraným telefonátom dieťaťu ho žiada o pomoc. A tak Joe začal klásť tie správne otázky, aby zistil čo najviac kvôli potrebnému zásahu kolegov. Obrazovka počítača mu ukázala informácie o jej možnej identite a približnej polohe. Po tom, čo sa hovor preruší, Joe okamžite dáva pokyn diaľničnej hliadke, že majú striehnuť na bližšie nekonkretizovanú bielu dodávku. Ďalšie informácie získa telefonátom k Emily domov, kde to zdvihne jej malá a tiež vydesená dcéra Abby (hlas Christiany Montoya), zanechaná tam vraj ešte s ďalším malým dieťaťom. Najlepšie by urobil, ak by za nimi poslal ďalšiu hliadku a rovnako tak – pretože obraz celého únosu sa mu s každou novou zistenou informáciou začínal pomaly dotvárať – keby našiel niekoho ochotného vykopnúť dvere od bytu možného únoscu. Rick (hlas Eliho Goreea) by to mohol urobiť. Vždy bol jeho verný partner a na ďalší deň sa tiež chystá svedčiť v Joeov Vina3 resizeprospech pred súdom kvôli incidentu, do ktorého sa nedávno dostal v službe. Lenže to by Rick nesmel mať zo strachu pred žalobcovými otázkami v sebe pár pohárikov nad prijateľnú mieru...

V roku 2018 nakrútil dánsky režisér Gustav Möller nervydrásajúcu kriminálnu drámu Tiesňové volanie. Minimalistický príbeh odohrávajúci sa maximálne v dvoch, možno troch miestnostiach, bohato ťažiaci z hereckého výkonu Jakoba Cedergrena – z jeho reči, ale aj veľavýznamného mlčania, z výrazu jeho tváre, zatiaľ čo ostatné dôležité postavy v príbehu reprezentovali len hlasy v telefonických slúchadlách. Postupne odhaľované a cez náznaky dopĺňané detaily únosu matky dvoch neplnoletých detí aj s niekoľkými Vina6 resizezásadnými, priam osudovými zvratmi tak vďaka šikovne vystavanému a napísanému príbehu vtedajších scenáristov Emila Nygaarda Albertsena a Gustava Möllera mal divák možnosť „uvidieť“ skôr len vo vlastných predstavách. Na pozadí kriminálneho prípadu sa zároveň odvíjala nenápadná úvaha o tom, akým obmedzujúcim môže byť čisto subjektívny pohľad človeka na objektívne nezreteľnú pravdu a ako zásadne môže tento subjektívny pohľad ovplyvniť napríklad povaha, či momentálne psychické rozpoloženie toho, kto práve spomínanú nezreteľne vnímateľnú pravdu posudzuje. Film mal veľký úspech na festivale Sundence, a tak stačilo chvíľku počkať na pravdepodobný americký remake...

Tým je práve film Vinník režiséra Antoinea Fuqua, zručného tvorcu videoklipov, reklám a kriminálnych thrillerov z policajného prostredia. Vina7 resizePreberá príbeh originálu s drobnými úpravami. Stojí a padá na energickom výkone predstaviteľa hlavnej úlohy Jakea Gyllenhaala. Vo výsledku možno trochu prichádza o nejeden existenciálny podtext Tiesňového volania svojou väčšou snahou pridržiavať sa pevnejšie „pravidiel“ žánrového thrilleru. Napriek tomu je v rámci filmografie Antoinea Fuqua zrejme jeho najvydarenejším filmom od čias oscarového Training Day (2001). Remake je o niečo výpravnejším filmom než originál. Kamera Maza Makhaniho rámuje príbeh odohrávajúci sa zásadne len medzi štyrmi stenami call centra pár skromnými zábermi na horiaci les v blízkosti Los Angeles a pár zábermi ulíc mesta prebúdzajúceho sa do ďalšieho rána. Inak sleduje hlavného protagonistu v technicky lepšie zabezpečenom, viac kolegami zabývanom prostredí. Zábery sú najmä v expozícií kompozične preplnené aj množstvom rekvizít priamo nesúvisiacich s hlavnou zápletkou. Vina8 resizeNielenže to nevadí, dokonca nie je nutné ani tvorcov obviniť z vizuálne manieristického prístupu. Informácie v pozadí pôsobia nadmieru klaustrofobicky a ešte viac zdôrazňujú Joeovu osamelosť pri zúfalom hľadaní riešenia v prípade únosu. Atmosféru dotvára tiež nenápadne citlivá hudba Marcela Zarvosa.

Zasadením hlavnej zápletky paralelne k prebiehajúcemu lesnému požiaru scenár Nica Pizzolatta nielenže našiel spôsob, ako film vizuálne oživiť, ale tiež odôvodnil, prečo Joe nemôže len tak prizvať na spoluprácu iného spolupracovníka v call centre. Dialógy a monológy väčšinou vychádzajú zo scenára originálu, avšak sú prednesené v odlišnom rytme. Viac než o akýsi dramatický pohľad do vnútorného prežívania situácie, kedy zostáva čas jeden zásadný zvrat za druhým aj poriadne „predýchať“, sa príbeh valí vpred s naliehavosťou typického mainstreamového Hollywoodu, pri pokuse udržať publikum čo najefektívnejšie v napätí. Scenár občas niečo zjemní, aby to vyznelo korektnejšie a najviac úprav pôvodnej predlohy zavádza až v záverečnom Vina9 resizedejstve. Hoci sa už v origináli hlavná postava zdala byť len ďalším stvárnením žánrového stereotypu – policajta, ktorý dopláca na svoj dobrý úmysel v disciplinárnom konaní po tom, čo prekročil vlastné právomoci – s postupne gradujúcim dejom odhalila vlastnú ľudsky uveriteľnú komplexnú osobnosť. Remake v tomto trende naďalej pokračuje. Divák drží palce ako obetiam únosu, tak Joeovi v snahe doviezť všetko do v rámci možností adekvátneho šťastného konca. S motívom Joeovej vlastnej viny však tvorcovia jemne pozmenia ťažisko príbehu. Záver je len ďalším dokladom toho, že aj keď sa pokúšajú dvaja tvorcovia – či už sa jedná o režiséra Tiesňového volania Gustava Möllera alebo Antoinea Fuqua zodpovedného za Vinníka – predstaviť publiku ten istý, takmer na vlas podobný príbeh, vo výsledku môžu byť ich vlastné autorské interpretácie neprehliadnuteľne rozdielne. Obe verzie však rozhodne stoja za pozornosť.

VIna10 resizeVinník (The Guilty), USA, 2021
Dĺžka: 90 minút
Réžia: Antoine Fuqua
Scenár: Nic Pizzolatto, Emil Nygaard Albertsen (pôvodný scenár), Gustav Möller (pôvodný scenár)
Kamera: Maz Makhani
Hudba: Marcelo Zarvos
Strih: Jason Ballantine
Scénografia: Peter Wenham
Masky: Donald Mowat
Kostýmy: Daniel Orlandi
Producenti: Antoine Fuqua, Jake Gyllenhaal, David Litvak, Michel Litvak, Riva Marker, Světlana Metkina, Gary Michael Walters
Hrajú: Jake Gyllenhaal, Ethan Hawke, Riley Keough, Peter Sarsgaard, Paul Dano, Bill Burr, David Castañeda, Beau Knapp, Christina Vidal, Edi Patterson, Adrian Martinez, Da'Vine Joy Randolph, Becky Wu, Byron Bowers, Gillian Zinser, Vivien Lyra Blair, Dillon Lane, Aileen Burdock
Distribúcia: Netflix
Foto: ČSFD cz. a Netflix

 

 

Vyhľadaj

2percenta

220x220stavoing

Táto webová lokalita používa súbory cookie pre lepšie používateľské prostredie. Ochrana osobných údajov tým nie je dotknutá.