Chicagský tribunál (The Trial of the Chicago 7)
Nič tak nepoteší, ako keď po záplave priemerných filmov a nepodarkov, pri písaní krorých sa recenzent neraz poriadne zapotí, aby našiel aspoň niečo pozitívne a divákov celkom neodradil od pozerania filmov, príde niečo čo ho profesionalitou ohúri. Je to, ako keď vysvieti slnko po dlhých daždivých dňoch. No k tomu však je nutný talent, a ten Aaronovi Sorkinovi nechýba. Dostal sa na výslnie už ako scenárista a po režijnom debute Veľká hra (mal dobré ohlasy) sa najnovšie predstavuje snímkou Chicagský tribunál, smutne preslávenom procese z roku 1968, známeho aj ako Chicagská sedmička. Film zaujme dokonale napísaným scenárom, réžiou, výbornými hereckými výkonmi, kamerou, hudbou strihom prosto všetkým.
Aaron Sorkin začínal ako herec, nedarilo sa mu, potom vraj náhodou našiel u priateľa písací stroj a začal písať. Svoju prvotinu Removing All Doubt poslal svojmu učiteľovi a ten bol nadšený. Jeho ďalšiu hru Zopár správnych chlapov uviedli na Brodway a čoskoro nakrútili rovnomenný film s Tom Cruisom v hlavnej úlohe. No a potom nasledovali Americký prezident, V moci posadnutosti, Súkromná vojna pána Wilsona, Západné krídlo, Sociálna sieť, Moneyball, Steve Jobs – stále však úspechy len v roli scenáristu. Je všeobecne známe, že Sorkin je priam posadnutý veľkými kauzami, politickými procesmi odohrávajúcimi sa v súdnej sieni. Prostredie dokonale pozná a dokáže navodiť autentickú atmosféru. Úspech jeho režijného debutu Veľká hra ho tak povzbudil, že zrejme mu k písaniu scenárov prischne aj réžia, lebo Chicagský tribunál je majstrovsky nakrútený a právom sa predpovedá, že má šance na Oscara. Podľa mojej mienky nielen na jedného. No nepredbiehajme...
Šesťdesiate roky minulého storočia neboli v Amerike najpokojnejšie – zavraždili prezidenta Kennedyho, jeho brata Bobbyho, Martina Luthera Kinga a v tomto turbulentnom ovzduší sa usporiadal v Chicagu 35. národný zjazd demokratov. Tisíce nespokojných ľudí sa snažilo pri tejto príležitosti demonštrovať za ukončenie vietnamskej vojny, vrátene skupiny mladých rozhnevaných protivojnových aktivistov. Pokojná demonštrácia sa však zvrhla na masaker a sedem demonštrantov, vrátane Abbieho Hoffmana (Sacha Barom Cohen), Jerryho Rubina (Jeremny Strong), Toma Haydena (Eddie Redmayne) a navyše občianskeho aktivistu Bobbyho Sealea (Yahya Abdul-Mateen II) postavili pred súd. Posledného potom zo sedmičky vyňali, nepatril k nim, bol obvinený z vraždy, ktorú nikdy nespáchal a na demonštrácii nebol. V úvode snímky sa zoznamujeme s mladým právnikom Richardom Schultzom (Joseph Gordon – Levitt), ktorého nahovoria, aby sa ujal obžaloby, s príkazom odsúdiť ich za každú cenu. Schutz ich síce nepovažuje za kriminálnikov, ale úlohu príjme. Na čele tribunálu je uvzatý sudca Julius Hoffman (Frank Langella), mladých obhajuje William Kunstler (Mark Ralance známy z Mostu špiónov). Herecké obsadenie teda parádne.
Jeden detail sa žiada pripomenúť, že v tomto prevratnom období, keď si nikto v nebol ničím istý, zvolili za prezidenta smutne presláveného Richarda Nixona Aférou Watergate, ktorý nebol u všetkých Američanov populárny a ani jeho nariadenia neboli najmúdrejšie. Pred tribunálom sa ocitli rôzne charaktery, ktoré sa počas procesu odhaľujú, no ani jeden z nich nie je anjel, ale ľudia s chybami, prehreškami a rôznymi názormi na život. Stret názorov na život a akým smerom by sa mala spoločnosť uberať, sa odohrá nielen v súdnej sieni, ale najmä medzi uvážlivým, už vtedy ako diplomaticky uvažujúcim Tomom Haydenom,(neskôr sa stal politikom), ktorý sa síce dal strhnúť udalosťami, ale snaží sa po čase byť nad vecou a impulzívnym provokatérom Abbiem Hoffmanom (dlho bol idolom mládeže). Myslím si, že napísať tak trefný dialóg idúci až do hĺbky problémov, potrebuje skutočne veľkého majstra. Hovorí sa tomu talent a ten sa nedá naučiť, s tým sa človek narodí. Nečudo potom, že Eddie Redmayne so Sachom Boronom Cohenom mohli vyprodukovať parádnu scénu, ktorá dlho utkvie v pamäti. Sorkinovi, ktorý, našťastie, nedokáže napísať čiernobiele charaktery, sa podarilo veľmi nenápadne vyplaviť na povrch aj spodné pudy účastníkov, odhaliť ich slabiny aj silné stránky. Osobitnú kapitolu si zaslúži kreácia Yahaya Abdula-Mateena II v úlohe neprávom obvineného Bobbyho Sealea. Bobby je raz zúrivý, raz ponížený, raz bezradný, vydaný napospas rasovej neznášanlivosti (dodnes sa nestratila). Sympatický a mimoriadne talentovaný herec. O tom, že Mark Rylance ako obhajca rozhnevanej sedmičky bol výborný netreba azda presvedčovať, mňa však veľmi pozitívne prekvapil brilantný výkon Franka Langellu ako zaujatého, krutého, neúprosného a neľudského predsedu súdu. V tieni veľkých hráčov neostal ani Alex Sharp ako Rennie Davis, ktorého obalamutila nasadená agentka Daphne O´Connor (Caitlin FitzGerald), ktorá sedmičke na procese neraz zavarila. No ani ona nie je jednoznačne negatívna postava, lebo ako som už spomenula Sorkin delenie na čisté ľalie a zloduchov neuznáva.
Dej Chicagského procesu plynie ako riava, divák nemá čas vydýchnuť si, vždy sa vynoria nové a nové skutočnosti a zvraty. Scenár je bravúrne napísaný, réžia výborná, herecké výkony ukážkové, prosto všetko spolu vytvára jeden celok. K tomu treba pripočítať výstižnú kameru Phedona Papamichaela, bazírujúcu aj na detailoch, presný strih Alana Baumgartnera a vhodnú hudbu Daniela Pembertona. Je už takmer isté, že po tomto filme si Aaron Sorkin definitívne môže nárokovať na vstupenku do tímu na režisérsky Olymp. Snímka totiž má aj nadčasový presah do súčasnosti – spolitizovaný proces, násilné potlačenie zo začiatku pokojného davu, zbytočná brutalita polície a neustále tlejúca rasová neznášanlivosť – je podobnosť nie náhodná.
Chicagsky proces je špičkovo koncipovaná dráma zo súdnej siene, nechýba jej humor, ani ponaučenie, že všetko tu raz už bolo a je nutné neustále si to opakovať, aby sa to neopakovalo. Neviem sa však zbaviť myšlienky, prečo film (pôvodne mal byť uvedený v kinách, Sorkin ho zrejme vzhľadom na pandémiu ponúkol Netflixu) prichádza na trh tesne pred americkými voľbami. Chicagský proces totiž poukazuje v podtexte aj na to, že na čele štátu by mal byť rozvážny a múdry človek, v opačnom prípade sa neprávosti len prehlbujú. Prečo asi ? Zamyslieť nad tým by sa mali diváci.
Chicagský tribunál (The Trial of the Chicago 7), USA, 2020, Dĺžka: 129 minút
Réžia: Aaron Sorkin
Scenár: Aaron Sorkin
Kamera: Phedon Papamichael
Hudba: Daniel Pemberton
Strih: Alan Baumgarten
Scénografia: Shane Valentino
Kostýmy: Susan Lyall
Producenti: Matt Jackson, Stuart M. Besser, Tyler Thompson
Hrají: Sacha Baron Cohen, Eddie Redmayne, Michael Keaton, Yahya Abdul-Mateen II, Joseph Gordon-Levitt, Jeremy Strong, Thomas Middleditch, Frank Langella, Mark Rylance, Kelvin Harrison Jr., Alex Sharp, Alice Kremelberg, Max Adler, J.C. MacKenzie, Wayne Duvall, Ben Shenkman, Danny Flaherty, Noah Robbins, John Carroll Lynch, Caitlin Fitzgerald, Dylan LaRay
Distribúcia: Netflix
Foto: ČSFD cz.